دیدگاه مهم نخست وزیر پیشین سوئد به اهداف ترور دانشمند هسته ای ایران

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر پیشین سوئد در پیامی توییتری اظهار کرد که به احتمال زیاد ترور امروز دانشمند ایرانی اتفاقی نبوده و یک تصمیم سیاسی انگیزه مسبب آن بوده است.

کارل بیلت نخست وزیر پیشین سوئد و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در پی ترور امروز محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی، در صفحه توییترش نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور انجام شده بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از دولت جو بایدن[رئیس جمهور منتخب آمریکا] در احیای دیپلماسی با ایران و بازگشت به توافق هسته ای باشد.

او در ادامه در واکنش به پیام توییتری دیگری در این باره اظهار کرد: تا حد زیادی غیرمحتمل است که این رخداد امروز اتفاقی بوده باشد. بیشتر احتمال دارد که محل شناسایی شده بود و یک تصمیم سیاسی برای به قتل رساندن امروز او گرفته شده است.

اظهارات بیلت در پی این مطرح می شود که روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.

در ادامه این بیانیه آمده است: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1460350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    58 23
    اگر ایران هم یه دانشمند اسرائیل را ترور کرده بود اروپایی ها چنین موضع می گرفتن؟! چرا نمی خواید بفهمید که اینا دارن جلوی واکنش ایران را می گیرند
  • PL ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    35 6
    ایشان غیب گفته اند، قتل اتفاقی دیگه چه صیغه ایه؟
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      0 0
      همین؟ چطور وقتی هواپیمای مسافربری بدلیل خطای انسانی یا هک سامانه پدافندی سقوط کرد و جوانان این کشور کشته شدند همه غرب یکصدا به خون خواهی برخواستند؟ قطعا اون روز هم دلشان به حال جوانان ما نسوخته بود بلکه دنبال سوء استفاده بودند
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    29 6
    غیب گویی آن هم با چشمان بسته؟ خیلی زحمت کشیدن واقعاً!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    17 15
    بعضیا اصرار دارن نگن طرف دانشمند هسته ای بوده،واقعا چرا؟! اینم از امنیت و خانه امن!!! اگه ایران یه همچین کاری میکرد کل دنیا و بخصوص بعضی از داخلی ها گوش فلک رو کر میکردن
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    9 3
    تحلیل بی راهی نیست و اگر فرض های این فرد پذیرفته شود خواه ناخواه کسانی که دنبال تعمیق شکاف میان آمریکا و ایران برای غیرممکن کردن بازگشت به میز مذاکره هستند حتما عقبه داخلی دارند و بعید نیست کسانی در داخل که منافعی در این ماجرا دارند و دست شان با خارجی ها در این ترور توی کاسه بوده است.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    16 2
    مهمتر از عوامل خارجی منشا داخلی این ترور است که بی تردید بدون همکاری و پوشش اطلاعاتی از داخل ممکن نبوده است. ماجرایی از نوع قتل های زنجیره ای با همان جنس تحلیل در آمران و عاملان آن کلید خورده است
  • رضا 2 AU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    7 11
    سلام عرض تسلیت خدمت خانوواده گرامی ایشان در این شرایط بنده با گفته ی آقای کارل بیلت موافق هستم. هر راه حلی که صلاحش تایید شود و بتواند دیپلماسی میان ایران و آمریکا را به شفاف ترین صورت در جهتِّ منافع دو طرف به طورِ قانونی و نسبتا عادلانه (با توحه به زورگو مسلکی آمریکا به دلیل مسولیت منطقه ای اش) برقرار و مستحکم کند خوب است. آنچه از دولت بایدن انتظار دارم بازگشتن کامل به توافقات هسته ای هست و همچنین حضور در اتحادیه ی اروپا به منظورِ همسو کردن انگلستان با اتحادیه اروپا به سمت وحدت و نه به سمت جداییِ قرون وسطایی. در عین حال مورد تعجب بنده است که دیروز کشور استرالیا دانشمندی را به صورت هواپیمایی دریافت کرد و امروز چنین اتفاقی برای مردم عزیز ایران افتاد. مورد تاسف است چنین عدالت غم برانگیزی حال آنکه مردمان ایران پوست کلفت تر از این حرف ها هستند و پشت به پشتِ مقام های والای کشور به دلیری برای رفاه و آبادی پیش میروند. #ما #صبور
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    30 1
    آقایون پروتکل حفاظت از افراد مهم و دانشمندان را بازنگری کنید، این سطح از عملیات در خاک ما نشان از ماه ها برنامه ریزی دارد که باید در ابتدا از جان سایرین حفاظت کنید و در قدم بعدی و پس از ترامپ، پاسخ سزاواری بدهید. صهیونیست هادانشمندان عراقی و مصری را هم ترور کردند، با اونها که دشمنی نداشتند.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    19 4
    "قتل امروز اتفاقي نبوده است" ترور اتفاقي هم داريم مگه؟! ما فكر ميكرديم فقط مسئولين ما قشنگ حرف ميزنن نگو كلا مسئولين جهان اينطورين!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    16 28
    کاش حاج قاسم بود و دوباره توییت میکرد: بسم الله القاسم الجبارین.