کتاب «علل و عوامل جابجایی کانون‌های تجاری خلیج فارس»؛ این امر را به عنوان یک مسئله تاریخی و با بهره‌گیری از منابع مرتبط، مورد بررسی و مطالعه قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «علل و عوامل جابجایی کانون های تجاری در خلیج فارس» نوشته محمد باقر وثوقی از سوی انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام با قیمت 8 هزار تومان روانه بازار نشر شد.

این کتاب از 8 فصل «محدوده جغرافیایی خلیج فارس، تغییرات اجتماعی در سواحل خلیج فارس در دوره باستان، عصر فتوح و تغییرات عمده ژئوپلیتیکی خلیج فارس، جابجایی از بصره به سیراف و صحار، جابجایی کانون تجارت از سیراف به کیش و هرموز و قلهات، هرموز کانون اصلی تجارت خلیج فارس در قرن هشتم و نهم هجری، جابجایی کانون تجارت از هرموز به بندر عباس و بندر کنگ و ایرانیان بنیانگذاران بازارهای دوبی و دیگر بنادر سواحل جنوبی خلیج فارس» تشکیل شده است.

جابجایی کانون های تجاری از جمله مهمترین ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خلیج فارس در طول تاریخ پر فراز و نشیب آن است. از آنجایی که این مسئله مهم و تاثیر گذار در تحولات اجتماعی این منطقه مهم از جهان اسلام، یکی از مسائل کمتر شناخته شده محسوب شده و از سویی دیگر درباره این موضوع کتابی مستقل جهت بهره برداری علاقمندان و به ویژه دانشجویان رشته مطالعات خلیج فارس وجود نداشت، برای رفع این کمبود، موضوع «علل و عوامل جابجایی کانون های تجاری خلیج فارس» به عنوان یک مسئله تاریخی و با بهره گیری از منابع مرتبط، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

علل و عوامل جابجایی کانون‌های تجاری در خلیج فارس

بنیان این پژوهش بر یک نظریه قدیمی و کمتر شناخته شده از آرا و اندیشه های نجم الدین ابوالفتح یوسف بن یعقوب بن محمد الشبیانی النیشابوری در کتابی تحت عنوان «صفه بلاد الیمین و مکه و بعض الحجاز» مشهور به «تاریخ المستبصر» است. او در این تحقیق به دو موضوع اساسی در مطالعات شهری توجه داشته که از آن جمله به «کیفیت شکل گیری» و «عوامل افول و رکود»، می توان اشاره کرد.

شیبانی نیشابوری با پرسش های ساده به طرح موضوعاتی اصلی در بررسی جغرافیایی تاریخی شهرها پرداخته و در این مطالعه و تحقیق، همه جنبه های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و حتی روان شناختی را از نظر دور نداشته، اگرچه در برخی موارد، ادامه دهنده راه جغرافی نویسان و مورخان پیش از خود بوده و به خوبی از میراث گذشتگان بهره برده است. اما تاکید و توجه او به بعضی جنبه های کمتر شناخته شده و ویژگی های اجتماعی نشان می دهد که او در صدد به دست دادن شیوه ای نوین در ارائه و تنظیم مطالب کتاب خود بوده است. دکتر محمد باقر وثوقی پژوهشگر این کتاب با به کارگیری روش «ابن مجاور» در مطالعه جابجایی کانون های تجاری خلیج فارس تلاش کرده تا که مسئله «علل و عوامل جابجایی کانون های تجاری خلیج فارس» بر اساس و مبنای امنیت اجتماعی و جابجایی جمعیت و سرمایه مورد بررسی قرار دهد.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =