راه رهایی مردم اهواز از گرفتاری پس از باران

فارس نوشت : معضل فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی در حالی اکنون به اوج خود رسیده است که ظرف سالهای خشکسالی در استان هیچ تغییر و تحولی در زیرساخت‌های شهری به وجود نیامده است.

پس از هر بارندگی آب اغلب مناطق و خیابان‌های اهواز را فرا می‌گیرد تا آنجایی که گرفتگی سیستم فاضلاب و بالا آمدن آن در برخی  نقاط شهر سالهاست تبدیل به یک رویداد طبیعی در روزمرگی‌های مردم اهواز و برخی شهرهای استان شده است.

اما طی دو سال گذشته بالاآمدگی آب پا را فراتر از آبگرفتکی در خیابان‌ها گذاشته و وارد خانه‌های مردم شد و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کرد.

علت چیست؟

صاف بودن زمین در اهواز و اختلاف ارتفاع در سطح شهر اهواز سبب آب گرفتگی خیابان‌های این شهر پس از هر بار بارندگی می‌شود.

اما عامل عمده و کلیدی در  بالازدگی شبکه آب و فاضلاب اهواز، افزایش ساخت و ساز خانه‌ها، احداث مجتمع‌های مسکونی و جمعیت است که ظرف دو دهه گذشته بدون توجه به ضوابط شهرنشینی رشد کرده‌ و سبب بالا رفتن سرانه فاضلاب شهری  و وارد شدن فشار بر شبکه فاضلاب شده‌اند.

 با توجه به اینکه از دو هزارو ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز بالغ بر یکهزارو ۱۰۰ کیلومتر عمر مفید این شبکه تمام شده است بنابراین هم زمان با تحولات شهری زیر ساخت‌های فاضلاب اهواز  به روز رسانی نشده و همچنان قدیمی باقی مانده است.

از طرفی چند سال گذشته استان خوزستان پس از یک دوره خشکسالی در حالی وارد دوره ترسالی شد که زیرساخت‌های شهری متناسب با جمعیت جدید شهری به ویژه در اهواز هیچ تغییری نکرده  است.

مشکل دفع آبهای سطحی

یکی از راه‌های تخلیه آبهای ناشی از بارندگی در خیابان‌ها وجود شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب است اما شبکه دفع‌ آبهای سطحی و فاضلاب اهواز  تنها توان تخلیه بارش‌های ۲۰ تا ۲۵  میلیمتر را دارد.

که با توجه به قدیمی بودن شبکه فاضلاب و سیستم دفع آب‌های سطحی معمولاً بارندگی‌هایی مستمر و با حجم بالا سبب آب گرفتگی شده و  دفع آبها اغلب تا چند روز طول می‌کشد.

بارندگی بالای ۷۵ میلیمتر آذرماه سال گذشته و حدود ۹۰ میلیمتر آذرماه امسال سبب شد آب‌های سطحی در شبکه های فاضلاب خانگی ریخته ‌شود و از آنجایی که حجم باران بالا و شبکه‌های فاضلاب کوچک است سبب پس زدگی آب وفاضلاب و جمع شدن آن در سطح خیابان‌ها شد.

اجرای طرح جمع‌آوری آبهای سطحی

به منظور جلوگیری از تکرار آبگرفتگی در مناطق مختلف اهواز به ویژه مناطق بحرانی شهریور امسال عملیات اجرایی  هفت طرح اضطراری جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری اهواز،  از خیابان نخلستان و کوی معین زاده آغاز شد.

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری وقت شهرداری در این رابطه گفته بود: خط انتقال اصلی و تخلیه کننده آب‌های سطحی مناطق شهرک دانشگاه، بخشی از شهرک رزمندگان، کوی مجاهد، کوی بهارستان و کوی معین زاده به سمت رودخانه کارون، در خیابان نخلستان کوی معین زاده واقع است.

وی افزود: در این طرح جامع، آب‌های سطحی خطوط فرعی از طریق یک جمع کننده(کلکتور)، جمع‌آوری و مستقیم وارد رودخانه می‌شود، این خط بدون انشعاب است و به جای بازگشت به ایستگاه پمپاژ وارد رودخانه می شود تا مانع آبگرفتگی در این مناطق شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: با اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۷۰ درصد آبگرفتگی در اهواز در نقاطی که باعث نارضایتی مردم در زمان بارندگی شده بود برطرف خواهد شد.

کاهش نقاط بحرانی پس از بارش امسال

با اجرای این طرح بارندگی امسال اگر چه مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد اما  تعداد نقاط بحرانی و درگیر آبگرفتگی در اهواز طبق اعلام شورای شهر اهواز کمتر شده است.

اما حجت‌الاسلام جاسم موسی پور مسوول کمیته آبهای سطحی شورای شهر اهواز معتقد است: حل اساسی مشکل فاضلاب اهواز در گرو اصلاح حدود ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه ریزشی و فرسوده فاضلاب اهواز و احداث شبکه‌های اصلی و فرعی دفع آبهای سطحی است؛ مشکل فاضلاب اهواز پس از اجرای کامل طرح جامع حل می‌شود که اجرای آن حداقل سه  سال به طول می‌انجامد.

اعتبارات فاضلاب به تدریج به استان تزریق می‌شود

صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در رابطه با اجرای طرح جامع می‌گوید: از ۱۰۰ میلیون یورو اعتباراتی که  از صندوق توسعه ملی به حل مشکل فاضلاب اهواز اختصاص داده شد در فاز اول قرار شد ابتدا ۵۰ میلیون یورو به ما بدهند.

وی با بیان اینکه از ۵۰ میلیون یورو فقط ۱۳ میلیون یورو(کمتر از یک چهارم) به ما داده‌اند، افزود: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه عملیات اجرایی فاضلاب را از شهرستان کارون طبق طرح جامع آغاز کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با شاره به اصلاح کلکترول و ایستگاه‌های پمپاژ، گفت: اعتبارات فاضلاب با توجه به پیشرفت کار به تدریج به استان تزریق می‌شود.

حقیقی پور عنوان کرد: با اجرای آن شبکه فاضلاب اهواز می‌تواند روزانه ۴۷۰ هزار  متر مکعب در شبانه روز فاضلاب دفع کند در حالی که اکنون ۳۰۰ هزار متر مکعب دفع می‌کند.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته شهرداری در قضیه دفع آب‌های سطحی ورود نمی‌کرد و تنها کاری که انجام می‌داد  مشارکت در لایروبی بود که آن هم در شرایط خشکسالی اتفاق افتاد.

شناسایی ۵۶ نقطه بحرانی در اهواز

حقیقی پور افزود: اکنون شهرداری اهواز و آبفای استان ازحدود ۴۰۰  نقطه در اهواز را  که دچار آبگرفتگی بود ۵۶ نقطه بحرانی را به منظور دفع آبهای سطحی انتخاب کردند و با اجرای این طرح شرایط به جز مناطق کوی علوی، کمپلو، معین زاده و کوی دانشگاه وضعیت مابقی مناطق حاد نیست.

وی با تاکید بر اینکه مناطق درگیر آبگرفتگی پس از بارندگی امسال نسبت به سال گذشته کمتر است، عنوان کرد: در سال گذشته وضعیت مرکز شهر اهواز به ویژه خیابان ادهم و فرهنگ بد بود این در حالی است که امسال حدود ۹۰ میلیمتر بارندگی داشتیم و آذرماه سال گذشته کمتر از ۸۰ میلیمتر بود.

حقیقی پور بیان کرد: تفاوت بارندگی امسال با بارندگی‌های قبلی در این است که روزی که ۳۰ میلیمتر بارندگی داشتیم بعد از آن  ظرف دو ساعت ۵۷ میلیمتر باران آمد.

حقیقی پور با بیان اینکه شبکه فاضلاب محل تجمع آب باران نیست، گفت: با کار ضربتی که شهرداری اهواز و آبفای استان انجام داند اقدمات خوبی صورت گرفت در حالی که در سال‌های گذشته زمان مفید به پاس کاری مشکل  بین این دو دستگاه هدر می‌رفت.

ورود قرارگاه خاتم برای حل معضل فاضلاب اهواز

از شهریور امسال شهرداری اهواز طرح جمع‌آوری آبهای سطحی و حدود یک ماه گذشته قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار اجرای پروژه فاضلاب شهرهای اهواز و کارون عملیات اجرایی خود را آغاز کردند تا با توجه به شرایط اعتباری موجود این دو دستگاه به حل مشکل آبگرفتگی در نقاط بحرانی کمک کنند.

قطعاً با توجه به حجم پروژه‌های فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی همچنین چالش‌هایی که پس از هر باران برای مردم ایجاد می‌شود با اعتبارات شهرداری نمی‌توان این طرح‌ را به سرانجام رساند و تنها راه حل این معضل جذب اعتبارت ملی از طریق نمایندگان مجلس است.

سیاسی کاری نماینده به جای جذب اعتبارات

اما یکی از نمایندگان اهواز در مجلس  به جای تلاش برای جذب اعتبارات و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه فاضلاب با جنجال رسانه‌ای سعی دارد معضل آبگرفتگی و فرسودگی شبکه فاضلاب اهواز را تبدیل به یک دو قطبی بی‌فایده کند که دودش به چشم مردم اهواز میرود.

هیچ دستگاه و مسوولی از اینکه اجرای طرح‌های دفع آبهای سطحی و اصلاح شبکه فاضلاب باید اولویت باشد اختلاف نظر ندارد اما هیچ عقل سلیمی عمران و آبادی شهر را معطل این اولویت‌ها نمی‌کند.

دعواهای سیاسی که برخی  نمایندگان مردم در مجلس به آن دامن می‌زنند برای اداره کردن یک شهر سم است چرا که مجموع همین رفتارها در گذشته سبب شد در جذب اعتبارات برای حوزه انتخابیه اهواز با بی‌انضباتی روبرو شویم.

یکی از اولویت‌هایی که اکنون نمایندگان با آن مواجه هستند مساله بودجه سال آینده و برنامه هفتم است تا بتوانند اعتبارات مناسبی برای استان جذب کنند به جای دعوا با این و آن بهتر است مسوولان شهری و استانی را برای حل این معضل یاری کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =