ضرورت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: برای داشتن معلمانی پژوهنده استادانی محقق و سازمانهای نوآور در آینده، نیازمند نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان امروز هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش استان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که بصورت ویدئو کنفرانس و همچنین  از طریق شبکه "شاد" برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور گفت: بین پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور و پژوهش رابطه ای معنی دار وجود دارد و برای نهادینه کردن این فرهنگ باید زیرساخت های آن از  مدارس آغاز  شود که  در این صورت  جهش عظیم علمی در کشور اتفاق می افتد.
اصغری توجه به پژوهش و نهادینه کردن آن را در جامعه امری ضروری بیان کرد و افزود: نهادینه کردن پژوهش باید از سطح مدارس آغاز شود تا از اتلاف منابع و کارهای تکراری جلوگیری گردد.
او بخشی از نارسایی‌های پژوهشی را موانع فرهنگی و نبود  انگیزه‌ کافی در دستگاه ها عنوان کرد و گفت: دستگاه های اجرایی با توجه به پیچیدگی های اداری  موجود باید با برنامه ریزی های دقیق و گسترده  سازکار لازم را برای اجرای دقیق و مطلوب فعالیت های پژوهشی  فراهم آورند.
این مقام مسئول اظهار کرد: برای حل مسائل امروز و آینده جامعه داشتن دانش پایه لازم و ضروری است که این دانش در آموزش و پرورش ایجاد و در دانشگاه‌ها توسعه می یابد لذا برای رسیدن به این هدف مهم و  برای تربیت افرادی  پژوهنده و محقق برای  حل مسائل امروز وآینده کشور  نیازمند توجهی جدی به  این مهم و  نهادینه کردن این فرهنگ در مدارس هستیم.
اصغری راهکارهای پیش بینی شده در سند تحول بنیادین را برای تحقق اهداف پژوهشی موثر عنوان کرد و گفت: برطبق سند تحول بنیادین باید با ایجاد فرصت های لازم برای  پژوهش  یادگیری مستمر علمی و اختصاص اعتبارات لازم شرایط را برای فعالیت های پژوهشی معلمان و دانش آموزان فراهم  کنیم.
این مقام مسئول گفت: در سند تحول بنیادین رویکرد پژوهش محور و تحقیق و توسعه از الزامات جدی مورد توجه  است، لذا کم توجهی به این اصل مهم  آموزش و پرورش را از رسالت خود دور می کند.

او ضرورت ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر را مهم بیان کرد و گفت:ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر در دورن ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی برای استفاده از فناوری هابسیار اهمیت دارد.
اصغری اقدامات معلمان پژوهنده را در بهسازی و اصلاح وضعیت و شرایط مفید دانست و افزود:  تاسیس پژوهش سراها  برای دانش آموزان و پژوهشکده های تعلیم و تربیت برای مدیران و مربیان پژوهنده  و همچنین  تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش از جمله  اقدامات مهمی است که در آموزش و پرورش به آن توجه شده است.
او تحرک علمی کشور را نیازمند حاکم شدن تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی دانسته و گفت: برای پیشرفت علمی کشور باید از کلیشه ها و روش های تکراری بپرهیزیم و با نوآوری و  تدوین وتنظیم   برنامه‌ هایی  راهبردی و نظارتی دقیق برای پیاده سازی واجرای دقیق این برنامه ها  نظام آموزش و پرورش کشور  را با تحقیق و پژوهش به سمت یک سازمان نوآور و پویا هدایت کنیم.
اصغری با بیان اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به  پژوهش در مسیر پیشرفت و توسعه  قرار نمی گیرد گفت: نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی‌تواند کارآمد باشد، زیرا مسیر توسعه کشور صرفا  از درگاه پژوهش می گذرد.
مدیرکل آموزش و پرورش توسعه وافزایش پژوهشسراها و پژوهشکده ها و کارگاه های رشد اندیشه وتفکر خلاق و پژوهش را در استان برای ترغیب، جذب و کشف استعداهای دانش آموزان تعیین کننده دانست و بیان کرد: با ایجاد رابطان پژوهشی در هر منطقه و تشکیل هسته های پژوهشی در مدارس برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان استان تلاش می کنیم. 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطالعه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند ما را به توسعه پایدار برساند افزود: در رویکردهای نوین،آموزش و پرورش  محلی است برای تولید فکر و تحلیل آموخته های  دانش آموزان با هدف درونی کردن معلومات و تبدیل آن به رفتار فردی و گروهی که باید این مهم بسیار مورد توجه قرار گیرد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =