افتتاح بزرگترین پتروشیمی اوره آمونیاک غرب کشور

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارن استان چهارمحال و بختیاری گفت : پتروشیمی لردگان به عنوان بزرگترین پتروشیمی اوره آمونیاک غرب کشور و نخستین طرح ملی جهش تولید کشور در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از  شاتا، رستمی گفت: پتروشیمی لردگان از شرکت‌های تابعه گروه پتروشیمی‌های خلیج فارس؛ امروز ششم آذرماه بصورت ملی و از طریق بستر ویدئو کنفرانسی با حضور ریاست محترم جمهوری رسما بهره برداری می‌شود.

رستمی افزود: ساخت این واحد صنعتی از سال ۸۵ در زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار در منطقه فلارد و در ۵۵ کیلومتری شهر لردگان و ۲۱۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان آغاز شد که پس از وقفه چند ساله از سال ۹۲ ساخت آن رونق گرفت وخوشبختانه فردا شاهد بهره برداری رسمی آن هستیم.
وی بیان کرد: این واحد صنعتی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۳ تن اوره و ۶۷۷تن آمونیاک را دارد.

رستمی افزود: این کارخانه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی است که ساخت آن در دوران شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی و به دست توانمند مهندسین داخلی نهایی انجام و در طول مدت ساخت هم رکورد ۲۸میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت در ساخت و ساز و بهره برداری را بدست آورده است که در بین تمام پتروشیمی‌های کشوررکورد بی نظیری است.

رییس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: با بهره برداری رسمی، زمینه اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر و فعالیت غیرمستقیم ۲ هزار نفر فراهم می‌شود که بیشتر نیروهای بومی را شامل می‌شوند.

وی گفت: بخش عمده‌ای از آمونیاک تولیدی این واحد صنعتی برای تولید اُوره در داخل مجتمع مصرف می‌شود و مازاد آن برای عرضه مستقیم به بازار ارسال می‌شود.

رستمی افزود: عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است که آمونیاک را می‌توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کاربرد و هم در تولید مواد مانندنیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اُوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

رستمی برخی دیگر از کاربردهای جزئی آمونیاک را در تولید موادی مانند: لاستیک، کائوچو، بازیافت آب، تولید کاغذ و مقوا، تهیه پودرهای شستشو و صنایع چرم و پارچه برشمرد و گفت: بزرگترین بازار مصرف اُوره، کودهای شیمیایی (جامد و مایع) عنوتن کرد؛ که علاوه بر مصرف مستقیم آن در کودهای شیمیایی، این ماده در تولید محلول‌های نیتروژنی و هم در اختلاط مکانیکی کودهای جامد مخلوط مورد مصرف است.

رییس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری، افزود: علاوه بر فرآورده‌های اصلی، در صنایع پایین دست پتروشیمی طیف وسیعی از اقلام و کالاها با تنوع زیادی تولید می‌شود که بر اساس آمار کارشناسان حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد قطعات به کار رفته در خودروها، ۱۰ درصد مصالح ساختمانی، ۱۰ تا ۱۲ درصد سبد خرید روزانه یک خانوار شامل محصولات پائین دستی پتروشیمی است که نشان دهنده اهمیت و گستردگی تولید در این بخش است.

رستمی گفت: مجتمع پتروشیمی لردگان هم به دلیل دسترسی مناسب به منابع آبی و خوراک گازی (نزدیکی به سه خط لوله گاز کشوری) و همچنین دارا بودن زمین مناسب از نظر تسطیح و انجام کارهای زیربنایی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است که همین پتانسیل‌ها منجر شده تا ما برای طرح‌های پایین دستی این صنعتی از جمله کریستال ملامین و .. هم مجوز صادر کنیم.

گفتنی است ،پتروشیمی لردگان در فاصله ۲۱۰ کیلومتری مرکزچهارمحال و بختیاری واقع شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =