علی‌اف:چه‌کسی می‌تواند از ما انتقاد کند،آیا انهایی که مساجد را تعطیل کردند و یا سر خوک کشته شده را به مساجد مسلمانان انداختند؟

ایرنا نوشت: " الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان گفت : رهبران کشورهای غربی حق ابراز نگرانی در باره اماکن دینی در قره باغ را ندارند .

  به گزارش خبرگزاری رسمی " آذرتاج " ، علی اف روز گذشته در سفر به شهرستان " آقدام " که اخیرا به کنترل جمهوری آذربایجان درآمده است ، طی سخنانی در مقابل  مسجد تخریب  شده این شهرستان گفت: پس از پایان جنگ در قره باغ عده ای از رهبران کشورهای غربی در باره اماکن دینی مسیحی در این سرزمینها ابراز نگرانی می کنند .

  رییس جمهوری آذربایجان اظهار داشت : کسی نباید در این زمینه نگران باشد و بخصوص رهبران کشورهای غربی و آن عده از انها که احساسات اسلام هراسی را برافروختند و اهانت به مقدسات اسلامی را نادیده می گیرند و  حتی عاملان اهانت به این مقدسات را توجیه می کنند .  

  علی اف تصریح کرد : آنها حق ندارند در این زمینه بحث کنند ، ضمن اینکه تمامی اماکن مذهبی  در سرتاسر جمهوری آذربایجان گنجینه تاریخی ما است .

  وی با اشاره به توجه خاص دولت جمهوری آذربایجان به حفاظت از همه اماکن مذهبی در این کشور گفت : چه  کسی می تواند از ما انتقاد کند ، آیا انهایی که مساجد را تعطیل کردند و یا سر خوک کشته شده را به مساجد مسلمانان انداختند ؟

  علی اف با اشاره به مسجد شهرستان آقدام گفت : دشمن وحشی گاو و خوک را در این مسجد نگهداری می کرد و عکس های در این زمینه در اینترنت  هم پخش شده است .

وی با اشاره به این که  ارامنه در مساجد شهرستانهای آزاد شده " زنگیلان " و " جبرایل " نیز خوک  نگه داشتند،  افزود : ما همکاری تنگاتنگ با سازمان یونسکو داریم و چنانچه  می خواهند به این منطقه سفر کنند و از اماکن مذهبی مسیحی بازدید کنند ، بهتر است به این مسجد هم سر بزنند و ببینند پیش از این چه کارهایی در اینجا انجام داده است .

رییس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد : سفیران آن عده از کشورها و از جمله کشورهای عضو گروه مینسک ( آمریکا ، فرانسه و روسیه ) که وظیفه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را برعهده دارند ، چند سال پیش از این مسجد بازدید کردند ولی چرا این موضوع را مطرح نکردند و چرا این وضعیت موجب نگرانی کشورهای غربی نشده است .

  علی اف گفت : این به آن معنی است که انها اهانت به مساجد مسلمانان ، نگهداری گاو و خوک در این اماکن و  تخریب انها را  نادرست نمی دانند؛ و اگر چنین است این نظر خود را به صراحت اعلام کنند و بروند به مشکلات کشورهای خود رسیدگی کنند و در امور ما دخالت نگنند .

  رییس جمهوری اذربایجان همچنین با اشاره به تخریب کامل شهرستان اقدام ، گفت :  این شهر شاهد وحشیگری های بسیاری بوده است، ولی ما این شهر و تمامی روستاهای آن را بازسازی و احیا خواهیم کرد .

  شهر آقدام که در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی نیروهای ارمنستان اشغال شده  بود ، بر اساس توافق سه جانبه ۹  نوامبر ( ۱۹ آبان  ماه ) روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به جمهوری آذربایجان پس داده شد .

 آقدام  که یکی از شهرستانهای مهم منطقه قره باغ به شمار می رود ، در  ۲۷ سال گذشته مانند شش شهرستان دیگر تحت اشغال، بطور کامل تخریب شده است .

  این شهرستان  واقع در ۲۵ کیلومتری شهر " خانکندی " مرکز قره باغ کوهستانی از موقعیت استراتژیک برخوردار است  و راه ورود  به سه شهرستان دیگر "  خوجاوند" ، " اسگران" و " آقدره" در قره باغ است.

 با ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهرستان آقدام ، آوارگان جنگی ساکن  این شهرستان پس از ۲۷ سال،  فرصت بازگشت به خانه خود را پیدا کردند.

  این در حالی است که منابع خبری جمهوری آذربایجان و ارمنستان گزارش دادند ، ارامنه در حین ترک این شهرستان خانه ها و  دیگر واحدهای مسکونی و اجتماعی را به آتش کشیدند .

  بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ، دو  شهرستان باقی مانده  " کلبجر " و " لاچین " در قره باغ تا  ۱۱ آذرماه  به جمهوری آذربایجان پس داده شود .

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =