۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه تهران: زمانی که آموزش پزشکی در وزارت علوم بود، استاندارهای یگانه آموزشی وجود داشت.

جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و واگذاری به وزارت علوم، هزچند مخالفان سفت و سختی در مجلس و وزارت بهداشت دارد و البته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گویند نگرانی بابت بازگشت آموزش پزشکی به وزارت بهداشت ندارند، اما در بدنه وزارت بهداشت، نظرات متفاوتی دراین باره شنیده می شود.

دکتر محمدعلی چراغی، رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است زمانی که آموزش پزشکی در وزارت علوم بود، استانداردهای یگانه آموزشی اجرا می شد. او در کافه خبر گفت: «در خیلی از کشورهای دنیا آموزش پزشکی با تمام نظام آموزش عالی یکپارچه است. رسالت و ماموریت سیستم آموزش، فرآیندی را دارد و دنبال می کند و استانداردهای یکسانی هم دارد. قبلا هم که این سیستم در نظام آموزش عالی ما وجود داشت، سیاست های یگانه آموزشی بود. مجموعه وزارت علوم، علوم پزشکی و سلامت هم داشت، نظر شخصی من این است که به دلیل یکسانی سیاست های آموزشی و استانداردها، اگر به خروجی های آن سیستم، هم اکنون رجوع کنیم، آدم های اثر بخش تری پیدا می کنیم.»

 به گفته او، اگر وزارت بهداشت به وظایف ذاتی خود که حفاظت از سلامت و درمان مردم است، بپردازد، مشکلات فعلی کمتر می شود: «همان موقع وزارت بهداری داشتیم که به بخش مشخصی از نیازهای مردم می پرداخت. الان که نگاه می کنیم، مشکلاتی که ما در وزارت بهداشت با بیمه ها داریم، چالش هایی که بین بیمارستان ها، وزارت بهداشت و درمان، بیمه های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و داستان های مختلفی که وجود دارد، ذی نفعان این سیستم را هم سر درگم کرده است، سیستم هم دچار چالش شده است. شاید با آن اتفاقی مدنظر دوستان است به اسم "رفاه و سلامت"، این چالش ها وجود نداشته باشد. مثلا بحث پزشک خانواده یکی از معضلات است.»

چراغی که قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری هم هست، می گوید جدا شدن آموزش پزشکی از ورارت بهداشت، آسیب های زیادی هم دارد: «به هر حال خیلی از بیمارستان های ما، بیمارستان های آموزشی-درمانی هستند. بسیاری از نیازهای درمانی بیمارستان ها با اینترن، رزیدنت و به هر حال دانشجوی پزشکی پوشش داده می شود. وقتی جدا شوند، می روند در بیمارستان که فقط آموزش ببینند. نیاز نیروی درمانی سخت برطرف می شود و با مقاومت بیمارستان ها مواجه می شود و مردم متضرر می شوند. ضمن اینکه ما اکنون از آخرین نتایج علمی در بیمارستان ها استفاده می کنیم؛ طب مبتنی بر شواهد و نتایج تحقیقات را ادامه می دهیم. اما اگر آموزش و درمان جدا شوند، این اتفاق نمی افتد. ضمن اینکه در بسیاری از بیمارستان های آموزشی-درمانی ما، مرکز تحقیقات تشکیل شده است و نیروهایشان را نیروهای آموزش می گیرند. با جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، قطعا مراکز تحقیقاتی هم به مشکل می خورند. اگر سیستم را بهبود بدهیم، سیستم خوبی داریم. اگر بیمارستان درمانی شود، این مسیر کوتاه می شود. پرستار هست و پزشک مسوول.»

مشروح گفتگو با رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران را در این لینک بخوانید

47

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =