در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با هیئتی از سنای فرانسه، برای کمک دوشنبه به حضور نظامی فرانسه در افغانستان اعلام آمادگی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، "امامعلی رحمان " در دیدار با هیئتی از سنای فرانسه به ریاست "آندری دیولی " رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و آسیای مرکزی که به دوشنبه سفر کرده ‌است، ضمن بررسی مسائل توسعه روابط 2 جانبه، موضوعات امنیت منطقه‌ای را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، گسترش همکاری دوشنبه برای کمک به حضور نظامی فرانسه در افغانستان از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مورد تأکید قرار گرفت.

این منبع افزوده است که علاوه بر مسائل روابط 2 جانبه، مبارزه مشترک با تهدید‌های ناشی از افغانستان از جمله قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌گرایی از دیگر محورهای این نشست بود.

در این دیدار بر اجرای برنامه‌هایی در راستای رشد اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری همچنین طرح‌های منطقه‌ای در زمینه انرژی، ارتباطات و حمل‌و‌نقل به عنوان عوامل اصلی تأمین امنیت و ثبات در منطقه تأکید شد.

هیئت سنای فرانسه در این سفر همچنین با "همراه‌خان ظریفی " وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد."دولت نذری‌اف " سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: "آندری دیولی " رئیس گروه دوستی بین پارلمانی "فرانسه و آسیای مرکزی " در دیدار با همراه‌خان ظریفی با اشاره به نقش مهم تاجیکستان در زمینه تثبیت ثبات در افغانستان، استفاده نظامیان فرانسوی از فرودگاه "دوشنبه " ‌را نمونه‌ای از اعتماد مشترک برشمرده و مواضع مقامات تاجیک تمجید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاجیکستان افزود: اعضای سنای فرانسه که جهت بررسی مسائل توسعه روابط 2 جانبه و آشنایی با شرایط اقامت نظامیان فرانسوی به تاجیکستان سفر کرده‌‌اند در این دیدار همکاری در چارچوب ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم‌ را از محورهای روابط 2 جانبه و همچنین زمینه مناسبی برای تدوین و اجرای تدابیر مشترک در زمینه تامین ثبات و امنیت منطقه عنوان کردند.

به گفته این منبع، ظریفی در این دیدار با نگرانی از افزایش میزان قاچاق مواد مخدر افغانستان به تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، گسترش تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تهدیدهای ناشی از جنگ افغانستان را خواستار شد.

فرانسه حدود 20 سال قبل استقلال تاجیکستان‌ را به رسمیت شناخته است لیکن مناسبات نزدیک دوشنبه و پاریس تنها پس از ورود نیروهای ائتلاف بین‌المللی به افغانستان در پایان سال 2001 میلادی آغاز شد.

در سال 2001 میلادی بر اساس توافقنامه‌‌ای که میان تاجیکستان و فرانسه به امضا رسید واحدی از نیروهای نظامی هوایی فرانسه در فرودگاه دوشنبه مستقر شده و آن کشور تا کنون از این فرودگاه برای انتقال پرسنل و محموله‌های نظامی برای نظامیان فرانسوی مستقر در افغانستان استفاده می‌کند.

هیئت دوستی بین پارلمانی فرانسه و آسیای مرکزی که به منظور انجام سفر چهار ‌روزه، پنجشنبه گذشته وارد تاجیکستان شده است با "محمد‌سعید عبیدالله‌اف " رئیس مجلس ملی و "شکور‌جان ظهور‌اف " رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز دیدار و مذاکره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =