کشورهای عضو برجام،پس از مصوبه مجلس چه تصمیمی درباره ایران خواهند گرفت؟

مصوبه مجلس در مورد برجام، راه طولانی تا اجرایی شدن ندارد، اما این موضوع می تواند ایران را به نقطه نخست درگیری با جامعه جهانی برگرداند.

مهسا مژدهی: مصوبه مجلس در مورد توافق هسته ای در حالی هفته گذشته تصویب شد که دولت مخالفت خود را از همه تریبون های موجود اعلام کرد. مصوبه روز سه شنبه مجلس با عنوان" طرح راهبردی برای کاهش تحریم ها" پیش از این از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده بود. اما پس از ترور دانشمند هسته ای، محسن فخری زاده، نمایندگان خواهان سرعت بخشیدن به تصویب و اجرای این طرح شدند. اما ناظران معتقدند این طرح می تواند لطمه های جبران ناپذیری به دیپلماسی کشورمان بزند. چرا که حالا درهای حل و فصل دیپلماتیک مشکلات باز شده، این مصوبه می تواند اوضاع را به عقب برگرداند.

رئیس جمهور با اعلام مخالفتش از نمایندگان خواسته تا اجازه دهند دیپلمات هایی که به موضوع احاطه دارند، کار خود را به ثمر برسانند. او این طرح را برای کشور مضر توصیف کرده است. از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم می‌گوید اگر مصوبه هسته‌ای مجلس "همه مراحل قانونی" را طی کند دولت موظف به اجرای آن است، اما پایبندی آمریکا و اروپا به تعهداتشان در توافق هسته‌ای می‌تواند مانع از اجرایی شدن آن شود.

>>> بیشتر بخوانید:
انقلابی نماها تاریخ ترورها را مرور کنند؛ آن زمانی که قطعنامه‌دان پاره نشد!

رمزگشایی از مصوبه جدید مجلس؛از چه کسی انتقام می‌گیرید،دولت یا مردم؟

نگرانی ها بابت چیست؟

مجلس می گوید یک ماه وقت داده تا ایران بتواند از برجام سود ببرد وگرنه بر اساس مصوبه تعیین شده، ایران پروتکل الحاقی را متوقف و غنی سازی بیست درصدی را شروع خواهد کرد.با موافقت شورای نگهبان، این فرصت یک ماهه اغاز شده و دولت موظف است تا در صورتی که طرفین باقی مانده در برجام، تحریم ها را رفع نکرده و مشکلات را برطرف ننمایند، ایران اقدامات خودش را شروع کند.

ناظران معتقدند این اقدام می تواند به معنای بازگشت وضعیت به پیشا برجام باشد و دستاوردهای دیپلماتیک و حقوقی کشورمان در طول سال های گذشته از بین رفته و وضعیت تازه به ضرر تهران تمام شود. در شرایطی که ترامپ به زودی کاخ سفید را ترک خواهد کرد و دولت به دست دموکرات های امریکایی خواهد افتاد، این قدم ایران می تواند به پیچیده شدن وضعیت بیانجامد.

بایدن اعلام کرده که یکی از برنامه هایش بعد از ورود به کاخ سفید بازگشت به برجام است. او هر چند از باز شدن باب گفتگو بر سر دیگر مسائل با ایران حرف می زند، اما انتظار می رود که برای به دست اوردن دل متحدان اروپایی و بازگرداندن ایالات متحده به صحنه بین الملل، برای حل مشکلات با ایران مشتاق باشد.

شکست های پی در پی ترامپ در شورای امنیت و ناتوانی تیم کاخ سفید در همراه کردن متحدان اروپایی با خود علیه ایران، به عنوان دستاوردی برای کشورمان در تابستان گذشته شناخته می شود. به اعتقاد ناظران، جدایی بین امریکا و اروپا بر سر ایران، یکی از مهم ترین فواید توافق هسته ای بود که مانع از یک دست شدن این دو علیه تهران شد. اما مصوبه مجلس شورای اسلامی، می تواند اوضاع را دوباره به گذشته برگرداند و ایران به دلیل خروج از ان پی تی به پیش از توافق هسته ای برود.

در سالهای ابتدایی حضور باراک اوباما درکاخ سفید، دولت دموکرات او توانست با بهانه عدم همکاری ایران درامور هسته ای و با سازمان بین المللی انرژی اتمی، تهران را به عنوان کشوری مخل امنیت جهانی معرفی می کند. ایران در طول مذاکرات هسته ای توانست این شائبه را از خود دور کرده و بی اساس بودن اتهامات را با پذیرش قوانین بین المللی اثبات کند. اما در صورتی که ایران گامی مخالف این رفتار بردارد چه خواهد شد؟

>>> بیشتر بخوانید:
کارشناسان به خبرآنلاین گفتند: طرح مجلس انتقام از دولت و به ضرر مردم

اروپا، چین و روسیه چه خواهند کرد؟

تروئیکای اروپایی هر چند تاکنون نتوانسته به خواسته های تهران جامه عمل بپوشاند، اما از حفظ توافق هسته ای حمایت می کند. آنها به بهانه تحریم های ایالات متحده از همکاری های اقتصادی با تهران سر باز زده اند و این امر باعث خشم سیاستمداران کشورمان شده است. اما در عین حال حمایت آنها از تهران در قبال دولت ترامپ و در مجامع بین المللی نشان داد که آنها بیشتر از انچه متحدی برای واشنگتن باشند، خود را با ایران در یک جبهه می بینند.

دولت بایدن که کمتر از دو ماه دیگر کارخود را آغاز خواهد کرد،به سرعت دست دوستی دوباره خود را به سوی اروپائی ها دراز می کند تا روابط آسیب دیده در طول دوره ترامپ را ترمیم کند.در این مسیر به نظر می رسد که کشورهای اروپائی به دنبال راهی خواهند بود تا هرچه سریع تر مشکلات برجام را حل و فصل کنند.اما درصورتی که مصوبه مجلس اجرایی شود، اوضاع می تواند به سرعت تغییر کند و واشنگتن به اجماعی علیه ایران دست یابد. چرا که موضوع هسته ای برای تروئیکای اروپایی و همچنین چین و روسیه، از اهمیت ویژه برخوردار است. آنها به توافق با ایران به چشم یک بازدارنده نگاه می کنند و در صورتی که مصوبه اجرایی شود، دیگر دلیلی برای حمایت از آن نخواهند داشت.

از سوی دیگر ناظران می گویند دراین فرصت یک ماهه، اروپا نمی تواند برجام را اجرا و تحریم ها را برطرف کند.آنها چنین ابزاری را برای بازگرداندن اوضاع به پیش از خروج ترامپ از توافق، ندارند. در چنین وضعیتی بار دیگر کار ایران و 5+1 به شورای امنیت کشیده می شود و اینبار ایران نخواهد توانست بر روی همکاری مسکو و پکن حساب کند. این دو کشور پروتکل الحاقی و توقف غنی سازی را به عنوان دلیلی برای حمایت از تهران در مجامع بین المللی می دانند و در صورت حذف آنها، سوال هایی تکرار خواهد شد که دیگر هیچ یک از آنها حاضر به وتو کردن طرح های واشنگتن نباشند.

اگر مصوبه مجلس اجرا شود، کشورها مواضع خود را تغییر می دهند

علی اکبر فرازی کارشناس مسائل بین الملل در مورد این مصوبه و آثار آن به خبرآنلاین می گوید:«از ابتدای خروج ترامپ از برجام، ایران سیستم مشخصی را اعلام کرد و گفت که اگر اعضای برجام بتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم پایبند به برجام است و همین مسیر را ادامه خواهد داد. گذشت زمان ثابت کرد که دیگر اعضا هم توان و خواست اجرای شدن بندهای مختلف برجام را ندارند. لذا ایران در اقدامی اعلام کرد که به تدریج بعضی از فعالیت های تصویب شده را اصلاح می کند. اما همان زمان هم اعلام کرد که این عمل همیشگی نیست و به نسبت اینکه آنها به تعهدات عمل کنند، راه برای بازگشت هست. »

او افزود:«فضا به تدریج تنگ تر شد و اروپا عملا نتوانست کاری کند. اخیرا مجلس شورای اسلامی لایحه ای را مطرح کرد که دولت را مکلف می کند اگر طرف دیگر به تعهداتش عمل نکند، دولت وضعیت را به فعالیت های قبلی برگرداند. دولت تمایل ندارد اینکار را انجام دهد اما اگر تبدیل به قانون شود،باید آن را اجرایی کند. ما امیدواریم که طرف دیگر برجام منطقی با قضیه برخورد کنند و فشاری که بر روی ایران است را برداشته تا ایران از منافع برجام برخوردار شود. اگر در فضای عادی دو طرف گفتگو کنند.همه طرف ها باید محافظت کنند که مخالفین برجام به هدفشان نرسند. مخالفین اسراییلی ها و کشورهای عربی مثل عربستان هستند که مایل نیستند توافق به نتیجه برسد. باید امیدوار بود که مذاکرات با وجود این موضوعات به نتیجه برسد چرا که موفقیت برجام به صلح و امنیت در جهان و ثبات در منطقه کمک می کند.»

او در پاسخ به اینکه آیا اروپائی ها قادر به حل و فصل این موضوع در فرصت یک ماهه ای که مجلس تعیین کرده هستند یا نه، گفت:«دو چیز قطعی و روشن است. یک اینکه اروپا توان بیش از این را ندارد و ثابت شده. از روزی که ترامپ از برجام بیرون رفت آنها گفتار درمانی کردند. دومین مساله که قطعی است این است که اروپا قطعا نمی خواهد که برجام به شکست برسد. ما باید بدانیم که با آمدن بایدن مذاکرات برمیگردندند یا نه. چون اگر برگردند که اروپائی ها می توانند نقش پررنگ تری بازی کنند.ترور شهید فخری زاده یکی از اهدافش این بود که دولت جدید آمریکا را درخصوص گفتگو با ایران محدود کند و دستش را برای مذاکرات ببندد. تیم بایدن باید از این کارشکنی های اسراییلی ها و سعودی ها به عنوان کسانی که متحدان واشنگتن هستند، جلوگیری کند و این بر گردن همه طرفهاست که اجازه ندهند که کارشکنی ها به نتیجه برسد.»

فرازی تاکید کرد:«اگر ایران بر اساس مصوبه مجلس مجبور شود از ان پی تی خارج شود،خیلی از کشورها ازجمله چین و روسیه مواضع فعلی را نخواهند داشت. اما قطعا مواضع را تغییر می دهند. من امیدوارم که این عقلانیت در همه طرفین باشد که همه تلاش خود را برای حفظ برجام بگذارند.از سوی دیگر ایران باید تلاش کند تا فشارهای بین المللی روی اسراییل را بیشتر کند تا بر سر راه برجام کارشکنی نکند. بهتر است که تمرکز بر روی چنین اقداماتی باشد.»

>>> بیشتر بخوانید:
بحث داغ کاربران خبرآنلاین درباره طرح مجلس؛مخالفان و موافقان چه گفتند؟

23 / 312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    6 2
    می شود لطف کنید دو تا از دستاوردهای اقتصادی و دیپلماسی بارز برجام ( نه تحلیل های آبکی خودتان ) را بفرمایید. آخه این موجود علیل ناتوان بی فرجام کدام تاثیر را در رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور داشته که الان دارید از آن تعریف می کنید تا آنجا که ما می دانیم و در این کشور دیده ایم چه سال 95 چه سال 96 تا قبل از خروج ترامپ اصلا کشور داشت در مشکلات اقتصادی دست و پا می زد و الان هم همین طور است واقعا کدام دستاورد ؟؟ شماها تمام تلاش مضحکتان این است که ترامپ را مقصر بدانید ولی یادتان باشد امیرکبیر همیشه خندان شما می گفت هیچ کس نمی تواند از برجام خارج شود و اصلا منکر بود تا ترامپ خارج شد و شماها هیچ غلطی نتوانستید بکنید الان برجام شما بت پرستیدنی شما؟؟؟
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      5 5
      خوب قبل از برجام چه دست آورد اقتصادي اي داشتيم كه امثال شما اينقدر تو بوق و كرنا دارين كشور رو به سمت قبل از برجام ميبرين؟
    • فرهاد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      همون موقع که محمود شما میگفت که تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست،بعدش یواشکی استارت برجامو زد
  • متذکر IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    19 46
    همین الان هم بیشتر از مکانیسم ماشه در حال اجراست! چرا وقتیکه تحریم های بدتر از یک اسم درحال اجراست، باید اجرا ئی شدن مکانیسم ماشه ترسید؟!
  • مهدی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    10 26
    من همیشه در بین دوستان از برجام دفاع کردم. اما واقعیت اینه که فواید برجام شامل حال ملت ایران نشده. و در شرایط کنونی هم کسی دلش برای برجام نمیسوزه.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 23
    مدت اجرای طرح 2 ماه تصویب شده، در این مدت عیار کشورهای اروپایی و امریکا و عزم واقعی انها برای برگشتن به برجام مشخص میشه. به نظر میرسه فضا سازی داخلی بیشتر جنبه شو داره. در هرصورت با وجود این طرح طرف مذاکره کننده ایرانی در یک اجبار زمانی قرار داره و طرف های دیگر هم یا باید برگشت به شرایط 20 زانویه رو قبول کنند یا خیر.
  • نصرت اله US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 5
    مصوبه مجلس خروج ازبرجام هم نیست چه رسد به خروج ازان پی تی........این کارشناسها روازکجا می آوریدهرچه دلشان خواست می گویندشماهم نشرمی دهید.این جفای به مردم است
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 3
    این طرح در راستای تامین منافع و خواست اسراییل و عربستان و برای به زانو درآوردن و از بین بردن آخرین امیدهای عادی سازی روابط با جهان تهیه و تصویب شد انهم به صورت گازانبری... یک زندگی عادی به دور از تنش حق مردم این سرزمین است. چرا باید همواره عده ای برای منافع حزبی و جناحی و ضدملی خود بحران آفرینی کنند. این مصوبه ضد منافع ملی است.
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    14 10
    طرح هوشمندانه ای بود برای تحت فشار قرار دادن اروپا برای لغو تحریمها در همین دولت روحانی.ظریف و روحانی باید ممنون مجلس باشند
  • SE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    11 2
    مدت دو ماه خیلی کمه ؟؟اگه طرف بخواد به راحتی میتونه توی چند دقیقه فرمان اجرایی صادر کنه و همه تحریمهای بعد از خروج ترامپ از برجام رو لغو کنه.اینتو هم جان بولتون گفته نه رسانه های غربی..ضمنا تاالان 2 ساله که از خروج برجام گذشته و ایران داره ادامه میده 2 سال وقت کمی بود تا لااقل اروپا بخواد مکانیسم spv یا ایستکس رو عملیاتی کنه؟؟چرا وزیر خارجه آلمان از برجام پلاس حرف میزنه؟؟چرا بایدن نیامده میگه کار سخت خواهد بود؟؟علت اینکه دولت روحانی سخت تلاش داره در برجام بمونه و مکانیسم ماشه هست.طرحی که با زیرکی آمریکا بسته شد و روحانی نمیخواد در دوره باقی مونده از ریاست جمهوری اش با این مکانیسم از ریاست جمهوری بره کنار.
  • مهدی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    11 2
    من از نویسنده یه سوال دارم تا الان برجام چه گلی به سرمون زده؟؟؟؟ با برجام تحت فشار حداکثری هستیم و این کشورها کاری نکردن، دیگه باید از چی بترسیم؟،؟؟
  • علی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    14 5
    بیانیه شورای امنیت ملی رو نمی گذارید؟! دیدید حق با مجلس بود ذو دولت دوباره داشت دروغ و شانتاژ می کرد!؟
    • مهدی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      علی جان شورای امنیت ملی نه دبیر خانه شورا داداش دبیر خانه کارمند هستند و رای ندارند در ضمن ریئس شورا شخص رییس جمهور میباشد که خیلی از مردم عزیز به ان توجه کافی نداشتند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    31 2
    تو این چند سال بعد برجام (چه در زمان اوباما و چه ترامپ) شما اگه تونستی 100 دلار را از طریق هر بانکی به کشور منتقل کنی، روحانی و حزبش درست می گن. وگرنه همش یه بازی و فریبه که به این بهانه تو قدرت بمونن
  • قاسم IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    11 2
    اولا طرح، حمایت شورای عالی امنیت ملی را داره. دوما میشه بفرمایید از کدام دستاورد دیپلماسی صحبت می کنید؟ اینکه ذره ای از تحریمها بعد گذشت 7 سال از مذاکرات برجام کم نشده دستاورده؟ اینکه علنا دارند تو ممللکت خرابکاری می کنند دستاورد برجامه؟ سوما قبل از تصویب برجام هم با همین حیله(خطر حمله آمریکا به ایران) سر مردم شیره مالیدید. دروغ بسه!
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      اقای من اون دبیر خانه شورای امنیت ملی بوده حمایت کرده [¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿]
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 11
    اتفاقی که می افتد این است که کشورهای باقیمانده در برجام مکانیزم ماشه را فعال کرده و کلیه تحریم‌های سازمان ملل متحد باز خواهد گشت. و در ادامه ذیل ماده ۴۲ فصل هفتم قرار گرفته و به کشور حمله نظامی خواهد شد.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    12 2
    اولا مجلس از برجام خارج نشده که ای کاش میشد و یک بار برای همیشه اقتصاد کشور از تکانه های برجام خلاص میشد ... دوما تا این مدت دوسال که ما در برجام بودیم بغیر از هیچ چه چیزی عاید کشور شده ؟؟ سوما اگر به تیم بایدن امیدوار هستید و میخواهید اونها را محک بزنید !!! باید بدانیم اونها صرفا ادامه دهنده فشارحداکثری به شکل هوشمند خواهند بود . اینو خودشون گفته اند ولی ما اسیر توهمات دیپلماتیک هستیم . ای کاش کلمه استقلال را جدا از شعار بزک شده تعامل با دنیا !! معنی و اجرا میکردم .
  • دلواپس IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    مذاکرات با طرف های خارجی کار درستی بود ولی برجام اشتباه محض بود ضعیف ترین تیم رو راهی میدان کردیم و تاوان زیادی دادیم کشور 7 سال معطل اجرای یه تعهد نامه کاغذی بی اعتبار شد . چیزی که دقیقا امریکا و اروپا میخواستن تضعیف توقف ایران با مذاکره همراه با باقی موندن تحریم ها.