مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ، تنظیم و نظارت بر تبلیغات پزشکی در حیطه وظایف سازمان نظام پزشکی است.
علیرضا کریمی، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با اشاره به نامه سیدشهابالدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی که خواستار ابلاغ قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات در حوزه سلامت شده بود به خبرآنلاین گفت: وزارت ارشاد بر شیوه های تبلیغاتی حق نظارت دارد اما مقوله سلامت در تبلیغات باید کارشناسی شود که این وظیفه نظام پزشکی است و طبق قوانین این سازمان برای هرگونه تبلیغات پزشکی باید مجوز قانونی آن صادر شود . ما در این زمینه توافق نامه ای با وزارت بهداشت امضاء کردیم که باید ابلاغ شود.
,وی با اشاره به نامه دکتر صدر که خواسته بود برای آگهی هایی که روزانه بالغ بر 50 هزار آگهی در حوزه سلامت کشور منتشر میشود نظارت بیشتری شود تصریح کرد: شورای عالی سلامت نیز به غیر از 12 وزیر، رییس سازمان صدا و سیما و رئیس نظام پزشکی هم حضور دارند تا از جمله مسائل تبلیغات در حوزه سلامت را پیگیری کنندو کنترل تبلیغات نوشابه یکی از کارهای بود که توسط این شورا انجام شد.
وی افزود: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که مداخله در امر سلامت جامعه توسط افرادی که صلاحیت ندارند صورت می گیرد مثلا در برخی از آرایشگاهای زنانه در زمینه زیبایی و بهداشت پوست و مو اقدامات درمانی انجام می شود که بسیار خطرناک است.
کریمی با بیان اینکه در جهان امروز تبلیغات، ابزار مناسبی برای فرهنگ سازی است گفت: در حوزه سلامت این مساله باید کنترل شود تا آثار سوء آن به سلامت مردم آسیب نرساند. ما در سازمان نظام پزشکی مصوبه ای تدوین کردیم و بر اساس آن کمیته ای تشکیل شد تا ادعاهای پزشکی را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند.
او همچنین گفت: این اداره فقط ناظر بر تبلیغ است و رسانهها و نشریات نیز تبلیغکنندگان هستند. این وزارت بهداشت است که باید شخص تبلیغ کننده را رصد کند و مطمئن شود که تبلیغ کننده راست یا دروغ میگوید. زیرا این اداره نمیتواند دارویی را بررسی و ارزیابی کند تا متوجه شود که این دارو از لحاظ پزشکی مستند است یا نه؟ متولی این امر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
به گفته مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در مقررات تبلیغات آمده است که تبلیغات و آگهیهای بازرگانی نباید به ضرر و زیان مردم باشد و نباید فرهنگ کشور را تحت شعاع قرار بدهد، تبلیغات نباید به مردم دروغ بگوید و مسائلی که مورد اثبات نیست را به مردم بخوراند: وظیفه کارشناسان ما در این اداره و مطبوعات و صدا و سیما این است که از تبلیغ کننده سوال کند آیا مجوز لازم از وزارتخانه مربوطه برای تبلیغ محصول خود دارد یا نه؟ به طور مثال شرکت تولیدکننده داروی لاغری آیا مجوزی از وزارت بهداشت کسب کرده است یا نه؟
به عقیده کریمی همین موضوع باعث شده که برخی از کالاها به سمت شبکه های ماهواره ای هجوم ببرند: وزارت ارشاد این گونه شرکتها را حتی نیز در شبکههای ماهوارهای هم رها نمیکند. و با مکاتبه به این شرکتها میگوید که با چه مجوزی با این شبکههای ماهوارهای همکاری میکنند و تبلیغات خود را به دست آنها میسپارند؟بنابراین با کمک نیروی انتظامی با آنها برخورد میشود و مانع کار آنها میشویم.
47/232
نظر شما