۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۴

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: طبق قانون، وزارت بهداشت، سیاستگذار اصلی سلامت کشور است، پس اگر می خواهند ادغام کنند، رفاه را باید در بهداشت ادغام کنند.

امید کریمی: چهار وزارتخانه اقتصادی درحالی تا دو ماه آینده، نصف می شوند که هنوز دولت باید دو وزارتخانه دیگر از بدنه متورم خود کم کند. خبرها، نشان می دهد قطعا یکی از این دو وزارتخانه، اجتماعی است. قوی ترین احتمال هم به سمت وزارت بهداشت، رفاه و کار می چرخد. هرچند که وزارت علوم و آموزش و پرورش هم پیش از این از گزینه های ادغام بودند، اما احتمال غریب به یقین، اتفاقی برای بهداشت و رفاه می افتد.

پیش از این شنیده شد وزارت بهداشت در وزارت رفاه ادغام می شود و وزارت رفاه و سلامت بوجود می آید. اما به گفته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اگر خبرهای ادغام وزارت بهداشت و درمان درست باشد، باید رفاه را تمام شده دانست. حسینعلی شهریاری به خبرآنلاین می گوید: «طبق قانون اساسی، وزارت بهداشت، سیاستگذار اصلی نظام سلامت ایران است. در همه جای دنیا وزارت Health دارند. اگر هم بحث ادغامی باشد، باید وزارت رفاه وظایفش را به وزارت بهداشت واگذار کند.»

شهریاری ادعا می کند مجلس ترجیح می دهد دولت خودش تصمیم به ادغام بگیرد، اما اعتراف می کند یکی از موافقان سفت و سخت ادغام وزارت رفاه با هر وزارتخانه دیگری است: «من خودم یکی از موافقان تشکیل وزارت رفاه در مجلس بودم. آن موقع گمان می کردیم چون وزیر بهداشت در دولت مظلوم واقع می شود، سلامت اولویت 12-10 دولت ها برای بودجه ریزی و سیاستگذاری کلان است. گفتیم شاید اگر دوتا شوند، می توانند حقشان را از وزارتخانه های اقتصادی بگیرند. اما عملا اینگونه نشد.»

او به اختلافات پیدا و پنهان وزارت بهداشت و رفاه اشاره می کند و می گوید: «اگر از وزیر بهداشت و وزیر رفاه بپرسید، می گویند هیچ مشکلی نداریم، اما در عمل می بینیم اختلافات خیلی زیاد است. شاید خودشان اختلافی نداشته باشند، اما وقتی کار به پایین دست می رسد، وزارت رفاه در شهرستان ها ناگهان بودجه پزشک خانواده را بلوکه می کند.»

شهریاری، می گوید دولت باید ابتدا لایحه ادغام وزارتخانه ها را به مجلس بیاورد و سپس درباره آن مجلس اعمال نظر کند: «مجلس در قالب قانون برنامه 5 به دولت تکلیف کرده است از تعداد وزارتخانه ها کم کند. ولی باز مجلس به دول محول کرده است، دولت کار کارشناسی کند و ادغام ها را هر وزارتخانه ای که به مصلحت می داند، کارشناسی کند و در قالب لایحه به مجلس بیاورد. پس از آن در کمیسیون بهداشت و درمان ما نقطه نظراتمان را اعمال می کنیم. به همین دلیل مجلس رسما وارد مساله ادغام ها نمی شود.»

وزارت علوم نمی تواند آموزش پزشکی را بگیرد
یکی از دلایلی که وزارت بهداشت را تا آستانه انحلال هم برد، اشتهای وزارت علوم برای گرفتن آموزش پزشکی است. در برهه های مختلف اعلام شده است آموزش پزشکی باید به وزارت علوم برگردد و وزارت بهداشت به وظیفه سلامت مردم برسد. اما در برابر این خواسته، وزارت بهداشت و حامیانش، تمام قد ایستاده اند. اما رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آب پاکی روی دست طرفدار بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم می ریزد. 

به گفته حسینعلی شهریاری، طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، آموزش پزشکی باید در وزارت بهداشت باشد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده آموزش پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار داشته باشد. قطعا دولت و مجلس نمی توانند خلاف سیاست های کلانی که در مجمع تصویب می شود و مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار می گیرد، عمل کنند. فقط خود مجمع می تواند درباره مصوبه هایش تجدید نظر کند. به همین دلیل من جای نگرانی نمی بینم و آموزش پزشکی در وزارت بهداشت می ماند.»

بالاخره رفاه بیاید یا نه؟
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید دولت می تواند برخی فعالیت های وزارت رفاه را به وزارت بهداشت واگذار کند، به جایی هم بر نخورد: «بعضی کارهایی که وزارت رفاه می کند، می تواند در وزارت بهداشت باشد؛ بیمه ها، توانبخشی ها، باید بیایند زیر مجموعه بهداشت و درمان. مددجویی نه، این بخش باید برود در کمیته امداد و بهزیستی پیگیری شود. یارانه ها هم در وزارتخانه دیگر. به هر حال وظایف وزارت رفاه واگذار شود.»

شهریاری درباره بیمه های سلامت و پیشنهادی که درباره واگذاری این بیمه ها به وزارت بهداشت داده است هم می گوید: «صندوق های بیمه باید تجمیع شوند و بیمه سلامت تشکیل شود. این در قانون برنامه پنجم هم آمده است.»

او توجیه می کند که مشکلات عمده تعرفه گذاری سلامت، به دلیل واگذاری شورای عالی بیمه به وزارت رفاه است: «وزیر بهداشت در شورای عالی بیمه، تنهاست. بقیه صاحبان بیمه اند که همگی زیر نظر وزارت رفاه کار می کنند و منافع خودشان را می بینند. وزارت رفاه هم تلاش نمی کند مشکل منابع مالی بیمه ها را تامین کند. به همین دلیل در مرحله تعرفه گذاری مشکل داریم.»

به گفته شهریاری، دولت باید بیمه سلامت ایرانیان را تشکیل دهد و شورای عالی بیمه از تعرفه گذاری کنار برود: «دولت خودش می داند برای بیمه سلامت چه راهکاری داشته باشد. ما به اختیار خودشان گذاشتیم. فعلا منتظریم با تغییرات وزارت رفاه، ببینیم چه می شود.»

44

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Garbasch A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    سالهااست كه مشكل تعرفه ها است كه متاسفانه كسي دلش براي سلامت مردم نميسوزد-پيشنهاد ميشود كه تعين تعرفه ها را به سازمان تاكسيراني و شهرداري وشوراي شهر واگذار كنيد كه همزمان با نرخ تاكسي ها اعلام كنند
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    عدم پرداخت مطالبات داروخانه ها ازسوی سازمان تامین اجتماعی از ابان ماه سال گذشته تاکنون این واحدهای درمانی را با خطرورشکستی روبرو نموده است .خواهشمندم مسئولین امرتوجه نمایند.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 0
    ایا بهتر نیست داروخانه ها نسخه ها را بپیچند و مبلغ کامل انها را مستقیم از بیمار طلب کنند و بیمار خودش با مراجعه به بیمه ها سهم خود را مطالبه نمایددر اینصورت هم داروخانه ها به ادامه کار خود میتوانند امیدوار باشند و هم اعتبار دروغین دفترچه های بیمه بر مردم آشکار میگردد