۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
جهش ۳۵درصدی تولید خرما در خوزستان

ایرنا نوشت : رییس جهادکشاورزی خوزستان گفت: تولید خرما در خوزستان با یک جهش ۳۵درصدی نسبت به سال زراعی گذشته به رقم بی‌سابقه ۲۳۰ هزار تن رسید.

خدارحم امیری زاده ر در نخستین جشنواره ملی و آیین شکرگزاری خرما در محل پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور مستقر در اهواز ، سطح زیرکشت نخیلات را در خوزستان ۴۱هزار هکتار بیان کرد و افزود: در افق پنج ساله کشاورزی خوزستان (سال ۱۴۰۴) پهنه نخیلات این استان به ۵۶ هزار هکتار و تولید خرما به رقم ۳۱۰هزار تن خواهد رسید.
وی با اشاره به نقش خرما در شکل گیری فرهنگ خاص خوزستان که با نخل و نخلداری آمیخته شده گفت: براساس مطالعات انجام شده خوزستان موطن اصلی خرمای ایران و جهان است وهم اکنون رتبه سوم جهانی تولید خرما پس از عربستان و مصر را دارد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه سطح زیرکشت نخیلات در ایران را ۲۶۲هزار هکتار و تولید خرما را ۱.۲میلیون تن بیان کرد و افزود:خوزستان از نظر تولید و سطح زیر کشت پس از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم کشوری را دارد ولی با صدور سالانه ۸۰هزار تن ، رتبه نخست صادرات خرما در کشور را دارد.
امیری زاده به تنوع گونههای خرما در خوزستان اشاره کرد و گفت: برحی ، کبکاب ، گنطار ، استعمران ، زاهدی ، دیری  ، عویدی ، خاصی و حلاوی از مهمترین ارقام تولیدی خرما است ولی توسعه سایر ارقام تجاری در دستور کار سازمان جهادکشاورزی خوزستان قرار گرفته است.

خام فروشی چالش اصلی محصول خرما
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان خام فروشی را چالش اصلی محصول خرما بیان کرد و در این پیوند خواستار سرمایه گذاری در فرآوری ، تکمیلی و تبدیلی خرما در استان با هدف اشتغال زایی بهتر و بالا بردن ارزش افزوده این محصول باارزش شد.
امیری زاده با بیان اینکه درخت نخل که میوه آن بهشتی است هیچ گونه دور ریزی ندارد و همه اجزا و بخش های نخل مورد استفاده قرار می گیرد.افزود:حدود ۳۲ فرآورده از خرما به دست می آید ولی در کشور ما به دلیل ضعف در فرآوری و فقدان سرمایه‌گذاری لازم در این بخش ، بیشتر خرمای تولیدی به صورت خام مصرف و صادر می‌شود.

اشتغال ۴۰هزار نفری در نخیلات خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۴۰هزار نفر در نخیلات و کارگاه‌های بسته بندی خرما در خوزستان خبر داد.
وی با بیان اینکه سازمان متبوع از سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری و تبدیلی خرما حمایت می‌کند افزود: سرمایه‌گذاری دراین بخش و تکمیل زنجیره تولید می‌تواند اشتغال چند برابری در خوزستان فراهم، و شرایط را برای جوانان جویای کار مهیاتر کند.
امیری زاده ادامه داد: باید فناوری جدید را در صنعت خرما وارد کنیم تا نخل داری از حالت معیشتی خارج و جنبه تجاری و صادراتی به خود بگیرد.
وی راه اندازی صندوق حمایت از خرما در خوزستان را در آینده نزدیک در این راستا ارزیابی و ابرازامیدواری کرد با تخصیص اعتبار مورد نیاز، گام های بلندتری برای احیا ، توسعه نخیلات و ارتقای آموزش برداشته شود.
   
ضرورت توسعه بیمه نخیلات خوزستان
مدیرشعب بانک کشاورزی خوزستان نیز بر ضرورت توسعه بیمه نخیلات با هدف حمایت از نخلداران در برابر آفات به ویژه آفت خشکیدگی درخت خرما و کاهش تولید محصول تاکید کرد.
جهانپور معماریان افزود:بانک کشاورزی خوزستان امسال تاکنون ۱۴هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان خوزستانی پرداخت کرده که ۱۲درصد آن به نخلداران بود.
وی با بیان اینکه بانک کشاورزی به عنوان بازوی مالی کشاورزان و نخلداران ایفای نقش می‌کند آمادگی این بانک را برای پرداخت تسهیلات به کارآفرینان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش فرآوری و صنایع تبدیلی تکمیلی خرما اعلام کرد.

زکات بدهید تا خداوند نعمتش را افزون کند
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز در این آیین کشاورزان را به پرداخت زکات توصیه کرد و گفت: اگر زکات پرداخت، و دست فقیر را بگیرید خداوند نعمتش را افزون خواهد کرد و برکاتش را نازل می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی فرد با اشاره به اینکه زکات از حقوق خداوند است که باید پرداخت شود افزود: زکات چاله‌های فقر را پر، و ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را خشک خواهد کرد.
وی در ادامه خام فروشی و نبود بسته بندی مناسب محصولات صادراتی کشورمان را از چالش‌های اصلی تولید بیان کرد و ادامه داد:خام فروشی به معنای این است که سود چند برابری محصول به جیب دیگر کشورها می‌رود و حداقل سود نصیب تولیدکننده می‌شود.
امام جمعه اهواز خواستار تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان خوزستان و پرداخت یارانه دولتی به تولید شد تا تولید در کشور جان بگیرد.         
در نخستین جشنواره ملی و آیین شکرگزاری خرما در خوزستان که شماری از مسوولان ، کارشناسان و پژوهشگران و بهره برداران بومی منطقه حضور داشتند از ۱۰ نخل کار برتر خوزستان تجلیل شد. 

در این جشنواره چالش های فرآروی خرما در خوزستان همچون شوری آب ، بروز آفات ، نبود مکانیزاسیون در بخش داشت و برداشت خرما ، فقدان صنایع فرآوری و تبدیلی ، فرسودگی تجهیزات کارگاه‌های بسته بندی ، انجام پژوهش بیشتر  و ضرورت واردات گونه‌های مقاوم‌تر خرما منطبق با شرایط آب و هوایی خوزستان مطرح شد.

برداشت خارک ، رطب و سپس خرما در خوزستان به تدریج از نیمه دوم تیر شروع و تا اوایل آبان ادامه می‌یابد.  

بیشتر نخیلات خوزستان در حاشیه اروندرود ، کارون ، بهمنشیر ، شادگان ، بهبهان ، اهواز ، دشت‌آزادگان و هویزه متمرکز هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1450720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =