۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
از انتخابات آمریکا تا انتخابات ۱۴۰۰ ایران

این روزها بحث تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران داغ است.

مسلما هرجناح و هرکاندیدایی که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم روی کار بیاید، باید برنامه‌ای برای سیاست خارجی، وضعیت اقتصادی و معیشتی و ... داشته باشد. مردهم هم به برنامه های کاندیداهایی که راه حل‌هایی برای بهترشدن وضعیت کشور داشته باشند، توجه می کنند.

در این میان اما نمی توان گفت که انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ یا جو بایدن، تاثیری در انتخابات ما دارد یا خیر، چرا که تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران، نسبی است و باید تا سال دیگر صبر کرده تا کاندیداها برنامه های خود را مشخص کنند. 

هر چند که رئیس جمهور شدن هرکدام از آن ها، برآیند و نفع و ضرر یکسانی برای ایران دارد؛ اما تفاوت آنان در ویژگی و روش کارشان است. 

دونالد ترامپ، با وجودی که همیشه رو بازی می کند اما فردی بی سیاست و بی تدبیر است که تا آخرین نفس شمشیرش را برای ایران از رو بسته و با اعمال تحریم های دقیقه نودی و فشار حداکثری؛ شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است. او همچنین هزینه های بسیاری برای آمریکا از جمله در تقویت نژاد پرستی و جنگ داخلی در پورتلند، ماجرای دیوار مکزیک و برخورد با مهاجران داشته است.

اما جو بایدن، آرام‌تر، معقولانه‌تر و محافظه‌کارانه تر برخورد می کند لیکن نمی تواند خسارت هایی را که ترامپ به کشور زده را به آسانی حل کند.

برخی موراد تحریم ۴۰ تا ۵۰ سال طول می کشد. به طور مثال، نمی توان خیابانی را که امروز مسدود شده؛ فردا به راحتی آزاد کرد. در عراق نیز خیلی از تحریم ها برداشته نشده و نشان از آن دارد که خسارت های تحمیل شده از سوی ترامپ بر ایران، تا سالیان سال باقی خواهد ماند. 

با این حال باید امیدوار بود که ترامپ در صورت پیروزی در روش خود تجدیدنظر کند یا اگر بایدن، رئیس جمهور شد، از تجربه تلخ ترامپ درس گرفته و فریب رژیم صهیونیستی را نخورد. همچنین روابط حسنه‌ای با کشورهای خاورمیانه و ایران ایجاد کرده و از درگیری و تنش پرهیز کند.

* نماینده سابق مجلس دهم

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =