هفتمین روز جدال آتش و طبیعت در گلستان/ شعله‌ها در جنگل‌های توسکستان زبانه می‌کشد

تسنیم نوشت: آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی منطقه توسکستان به‌هفتمین روز متوالی رسیده و به رغم به کارگیری همه امکانات و نیروی انسانی، آتش همچنان در حال پیشروی بوده و زبانه می‌کشد.

 از غروب یکشنبه ( ۱۱ آبان) آتش به جان جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی در منطقه توسکستان افتاد، نیروها و تجهیزات به منطقه حریق اعزام شدند، اما تلاش‌ها در روزهای گذشته به نتیجه‌ نرسیده است.

دو فروند بالگرد اطفای حریق متعلق به سازمان جنگل‌ها و هوافضای سپاه و همچنین یک فروند بالگرد هلال احمر برای انتقال نیروها و تجهیزات در روزهای اخیر به منطقه آمدند هرچند شرایط جوی نامناسب، وزش باد و مه‌آلودگی هوا مانع شد تا عملیات اطفا بر فراز منطقه حریق به صورت مستمر و موثر انجام شود.

آتش از دو منطقه پنبول چال و مازو آرام شروع شد و الان در سطح وسیعی گسترش یافته است. هرچند مسئولان مدعی هستند سطح آتش سوزی چندان زیاد نیست اما افراد حاضر در منطقه نظر دیگری دارند.

امروز هفتمین روزی است که جنگل‌های توسکستان همچنان در آتش می‌سوزد و صعب‌العبور بودن منطقه کار اطفای حریق را با سختی مواجه کرده است.

محمد حمیدی، فرماندار گرگان با بیان اینکه تلاش‌ها برای مهار آتش در عرصه‌های جنگلی توسکستان با نیرو و تجهیزات بیشتری ادامه دارد، اظهار داشت: عملیات اطفای حریق به علت صخره‌ای بودن منطقه و وجود دره‌های عمیق با سختی مواجه شده است.

وی گفت: با این حال روزانه بیشتر از ۱۵۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، هیئت کوهنوردی، گروه‌های مردمی و غیره در منطقه حریق حضور پیدا می‌کنند و به صورت شیفتی در عملیات اطفای حریق مشارکت دارند.

فرماندار گرگان گفته در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات اطفای حریق کمبودی وجود ندارد اما شرایط محیطی منطقه کار را کُند کرده است.

براساس اطلاعات خبرنگا ما آتش در حال حاضر در منطقه مازو آرام در حال پیشروی است و سطح حریق در یک هفته اخیر گسترش زیادی پیدا کرده است.

به علت شیب زیاد منطقه کُنده‌ها و تنه‌های سوخته درختان به مناطق پایین دست سقوط و دوباره آتش را شعله‌ور می‌کند.

با توجه به شرایط جوی که از اواخر روز گذشته بر استان حاکم شده، امکان پرواز بالگردهای اطفای حریق وجود ندارد. ضمن اینکه برای بالگرد هلال احمر نیز پرواز و هلی برن نیروها امکانپذیر نیست.

طبق گفته مسئولان منابع طبیعی استان حدود ۲۰ اکیپ از نیروها در منطقه حریق مستقر هستند و نیروهای تازه نفس برای جایگزینی، مجبور هستند چند ساعت پیاده روی کنند تا به منطقه حریق برسند.

جنس سنگ‌های منطقه عمدتا آهکی است که در اثر شدت حرارت تکه تکه شده و به اطراف پرتاب می‌شود؛ به گفته یکی از حاضران در منطقه این اتفاق آتش را در جهت‌های مختلف گسترش می‌دهد.

طبق اعلام هواشناسی از امروز تا اواخر وقت یکشنبه سامانه ناپایدار و بارشی در استان فعال است؛ حالا همه چشم به آسمان دارند تا شاید باران بتواند آتش ۷ روزه‌ای که بر جان جنگل‌های توسکستان افتاده است را خاموش کند.

۲۳۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1452578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =