۱ نفر
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
فرصت‌هایی که از دست می‌رود

در فروردین ماه امسال گزارشی از تلویزیون پخش شد که در آن گزارشگر از فردی که در پارک نشسته بود، سوال کرد که چرا در این شرایط همه گیری ویروس کرونا به پارک آمده است، مصاحبه شونده با یک جمله صحبتش را آغاز کرد: «معتادها نمی گیرن!».

در مدت کوتاهی بعد از این گزارش همه شبکه های اجتماعی پر شد از این فیلم کوتاه و همین عبارت ساده «معتادها نمی گیرن». این عبارت تبدیل به هشتگ شد و کلیپ های سرگرم کننده و خنده دار از روی این فیلم ساخته شد. فرد مصاحبه شونده هم صفحه اینستاگرامی برای خود به راه انداخت و در  اندک زمانی، مخاطبانش آن قدر زیاد شدند که با گذاشتن تبلیغات در صفحه اش از معروفیتی که نصیبش شده بود، شروع به کسب درآمد کرد.

 در طرف مقابل سیستم دولتی و کارشناسان حوزه پیشگیری از اعتیاد هر چه تلاش کردند نتوانستند تاثیری که پیام «معتادها نمی گیرن» در جامعه گذاشته بود از بین ببرند و خنثی کنند. اثر صحبت های او همچنان باقی است و با وجود اینکه از آن زمان تا به حال صدها مصاحبه مطبوعاتی، مصاحبه تلویزیونی، کلیپ و ... ساخته شده است و متخصصان حوزه سلامت با مردم صحبت کردند و گفتند که این گفته صحیح نیست اما هنوز بسیاری بر این باور هستند که  معتادها کرونا نمی گیرند.

بنابراین ما با دو صدای متفاوت در زمینه ویروس کرونا و بیماری اعتیاد در کشور مواجه شدیم. یک صدا از جانب یک شهروند عادی که مردم با دست به دست کردن  فیلم او در شبکه های اجتماعی آن قدر صدایش را بلند کردند که در همه جای کشور شنیده شد و خود فرد هم در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک سلبریتی شد و در طرف مقابل دستگاه دولتی و متخصصانی که با همه امکاناتی که در اختیار داشتند نتوانستند موفقیت چندانی در انتقال پیام اش به دست بیاورند و به مردم بقبولاند که معتادها هم کرونا می گیرند در حالی که همه رسانه های رسمی هم از این صدا پشتیبانی کردند. 

صدای معتادها کرونا نمی گیرند را همه مردم در شبکه های اجتماعی، کوچه و بازار و جمع های خانوادگی بارها و بارها  شنیدند و حتی در مورد آن بحث و گفت و گو کردند و برای رد یا قبول آن  شواهدی آوردند. این پیام هر چند طنز گونه بود اما آن قدر اثرگذار بود که بخشی از جامعه را قانع کرد که واقعا معتادها به کرونا مبتلا نمی شوند.

بیشترین  اثر منفی این پیام بر روی افرادی بود که  تصمیم گرفته بودند که اعتیادشان را درمان کنند یا دیگر سیگار نکشند اما  منصرف شدند و  تصمیم شان را تغییر دادند و آن را به بعد از پایان همه گیری کرونا موکول کردند.

واقعیت این است که متخصصان حوزه پیشگیری از اعتیاد نتوانستند پیامی تولید کنند که با ارائه شواهد و مدارک علمی که با زبان ساده و جذابی بیان شده باشد، مردم و افراد در معرض اعتیاد را متقاعد کنند که آنها هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. آنها نتوانستند مصرف کنندگان مواد یا سیگار را به قطع مصرف ترغیب کنند. نتواستند کاری انجام دهد که نرخ بروز اعتیاد را در دوره همه گیری کرونا کاهش بدهند. بلکه آنها مغلوب پیام یک شهروند عادی شدند.

سازمان اجتماعی کشور، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با عدم آمادگی و برنامه ریزی درست فرصت طلایی دوران کرونا را برای افرادی که به دلیل مشکلات ایمنی بدن و ... ترغیب می شدند به یک سیستم درمانی مراجعه کنند را از دست دادند. نتوانستند محتوای مناسبی تولید کنند که مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد. صدها مصاحبه انجام دادند اما کدامش در بین مردم نفوذ کرد؟ کدامش دهان به دهان چرخید؟ آنها تنها به ارائه شواهد علمی اکتفا کردند آن هم با زبانی که زبان مردم نبود. در حالی که آن فرد مصرف کننده مواد که در پارک گفت «معتادها نمی گیرن» با زبان مردم صحبت کرد. 

آنچه بیان کردم فقط برای این بود که می خواستم مثالی از وضعیت سیستم پیشگیری از اعتیاد در کشور مطرح کنم و به موضوع کلی تر و مهم تری بپردازم و به این نکته تاکید کنم که حوزه پیشگیری از اعتیاد در کشور ما عملکرد مناسبی ندارد. بخشی از افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، واقعا متخصص این حوزه نیستند بلکه در کنار کارهای دیگری که  انجام می دهند، در حیطه پیشگیری از اعتیاد هم ورود کرده اند. این در حالی است که ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد به برنامه هایی نیاز داریم که در کنار کم هزینه بودن، اثربخشی مناسبی داشته باشند. در غیر این صورت هرچقدر هم که حوزه پیشگیری از اعتیاد در اولویت سیاستگذاران باشد و هر چقدر هم که بودجه های این حوزه را افزایش دهند، هیچ فایده ای نخواهد داشت و بهتر است که بی جهت با هزینه کرد در این حوزه بودجه ها را  به هدر ندهند.

*فعال حوزه اعتیاد و مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مژگان لیلامی CA ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    به نکته ی بسیار خوبی اشاره کرده اید.