روزنامه اعتماد:تسلیم شدن به امریکا سرنوشتی جز لیبی و سودان ندارد/روسیه،کره شمالی و ایران با امریکا مقابله کردند و موفق شدند

اعتماد نوشت:برخی در ایران فکر می‌کنند چون مسیر ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا مسیری پرمشقت و پر دردسر است پس شاید راه‌های کوتاه آمدن در مقابل امریکا مثلا هزینه و دردسرهای کمتری داشته باشد و منجر به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مملکت شود.

در حالی که بررسی نمونه‌های مختلف در روابط بین‌الملل صرفا طی سال‌های پس از پایان جنگ سرد نشان می‌دهد که اولا امریکا دنبال حل مشکلات با کشورها و بازیگرانی که آنها را دشمن تعریف کرده نیست ثانیا برخی کشورها و بازیگران بین‌المللی چون هزینه‌های ایستادگی در مقابل امریکا را در مقایسه با کوتاه آمدن و تسلیم شدن مناسب‌تر یافته‌اند در نتیجه چاره‌ای جز انتخاب گزینه ایستادگی و مقاومت در مقابل امریکا نداشته‌اند.

راه تسلیم شدن ایران در مقابل امریکا طبق شروط 12‌ گانه پمپئو کاملا واضح و روشن است؛ دست کشیدن از توانمندی هسته‌ای، دست کشیدن از توانمندی‌های دفاعی و گروه‌های مقاومت در منطقه یا به عبارتی دست کشیدن از تمامی عناصر قدرت و بازدارندگی نظامی ایران در مقابل دشمنان جهانی و منطقه‌ای. متقابلا امتیازاتی هم که قرار است به ایران داده شود کاملا مبهم و نامعلوم است. پمپئو با لحنی بی‌ادبانه در جایی گفته بود، ایران باید صرفا به فکر سیر کردن شکم مردم گرسنه خود باشد نه بیشتر از آن! یعنی ایران نیز شأنی مثل مصر و سودان و دیگر کشورهای آفریقایی دارد و نه بیشتر! 

در سال‌های پس از فروپاشی شوروی، بوریس یلتسین رییس‌جمهور روسیه بهترین گزینه قابل تصور برای امریکا و غرب در مسکو بود. یلتسین ضد کمونیسم، مخالف گستره وسیع جغرافیایی روسیه و عمیقا طرفدار لیبرال دموکراسی غرب بود! یلتسین در مقولات نظامی و هسته‌ای نیز کاملا مطیع واشنگتن بود. حرف او فقط این بود: مردم روسیه گرسنه‌اند! به ما کمک کنید!

کوتاه آمدن‌های مکرر و عاطفی یلتسین در مقابل امریکا سبب وخامت اوضاع اقتصادی روسیه، ایجاد صف‌های طولانی نان و غذا در مسکو و دیگر شهرها، فروپاشی نظام دفاعی و امنیتی روسیه و حراج دستاوردهای نظامی و هسته‌ای روسیه در مقابل لقمه‌ای نان از غرب شده بود. در چنین فضایی به خصوص متعاقب تحقیر شدن روسیه در جنگ‌های بالکان(به عنوان حوزه نفوذ امنیتی و فرهنگی قوم روس) که توسط کلینتون و ناتو صورت پذیرفت و  در شرایطی که یلتسین با تمام وجود تحقیر شدن را لمس کرده بود، پدیده پوتین در واپسین سال‌های دهه 90 میلادی در روسیه ظهور کرد.

پوتین و تمامی موفقیت‌های او طی سال‌های اخیر صرفا مثالی از گزینه با صرفه‌تر ایستادگی در مقابل امریکا در مقایسه با تسلیم شدن است چنانکه همین گزینه به تدریج سبب بازسازی دوباره قدرت جهانی روسیه شد. پوتین هم که البته سر ناسازگاری با امریکا و ناتو را نداشت وقتی دید غرب علت همکاری روسیه در شورای امنیت در بحران لیبی 2010 را ناشی از ضعف روسیه تلقی کرده است، مجبور شد در بحران سوریه جلوی امریکا و غرب بایستد که البته این ایستادگی نتایج خوبی برای روسیه و پوتین داشت.


معمر قذافی در سال 2004 رسما در مقابل امریکا و اروپا تسلیم شد. قذافی برای اینکه خیالش بابت غرب راحت شود از کارزار انتخاباتی برلوسکونی و سارکوزی در اروپا حمایت مالی کرد همچنین ماهانه مبلغ هنگفتی به تونی بلر بابت مشاوره پول می‌داد ولی در سال 2010 هدف حملات نظامی ناتو قرار گرفت و جالب آنکه حتی در آخرین لحظات عمر هنوز امیدش به برلوسکونی و سارکوزی و تونی بلر بود! 
نمونه جاری تسلیم شدن در مقابل امریکا کشور سودان است که تاکنون نتیجه‌ای جز تحقیر شدن برای این کشور آفریقایی به دست نیامده است. حکومت البشیر از دهه 90 میلادی راه‌حل مشکلات مملکت از جمله جنگ‌های داخلی، تحریم و مشکلات اقتصادی و معیشتی را در واشنگتن جست‌وجو می‌کرد ولی نتایج تلاش‌های حکومت البشیر برای به دست آوردن دل امریکا و اروپا و دل خوش شدن به وعده‌های پوچ آنها برای این حکومت عبارت بود از: تشدید تحریم‌ها، وخامت جنگ‌های داخلی، جدا شدن جنوب از سرزمین مادری و در نتیجه وخامت روزافزون مشکلات اقتصادی و معیشتی سودان.

البشیر برای نشان دادن حسن‌نیت خود به امریکا با قطع همه‌ جانبه روابط با ایران در سال 1394 و اعزام نفرات پرشمار نظامی به جنگ یمن رسما از محور مقاومت خارج شد ولی با تمام این کارها نه تحریم‌ها علیه سودان رفع شد، نه وعده‌های امریکا در بخشودگی میلیاردها دلار بدهی سودان محقق شد، نه گرهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باز شد و نه اوضاع امنیتی سودان به خاطر جنگ‌های داخلی و مطالبات تجزیه‌طلبانه در این کشور التیام یافت.

پس از وقوع شورش و کودتای نظامی در فروردین 1398 البشیر به عنوان سمبل سیاست‌های گذشته سودان در نزدیکی به محور مقاومت به زندان افتاد و مسوولان جدید سودان که غالبا از اپوزیسیون خارج‌نشین البشیر و از دوستان امریکا و اروپا بودند اینک در مسیر عادی‌سازی روابط با اسراییل به منظور حل مشکلات اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند در حالی که فعلا تا اطلاع ثانوی هنوز هیچ خبری از رفع تحریم‌ها علیه سودان، بخشودگی بدهی‌های کلان این کشور به غرب و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سودان نیست. کشور فقیر و ضعیف سودان برای عادی‌سازی روابط با امریکا و اسراییل بدون دریافت هیچ پولی حتی مجبور به پرداخت 350 میلیون دلار غرامت به قربانیان انفجار سفارتخانه‌های امریکا در کنیا و تانزانیا شد! حادثه‌ای که القاعده مسوول آن بود و هیچ ربطی به سودان نداشت و مردم سودان از دهه 90 میلادی به خاطر اقامت بن‌لادن در این کشور هم بمباران شده بودند و هم تحریم!


در مقابل گزینه تسلیم ولی کره شمالی به خاطر ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا اکنون تبدیل به سومین کشور در دنیا شده که قادر به نابودی امریکاست. ایران نیز به توانمندی هسته‌ای درون‌زا دست یافته و جنبش طالبان در افغانستان نیز از طرف امریکا به عنوان پیروز طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا شناخته شده است. بدیهی است شرایط فعلی به هیچ ‌وجه انتخاب ایران، طالبان یا کره شمالی نبوده بلکه این شرایط از طرف امریکا به آنها تحمیل شده و بار سنگین ایستادگی در مقابل امریکا نیز بر دوش شهروندان عادی در ایران، افغانستان و کره شمالی بوده است.

سیاست امریکا در مقابل قربانیانش سیاست «سرکوفت زدن به قربانی» یا blame the victim است. امریکا نشان داده در مقابل دشمنانی که مردانه ایستادگی می‌کنند، مجبور است کوتاه بیاید(مثل جنگ ویتنام) ولی عادت دارد به دشمنان ضعیف دایما سرکوفت بزند! در حالی که در فاصله زمانی پایان جنگ جهانی دوم تا پایان نظام دو قطبی، امریکا مجبور بود به خاطر خطر کمونیسم برخی امتیازات از جمله کمک‌های اقتصادی به کشورهای شکست‌خورده مثل ژاپن، کره جنوبی یا آلمان اعطا کند ولی امریکا طی سال‌های پس از فروپاشی شوروی در هیچ نقطه از دنیا عامل رونق و شکوفایی اقتصادی نبوده است.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1455610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    هزینه ایستادگی همیشه تاریخ از هزینه تسلیم وسازش کمتر و در بلند مدت بسیار با صرفه تر بوده و خواهد بود .... به شرط تدبیر شجاعانه و نترسیدن و مقابله با جریانی که با ترساندن مردم کشور را به مرز تسلیم و گاها خلع سلاح در مقابل دشمنان غدار می کشانند .
    • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      شما کاسب تحریمید؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      اونهایی که منفی دادن همون ادم هایی هستن که در جنگ قادسیه تسلیم شدن و زبان و فرهنگشون برای همیشه عوض شد
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      عبارت کاسب تحریم بدجوری بهانه شده برای توجیه ترس و عقب نشینی .. هر جا که از منطق و دلیل کم می آورند این عبارت را به کار می برند.. . بنده کارمند بخش خصوصی هستم و مثل اکثریت مردم با گرانی و تورم برجامی دست و پنچه نرم می کنم . اصلا نمی خواهم دوباره با آمریکای دو اهرمی دموکرات و جمهوری خواه الاکلنگ بازی کنیم و دلار به صد هزارتومن برسانیم ...
    • US ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      19 0
      جناب جنگ قادسیه ، به نظرت اون افرادی که اینجا پرچم مقاومت در دست گرفتن و اهل خانه و خانوادشون و آقازاده هاشون تو آمریکا و انگلیس و استرالیا و اتریش و.. زندگی میکنن چه اهل کدام جنگ بودن ؟ شما و امثال شما که کاسب تحریم هستید نباید حرف از اسلام و اهل بیت (ع) و شهدا بزنید چون شما در اصل خوارج هستید و پای منافع شما در میان باشه همان کارهایی رو میکنید که کافر ها با انبیا و پیامبر اعظم (ص) کردن ! پس به مردمی که تو جنگ 400 هزار شهید دادن و 41 سال با انواع تحریم و تورم و نا برابری که سال به سال بد تر شده چنین القابی نده ، در مورد عوض شدن زبان هم که ما کماکان فارسی ( و هیچ کس نتونست زبان ما رو عوض کنه ) صحبت میکنیم و شما زبانت عوض شده و به مردمی که تحت فشار سنگین هستن چنین بی احترامی میکنی به علاوه مردم حرف از تسلیم شدن نزدن حرف از مذاکره و داشتن یک رابطه درست با دنیا هستن ، خواستار یک حداقل ها هستن، خواستار ثبات اقتصادی و اجتماعی هستن ! البته از شما ساندیس خور های تی تاپی انتظار بیشتر از این نیست چون منافع شما در رنج و بدبختی مردم هست امثال شما رو زیاد دیدیم که شعار های آنچانانی میزنن ولی ..
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      351 3
      قیاس مع الفارق نکن.جنگ رو تحمیل میکنن خب باید دفاع کرد و جنگید اما وقتی تصمیماتی در داخل گرفته میشه که مردم درش نقش نداشتند و بر ادامه آن اصرار دارند و باعث عکس العمل از خارج میشن چرا مردم باید تاوان بدهند و هزینه آن رو بپردازند؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      104 6
      نتیجه این نوع برخورد با غرب، تهدیدهای اسرائیل و ترکیه برای تجزیه ایران است.
    • PL ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      جناب 13:44 اولا ما در ایران چیزی به اسم بخش خصوصی نداریم یا دولتیست یا خصولتی و کسب و کار های آزاد هم جدا ! شما کاسب تحریم هستی وقتی که با تحریم اموال شما چندین برابر میشه ، شما کاسب تحریم هستی وقتی با این تحریم ها قشر متوسط از بین رفت و فقیر شد و فقیر فقیر تر و سرمایه دار و .. پولدار و پولدارتر ! و از همین حالا شما کاسبان تحریم نگران از مذاکره شروع به حمله کرده اید که مبادا مذاکره ایی رخ دهد . در مذاکره کسی دیکته نخواهد نوشت و اینبار خواستار تصویب کنگره و مجلس سنا خواهد شد تیم مذاکره کننده تا با تغییر رئیس جمهور اتفاقی نیافته . شما کاملا مشخص هست کارمند کجا هستی و طرفدار چه طیفی وقتی حرف از تورم برجامی میزنی ! مقاومت برای ماست ولی کاسبیش برای شما به علاوه برنامه های شما و امثال شما برای از بین بردن تورم رو هم دیده ایم یادمان نرفته شخصی آمد و هر تحریم و هر قطعنامه سازمان ملل رو کاغذ پاره خواند و اسمش را گذاشت مقاومت ،و دنیا بر علیه ایران شد. شما کاسب تحریمی
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    چه کشورهایی هم موفق شدن !!!
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      موفقیت پایدار یا موقتی ؟؟؟ وابستگی و عدم استقلال فقط و فقط به بهای خوشگذارنی فقط یک نسل ...دقیقا یک نسل . یک نگاه به اقتصاد کلان اون کشورهایی که به زعم شما موفق هستند و لیست بدهی های خارجی به بانک جهانی موید این هست که شاید یک نسل راحت باشند ولی نسل های بعدی وام پرداخت کن نسل های قبلی خواهند بود ......
    • FR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      کره شمالی که واقعا زبانزد دنیا هست! روسیه هم کمونیستی هست و فساد بسیار گسترده دولتی در زمینه های اقتصادی حاکم هست. بیشترین حقوق ها برای افرادی هست که در دولت و مراکز نظامی هستند! شاخص کیفیت زندگی هم تنها ۹ پله روسیه از ایران بهتر هست و هم رده کشورهای قزاقستان و لبنان و تایلند و .. هست و حتی از پاکستان نیز کیفیت زندگی کمتری دارند به طور کلی. و به لحاظ قدرت خرید هم همرده کشورهای لبنان و شیلی و ترکیه و پاناما این جور کشورها هست. چیزی که از روسیه دیده میشه پیشرفت نظامی و امنیتیش هست که به خاطر کمونیستی بودنش هست. دیکتاتوری هم که تو کره شمالی داریم. این کشورها در کنار ایران قرار میگیر طبق این تحلیل روزنامه! آمار رو خودتون سرچ کنید و به صحبت من اعتماد نکنید تا خودتون متوجه بشید
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    نویسنده متن ، می توانند از سرنوشت دیگر تسلیم شدگان همچون مالزی ، امارات ، ترکیه ، ژاپن ، کره جنوبی و ... هم مثال بیاورند؟
    • ارمین IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      1 7
      هیچ کشوری با تسلیم شدن و از دست دادن عناصر قدرت خودش پیشرفت نکرده هسته ای موشک و نفوذ منطقه ای عناصر قدرت ایران هستن که با از دست دادن هر کدوم ضعیف تر از الان خواهیم شد
    • FR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      4 1
      اینها نویسندگانی هستن که سفارشی قلم می زنند باید دید سردبیر روزنامه اعتماد دنبال چه اهداف فردی و جناحی است
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    306 4
    این دوگانه تسلیم و جنگ از کجا می‌یاد؟ مگر توافق و همکاری چه اشکالی داره؟ کاری که اکثریت دنیا انجام دادن و دارن ثمره‌اش رو هم می‌بینن.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      8 237
      طرف ما اگر اهل همکاری باشه که مشکلی نیست ... طرف کودتای 28 مرداد رو ایجاد می کنه و یک دولت ملی را به زیر می کشاند و یک شاه فراری رو به مملکت تحمیل می کنه و پس از اون 9 سال نفت ایران رو در برابر غذا معامله می کنه و صدها ظلم و جنایت از این دست ..... آیا میشود به مسائل بلند مدت تعهد داشت و با این جنایتکار همکاری کرد ؟؟؟
  • عبدالکریم IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    9 240
    آمریکا می خواهد کاری کند که کشور ما همانند گاوهای شیرده منطقه بشوند و ایضا کاری کند که اسلام ناب را از بین ببرد الان فی الواقع اسلام اصلی و دست نخورده همینی است که اکنون در کشورمان وجود دارد و آنها از این ترس دارند و می خواهند آن را نابود کنند . همین چند روز پیش بود که در شهر دبی ، برخی مسائل لهو و لعب و محرمات را آزاد کردند و کم کم با حربه هایی اینچنین ، کل دینشان را می گیرند و کفر و فسخ و فجور را رواج می دهند . این سناریو برای ما هم هست اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبری عظیم الشان آن انشالله تا انقلاب مهدی (عج) دست نخورده باقی خواهد ماند
    • FR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      عبدالکریم عزیز الان ایران فکر کردید به چین باچ نمیده؟! امریکا فقط صریحا در مورد کشورهای عربی تازه اونم ترامپ صریح بیانش میکنه ولی چین این کارو نمی کنه و با سیاست های کثیفش حتی بیشتر از امریکایی که از عرب ها سواستفاده میکنه داره از ایران سواستفاده میکنه و دریغ از یکی از شماها که حتی ذره ای به این موضوع اشاره کنه! چشم تون رو به شرق بستید و از بس روتون رو همیشه سمت غرب نگه داشتید برای استکبار ستیزی تون! در حالی که چین داره پدر دنیارو در میاره منجلمه ایران! مردم ما لایق برندهای با کیفیتی هستند ولی به لطف استکبار ستیزی شما اون برندها تبدیل با ارزو و رویا شده و باید روی بیاریم به کالاهای چینی! می دونی عبدالکریم که در واقع با این صحبت ها داری به مردمت به وطنت خیانت میکنی؟! یه کم تو خلوتت بشین فکر کن که چه تاوان هایی مردم دادن چه سختی هایی کشیدن و چه عزیزانی رو از دست دادن برای اینکه شما به استکبار ستیزی تون برسید! حتی ذره ای، ذره ای حتی تحمل همچین شرایطی در حالت عکسش رو خود شما ندارید! امیدوارم واقعا اون دنیایی باشه و شماها مجازات بشید! کورکورانه یه مسیری رو رفتید که تاوانش رو مردم میدن!
  • عليرضا IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    346 1
    نويسنده ي اين خبر احتمالا از حداقل سواد هم برخوردار نبوده، بهتره از کشورهايي مثل مالزي، کره جنوبي، ژاپن، تايوان، ويتنام و......... بي خبرند.
    • برزو IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      349 1
      سکه بعضی ها فقط یک رو داره ،فقط چیزی رو که دوست دارن دیگران ببینن نشان میدن .هنوز نفهمیدن که ابلهان مردم رو جیگر فرض میکنن.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    288 2
    روسیه نه تحریم هست ، نه کنسولگری آمریکا رو بستن ، کره شمالی هم که رهبرش برای ترامپ نامه فدایت شوم فرستاد و دعوتش کرد کشورش و پذیرایی کرد. سوریه و لیبی و ... به این دلیل به این روز افتادن که پشتوانه مردمی رو از دست دادن ، فقر و فاصله طبقاتی تا جایی پیش رفت که باعث عصیان مردم کشور شد ، این موقعی پیش میاد که یک حکومت به خواسته مردم اهمیتی نده ، این بزرگ‌ترین مشکل کشورهایی هست مه به صدای مردم کوش نکردن ! به نظرتون الان که نه دارو نه واکسن وارد میشه ، موقعی که جوان ها بیکار هستن و آقازاده ها رو میبینن و فساد و رانت رو چه حس و حالی دارند ؟ موقعی که به تایید خود شما آمار جرم و جنایت بالا رفته ، آمار خودکشی بالا رفته ؟ از چی حرف میزنید ؟ ۲۰۰ کشور دنیا با آمریکا در ارتباط هستند و شما لیبی و سوریه رو مثال میزنید ؟ حجم درد و رنج مردم رو نمیبینید ؟ همین که خودتون رو به ندیدن میزنید مشکل کشور هست .
    • ES ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      84 0
      بهترین جمع بندی قابل بیان تا الان بود... ممنون
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      عالی بود
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    272 1
    مزخرف
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    363 1
    ایستادگی برای مردم عادی و عشق و حال و عیش و نوش برای آقازاده ها ، پدران در اینجا فریاد مرگ بر آمریکا و مقاومت می‌دهند ، آقازاده ها در لس آنجلس و نیویورک و واشنگتن ‌و پاریس و لندن و سیدنی و ملبورن عیش و‌ نوش ، باور ندارید یک سر به اینستاگرام آقازاده ها بزنید . آقازاده هایی که برای رانت وقتی به ایران سفر میکنن عکس با چفیه و در حال راز ‌‌و نیاز و وقتی پاشون رو از ایران به بیرون میگذارند هر کاری ممنوعه ! روزنامه اعتماد به این پارادوکس پاسخ دهد ، بگذریم که در متن نوشته شده تاریخ و تفسیر وقایع به نفع نویسنده و با دیدگاه ایشون تغییر پیدا کرده . نتیجه ایستادگی ما جز فشار و فقر و بدبختی که نویسنده به آن اذعان داره برای ملت ایران چه نتیجه دیگری داشته ؟ چه تفاوتی الان با سودان و لیبی و کره شمالی و ونزوئلا داریم ؟ تنها سوال هست که میپرسم به عنوان یک جوان بیکار و با آینده نامعلوم !
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      همین پدران که پسرنشون اون طرف آب هست خیلی زرنگ هستند و از ما رای گرفتند و به کرسی رسیدند . و الان ما رو قبول هم نمی کنند و به بهانه تعامل با دنیا دنبال تجارت بهتر برای خودشون و فرزاندشون هستند ......
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    275 2
    تفکرات استالینیستی و کمونیستی برای اداره کشورها ناتوان هستند. روسیه و چین خودشان روابط اقتصادی زیادی با غرب دارند و هم منابع زیادی دارند و هم صنایع مهمی در جهان دارند. صنعت ایران به خوبی این کشورها نیست و روابط اقتصادی ایران با غرب اصلا در حد این کشور ها نیست. بهتره عوض چین و روسیه از ونزوئلا و کوبا نام برد.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      1 0
      تفكر اختلاس گرايانه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    234 2
    اولا که روسیه به امریکا قطع رابطه نکرده و داره منافعش رو تامین میکنه ، میمونه کره شمالی که موفق نشده و مردمش تو فقر دارن میمیرن و حاکمانش حال میکنن ، بقیه دنیا هم که با حفظ منافع با امریکا رابطه دارن و مردمشون هم در رفاه هستن
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    193 5
    به نظر مییاد نویسنده کاسب تحریم هست
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    117 3
    نویسنده مگه تو ایران زندگی نمیکنه
    • US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      قول میدم داره تو کانادا زندگی میکنه و مشغول عشق و حاله . از مردم داخل خبری نداره
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    169 3
    چند روز قبل یک لباس قدیمی رو همسرم از کمد در آورد که خیلی کیفیت خوبی داشت اما کهنه شده بود و گفتم که دوباره می پوشمش البته در منزل! خلاصه کنم، لباس یکی از برندهای معتبر آمریکایی بود اما ساخت روسیه!!! همسرم کلی تعجب کرد، من گفتم بله روسیه هم همکاریهای اقتصادی زیاد و گسترده ایی با آمریکا داره و از این راه حتی اننقال فن آوری هم داشته است. بله از دید صحیح بایستی همکاریهای گسترده اقتصادی حتی با آمریکا ایجاد کرد تا نه به راحتی ما رو تحریم کنند و ما نیز از فن آوریهای جدید بهره مند گردیم و رشد و سپس توسعه اقتصادی و ....
  • GB ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    گروه اول کشورها هستند که از قبل همکاری با امریکا به تکنولوژی و اقتصاد خوب رسیدند. مثل ژاپن و کره جنوبی. گروه دوم کشورها هم هستند که هر چقدر هم با امریکا همکاری کردند به هیچ جا نرسیدند. مثل عربستان، مصر، اروپای شرقی. گروه هم با وجود همکاری با امریکا به فروپاشی رسیدند. مثل لیبی و عراق. گروه چهارم هم هستند که خودشون قدرت کافی دارند و امریکا با وجود ادعا ولی عملا توان مقابله با اونها رو نداره. مثل روسیه و چین. سوال این ما کجای این تقسیم بندی هستیم. من میگم هیچ وقت ما نمیتونیم در گروه اول بشیم چون در خاورمیانه هستیم و چینی وجود نداره که امریکا برای مقابله با اون با ما سخاوتمندانه برخورد کنه. برای امریکا ما باید در گروه سوم یا نهایتا دوم باشیم. من میگم با ابزاری که ایران داره ما میتونیم بریم گروه چهارم. ما میتونیم صادرات مشتقات نفتی و بنزین که غیر قابل تحریم است رو جایگزین نفت کنیم. وقتی خوراک ۳ تا پالایشگاه بزرگ معادل صادرات ۱ میلیون بشکه نفت در روز هست؛ چرا باید برای تحریم صادرات نفت ۱ میلیون بشکه ای کلی باج بدیم. بابا همینو بنزین کن و به ۱۰ کشور همسایه که واردکننده بنزین هستند بفروش.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیکتر!! داستان این جمله رو بخونید از چرچیل ! البته میگن به ماهتیر محمد گفتن چرا با آمریکا روابط دوستانه داری ؟ گفت آمریکا مثال گاویست که میتوانم با شاخش دربیفتم یا بدوشمش در نتیجه کشور مالزی در حال دوشیدن و ما درگیر گاو بازی با شاخ های گاو .
  • یک هم وطن IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    روزنامه اعتماد عزیز گیرم همه نوشته های،شما درست .اما درد ما این است که در ایران خودمان کسانی هستن که از امریکا وو بدتر با اعمال خودشان کاری کردن احتیاج به دشمن خارجی وو نداریم
  • FR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    تمام تلاش نویسنده سفارشی نویس روزنامه اعتماد برای حفظ سیستم موجود است و گرنه فقر و فلاکت مردم،بیکاری جوانان، فساد و فحشا، افزایش خودکشی، افزایش امار جرم و جنایت، اصلا برای این جماعت مهم نیست
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    خوب یک عده نونشان در این وضعیت و نونشان را در بدختی فلاکت مردم می بینند و برایشان مهم نیست عمر زندگی خیلی از مردم تباه میشه نمی توانند جوانان تشکیل زندگی دهند به راه خلاف و بد کشیده می شوند
  • متفکر IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    البته رنگ عوض کردن اعتماد قابل پیش بینی بود ، بازی من میکشم تو شل کن و تو بکش من شل میکنم بین دو جناح داخلی چهل سال است در حال انجام است . اعتماد چرا نامی از امارات و قطر و حتی عربستان در هم کاری و دوستی با آمریکا را نبرده است؟ چرا نامی از رومانی و آلبانی و یا اوکراین که در اردوگاه روسیه هستند نبرده و مقایسه نکرده است ؟ میدانید چرا ؟ چون بازی بکش و شل کن دوستانه است!!
  • حمید IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    من که یکسال است نتونستم یک کیلو گوشت بخرم و هزار بدبختی جدید برام ایجاد شده چطور بگم یکبار بدنیا آمدم یکبار هم میمیرم نمیخواهم با دنیا بجنگم خانواده ام نمی خواهد شما اگر شرایط ما را داشتید که طرف یکسال 50 میلیون روی رهن خانه بگذارید نمیشستید بگید لنگش کن... رفراندم بگذارید ببینید مثل شما چند نفر فکر میکنند
  • حق گو IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط رفراندم معلوم میکند که 99 درصد ملت با شما هم فکر نیست .
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    مشکل الان ما وجود اصلاح طلبان نجومی و عاشق مذاکره بی حاصل و بی‌نتیجه است
  • مصطفی IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    ای کاش سطح سواد نویسنده را اعلام می کردید؟