خطر رواج «پوپولیسم پارلمانی» از نگاه حسین مظفر

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس وزرا را به استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص تهدید می‌کنند و نهایتا برخی مسائل به مسئولان اجرایی و دولت تحمیل می‌شود که در اولویت نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همیشه در آستانه هر انتخابات بازار سردادن شعارهای پوپولیستی داغ و داغ‌تر می‌شود؛ چه از سوی کاندیداهای احتمالی چه از سوی نمایندگان جریان های سیاسی در نهادهای مختلف کشور. موضوعی که این روزها بیش از پیش در مجلس یازدهم رواج پیدا کرده است. مشکلات و مسائل مختلف کشور هم سبب شده تنور شعارهای پوپولیستی داغ‌تر از قبل شود و نمایندگان مجلس با شکستن همه کاسه و کوزه‌ها بر سر دولت، هر روز با ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای عجیب و غریب و حتی تهدید به سوال و استیضاح رئیس جمهور و وزرا از این شرایط علیه جریان رقیب استفاده کنند. موضوعی که این روزها مورد انتقاد بزرگان و چهره های جریان اصولگرا هم قرار گرفته است.

اما ریشه ظهور و بروز این تفکرات و رفتارهای پوپولیستی کجاست؟ بسیاری معتقدند این وضعیت از زمان قدرت گرفتن محمود احمدی نژاد و در دوران ریاست جمهوری او در کشور اوج گرفت و رواج پیدا کرد. حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده محمود احمدی نژاد در شورای نظارت بر صدا و سیما در دولت دهم هم معتقد است بخشی از تصمیم‌ها و شعارهای احمدی‌نژاد پوپولیستی بود و با واقعیت های کشور تطابق نداشت اما می‌گوید که این نوع رفتارها فقط مختص احمدی نژاد نبوده و هر دوره انتخابات مردم شاهد بیان شعارهای پوپولیستی هستند.

او که دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی هم بوده بر رواج «پوپولیسم پارلمانی» در قوه مقننه صحه می گذارد و معتقد است این تفکرات پوپولیستی بیش از هرجا در پارلمان ظهور و بروز می کند.

احزاب تنها به دنبال یارگیری حزبی هستند

حسین مظفر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره افزایش شعارهای پوپولیستی سیاسیون کشور به ویژه در آستانه انتخابات‌ها ، گفت: انتخابات و انتخاب حق مردم است اما این حق باید در فضای آگاهانه و با شناخت کاملی باشد تا افراد بتوانند انتخاب خوبی داشته باشند اما متاسفانه به دلیل رواج سیاست‌زدگی و گروه‌گرایی در کشور، احزاب نقش آگاهی بخشی را ایفا نمی کنند و فقط به دنبال یارگیری حزبی خود هستند.

کاندیداها با شعارهای پوپولیستی از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند

وی ادامه داد: مطبوعات، رسانه ها و احزاب باید به دنبال آگاه کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد اما متاسفانه نامزدها از عدم آگاهی و احساسات مردم سواستفاده می کنند که سبب می شود شعارهایی که ضمانت اجرایی ندارد، منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت های کشور نیستند ارائه شود که این نوع شعارها جای خود را هم میان مردم هم باز می کند و هوادارانی جذب می کند که این آفت بزرگی است که هم مجلس را ناکارآمد کرده وهم قوه مجریه را دچار مشکلاتی می کند.

رفتارهای پوپولیستی می تواند قشر خاکستری را له یا علیه یک مجموعه کند

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه شعارها و رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی می تواند اقشار مختلف و به ویژه قشر خاکستری را علیه یا له یک مجموعه بسیج کند، افزود: درحالی که این شرایط در شان نظام جمهوری اسلامی و مسلمانی ما نیست؛ باید در فضای انتخابات به نحوی عمل کنیم که رسانه ها، احزاب و نامزدهای انتخاباتی بخش مهمی از زمان خود را برای فرآیند آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق بگذارند تا امکان مقایسه برای مردم هم فراهم شود.

مظفر تاکید کرد: همین عدم آگاهی و سواستفاده ها  موجب می شود برخی نماینده مجلس یا مسئول اجرایی کشور شوند که حداقل شرایط لازم را هم ندارند و به همین نحو قوای کشور را هم به سمت ناکارآمدی می برند که دودش هم به چشم مردم می رود.

برخی نمایندگان وزرا را به سوال و استیضاح تهدید می‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چقدر شاهد «پوپولیسم پارلمانی» هستیم، گفت: متاسفانه بخش مهمی از فضای پوپولیستی حاکم بر قوه مقننه برای منافع شخصی خودشان است. وظیفه یک نماینده فقط نباید متکی به حرف و احساسات حامیان خود باشد چون رای دهندگان عموما اطلاعات دقیقی از وظایف نمایندگی ندارند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس عموما برای اینکه جای خود را در منطقه خود باز کنند شعارهایی فوق اختیاراتشان می دهد که باعث می شود امکانات و ظرفیت ها در جای خود صرف نشود یا گاهی به زور متوسل می شوند و به وزارت‌خانه‌ای می روند و وزیری را به استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص تهدید می کنند و متاسفانه برخی وزرا هم میدان را خالی کرده و نهایتا برخی مسائل به مسئولان اجرایی و دولت تحمیل می شود که در اولویت نیست.

مظفر تصریح کرد: همه این شرایط به این دلیل است که منافع فردی به مسائل اجتماعی می چربد و زمینه را فراهم می کند تا مردم بدون آگاهی از نامزدهای انتخاباتی قول و وعده و وعید می گیرند.

تفکر پوپولیستی، به نهاد مجلس آسیب می زند

وی با تاکید براینکه رواج تفکر پوپولیستی بیش از همه به نهاد مجلس آسیب می زند، گفت: پیش از هرچیز تقویت نگاه ملی نمایندگان ضرورت دارد، نه اینکه آنها به مسائل حوزه انتخابیه خود بی توجه باشند اما اکنون فقط به شرایط خود و رضایت اعضای حوزه انتخابیه‌شان توجه دارند و نگاهی به مصالح کشور ندارند هرچند باید به مسائل منطقه هم توجه داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس همچنین اظهار کرد: راهکار برون‌رفت از این فضای پوپولیستی پیش هر چیز این است که احزاب باید نقش و کارکرد خود را برای انسجام بخشی جامعه به سوی مصالح ملی و آگاه سازی افکار عمومی و ارائه برنامه منطقی و معرفی شایستگان ایفا کنند؛ از طرفی مطبوعات و رسانه‌ها نیز نقش موثری دارند چون زمینه تصمیم سازی کشور هستند و می توانند در آگاهی و شناخت عمومی تاثیرگذار باشند تا کسی هم شعارهای خارج از اختیارش مطرح نکند.

بخشی از تصمیم‌ها و شعارهای احمدی‌نژاد پوپولیستی بود

مظفر در پاسخ به این پرسش که محمود احمدی‌نژاد در رواج تفکرات پوپولیستی در کشور چقدر تاثیر داشته است، گفت: ایشان هم همینطور بود و بخشی از تصمیمات و شعارهایش پوپولیستی بود و با واقعیت های کشور منطبق نبود اما این رفتار فقط مختص ایشان نبوده و هر دوره انتخابات همینطور است و شاهد ارائه شعارهای عوام فریبانه هستیم.

وی تاکید کرد: انتخابات سال ۹۶ هم همینطور بود و دیدیم چه وعده ها و قول هایی به مردم داده شد و مردم هم با اعتماد به همان شعارها آمدند پای صندوق و رای دادند اما آن شعارها هم محقق نشد؛ به هرحال امیدواریم در آینده شاهد کاهش این شعارهای پوپولیستی توسط کاندیداها باشیم.

۲۷۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =