تعقیب فائزه هاشمی، واکنش به اتفاقات اخیر وزارت اطلاعات و ارجاع پرونده شکایت مجلس از دولت، سرخط اخبار این نشست است

امیدسلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه دومین نشست خود را در امسال با نمایندگان رسانه ها در حالی برگزار کرد که سئوالات زیادی درباره پرونده های موجود در این قوه، ذهن خبرنگاران را اشغال کرده بود. در جدول زیر، پرسشها و پاسخها را می خوانید

سئوال

پیشینه

پاسخ

آیا اتفاقات اخیر وزارت اطلاعات را به عنوان ضابطان قوه قضائیه چگونه ارزیابی می کنید

استعفای مصلحی وزیر اطلاعات پس از برگزاری جلسه هیات دولت و قبول آن از سوی رئیس جمهور، باعث ورود مقام رهبری در این موضوع شد و تا لحظه مخابره این گزارش، مصلحی همچنان وزیر اطلاعات است.

وزارت اطلاعات متعلق به یک قوه نیست و متعلق به نظام است برای همین باید آرامش آن حفظ شود. امروز با همه تلاشهای دشمن، کشور آرام است و مردم به راحتی زندگی روزمره خود را دارند. این فضای آرامش و امنیت، به دلیل کارهای برجسته دستگاه های انتظامی و امنیتی بوده و همه باید همه تلاش بکنیم حفظ شود. بدیهی است سیستم اطلاعاتی نیز نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر خدای ناکرده احساس شود حمایتهای لازم از او نمی شود و احیانا طمانینه درباره حمایت از آنها می شود داشته باشد، ممکن است لطمه بخورد. همه باید تلاش بکنیم این وزارتخانه آرامش داشته باشد. این وزارتخانه مربوط به یک قوه که نیست، مربوط به نظام است. در قانون پیش بینی شده در مواردی وزارت اطلاعات ضابط قوه قضائیه باشد. این که تشکیلات و ساختار چگونه باشد، وزارت باشد و یا سازمان را کارشناسان باید بگویند. طبیعی است اگر یک روزی ما را در کمیسیونهای تخصصی دعوت کردند، نظر تخصصی خودمان را اعلام می کنیم.

درباره تخریب و توهین به شخصیتهای دولتی با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، به خصوص شکایت مدعی العموم از یکی از مداحان سیاست شما چیست؟

یکی از مداحان مشهور تهران که پیش از این، به عنوان حامی دولت شناخته می شد در جلسه ای به نزدیکان احمدی نژاد توهین کرده است.

توصیه قوه قضائیه، رعایت اخلاق اسلامی در همه موارد بوده و طبیعتا اگر کسی در جایی توهین کرد، اگر این توهین به شخصی حقیقی به مناسبت سمت و عنوان نباشد، در صورتی قابل تعقیب است که شکایت خصوصی صورت گیرد. در صورتی که مسئول یا کارمند به مناسب سمت و وظیفه اش در حین انجام وظیفه توهین صورت بگیرد، مدعی العموم نیز می تواند وارد شود. در این مورد دادگستری تهران وارد شده و پرونده در حال رسیدگی است.

درباره بحث رها سازی بیماران در بیاباین و حضانت از کودکان و کودک آزاری قوه قضائیه چه کرده است؟

در روزهای اخیر، رها ساختن دو بیمار در تهران به دلیل عجز از پرداخت هزینه ها و همچنین کشف یک مورد کودک آزاری در تهران، موجب آزردن وجدان عمومی شده، گفته می شود ناپدری طفلی 8 ساله، باعث وارد آوردن ضربات شدید و سوزاندن نقاط مختلف بدن او شده بود. این کودک در بیمارستان بستری است.

بر اثر گذشت زمان بدیهی است نسبت به قوانین تجدید نظر کنیم. الان در خصوص مسایل بازبینی در دست کار است. دادستان و وزارت بهداشت در موضوع پرونده بیماران رها شده در بیابان وارد شده و باید تصمیم گرفته شود اصل ماجرا چه چیزی بوده و چرا این افراد از بیمارستان خارج شده اند.حرفهای زیادی مطرح شده که مسئول نمی دانسته و این افراد می خوسته خودشان مرخص شود. الان دادستان در حال پیگیری جدی است و مسئولین بیمارستان نیز وارد شده اند و به صورت جدی مطلب را پیگیری می کنند. مراحل تحقیقات به زودی مشخص می شود.

فائزه هاشمی با یکی از سایتها مصاحبه کرده و گفته مملکت در دست اراذل و اوباش است، موضع شما چیست؟

فائزه هاشمی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در گفتگو با یکی از سایتهای خارج از کشور به دفاع از خود و انتقاد از کسی پرداخته که در حرم عبدالعظیم حسنی شهر ری به او توهین کرده بود. گفته می شود این فرد هتاک در بازداشت به سر می برد.

پرونده جدیدی بر علیه فائزه هاشمی به خاطر مصاحبه اش با یکی از رسانه های خارج از کشور تشکیل شده و وی تعقیب می شود. من هم دیدم که مصاحبه چه بود و الحق و الانصاف برخی مطالب قابل تعقیب است. همانجا به دادستان تهران زنگ زدم و گفتم چه کرده اید؟ آقای دولت آبادی هم گفت من هم دیده ام و اقدام کرده ام. یعنی پرونده جدیدی جدای سایر پرونده های این فرد تشکیل شده. در ئحال حاضر نمی دانم متهمه احضار شده یا نه، ولی بدیهی است پرونده ثبت شده و متهمه قابل تعقیب است.

عملکرد شوراهای حل اختلاف را در مدتی که فعال هستند، چطور ارزیابی می کنید؟

شوراهای حل اختلاف در آئین نامه اجرایی خود، مشارکت مردم در امر قضاوت را با استفاده از صلح و سازش مقدور می سازند و بسیاری از پرونده ها از دادگاه به این شوراها ارجاع می شود.

فلسفه تشکیل این شوراها، ریش سفیدی است و قرار نیست مسایل طبق آئین دادرسی مانند دادگستری انجام گیرد. لذا بازنگری صورت گرفت ولی چون قانون مربوط به این شوراها موقت و پنجساله این شوراها که مدت زیادی از آن باقی نمانده، دستگاه قضایی ترجیح می دهد همزمان با پایان یافتن این قانون، لایحه خود را تقدیم مجلس کند. سرجمع، عملکرد این شوراها کاملا مثبت بوده و امیدواریم مردم نیز از بخش مثبت عملکرد این شوراها، حمایت کنند.

گشایش امور و مرخصی در وضعیت زندانیان بعد از انتخابات چگونه است؟

در روزهای اخیر شنیده شده است برخی از زندانیان سیاسی پس از انتخابات به دلیل آرام شدن فضای سیاسی کشور به مرخصی آمده اند.

مکرر گفته ایم قصد ما این است که زندانیان اصلاح شوند و به خانواده بازگردند. حتی اگر راهی باشد برای تعلیق مجازات، ما از آن استفاده می کنیم. آمدیم و فردی به زندان متهم شد، بنا بر این است که هر گاه این متهم اصلاح شد، به دامان جامعه بازگردد. به دلیل رافت اسلامی و نگاه مثبتی که به خانواده است، تلاش نمی شود این فرد تا آخرین روز مجازات تحمل کیفر کند. اگر فرد توبه کند و توبه او احراز شود و قصد جبران گذشته را داشته باشد، از تخفیفهای متعدد مانند مرخصی برخوردار می شود. فرق نمی کند این مسئله مربوط به چه گروهی یا جرایمی باشد. اگر احساس شود این افراد توبه کرده اند و نادم هستند و مسایلی مانند مرخصی در روح آنها موثر است، می توانند از مرخصی استفاده کنند.

آخرین وضعیت شکایت مجلس از دولت به خاطر تاخیر در تشکیل وزارت ورزش چیست؟

رئیس مجلس به قوه قضائیه از دست دولت به دلیل عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان شکایت کرده است.

این پرونده دارای چند بعد است و بخشی از این پرونده به بازرسی کل کشور فرستاده شده که احراز شود دستگاه های دولتی به وظایف خود عمل کرده اند. دیوان عدالت اداری هم ممکن است به ابطال مصوباتی برسد که بر خلاف قانون تصویب شده است. اگر برخی کسانی با سوء استفاده از موقعیت باشد، با توجه به ماده 576 قانون مجازات اسلامی، قانون را اجرا نکرده باشند و سوء نیت داشته باشند و با سوءاستفاده از مقام خود، جلوگیری از عمل به قانون شده باشد، به دادسرا ارجاع می شود. این گزارش مجلس به بخشهای ذیربط ارجاع شده است و باید دید که بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری به چه نتیجه ای می گیرند و اگر مشخص شد کار خلاف قانون با سوء نیت افراد صورت گرفته باشد، طبیعی است دادسرا اقدام می کند.

 

 

پرونده کوی دانشگاه نسبت به هر 3 دسته اقدام شده، یک دسته کسانی بودند که اقداماتی را علیه دانشجویان انجام داده بودند واز بیرون آمده بودند. عده ای علیه دانشجویان اقدامات تخریبی مانند پرتاب مواد آتش زا انجام داده بودند، اینها دانشجو نبودند، ولی در داخل کوی حضور داشتند، برخی نیز دانشجو بودند در داخل کوی حضور داشتند و اقدامات مجرمانه کرده بودند ولی چون چهره شان را پوشانده بودند، قابل شناسایی نبودند، آنها نیز دستگیر شدند. هنوز آخرین دفاع از همه گرفته نشده، ولی اکثرا از خود دفاع کرده اند. امیدواریم خیلی صدور حکم نهایی طول نکشد

برنامه قوه برای به کارگیری قضات جوان در دادگاه ها چیست؟

قوه قضائیه می گوید سالهاست قضات این نهاد در فشار و مشکل هستند و پرونده ها به صورت کوهی درآمده و با فرغون به برخی شعبات وارد می شود.

ما به دلیل کمبود قاضی از سال قبل، قضات را به استخدام خود درآورده است. این قضات اکثرا جوان هستند و به تازگی فارغ التحصیل شده اند. این جوانان نشاط آور هستند و امیدواریم با جذب این تعداد، مقداری از حجم کار سایر قضات محترم که بسیار الان سنگین است، کم شود و همچنین نوبت به جوانان برسد.

برنامه های قوه برای فرمان 8 ماده ای امام برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی چیست؟

12 اردیبهشت ماه، سالروز صدور فرمان 8 ماده ای امام برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی است.

پیشنهاد خوبی است که کارهای ما در این رابطه رسانه ای شود. کارگروهی در قوه درباره سال جهاد اقتصادی تشکیل شد و محصول خود را این هفته ارائه خواهند داد.

عاقبت لیست 250 نفری مفاسد اقتصادی به کجا رسیده و آیا اسامی بدهکاران بانکها در این لیست هست؟

محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود گفته بود لیستی مرکب از 250 مفسد اقتصادی را به قوه قضائیه برای برخورد قضایی ارائه کرده است

بسیاری از افراد ذکر شده در این لیست به سالهای قبل باز می گردد و برخی اعلام شده و حتی حکم دریافت کرده اند. یکی از مواردی که در این لیست آمده، به مقامات دولت نامه نوشته و مقامات دولتی خودشان نوشته اند به این فرد کمک شود. ما ناچاریم طبق قانون رسیدگی کنیم و باید این فرد یا وکیلش بیاید و دفاع کندو مدعیان باید مدارک خود را درباره جرایم افراد ضمیمه کنند. این که لیست بدهند 100 نفر بدهکار بانکی هستند، بدون اینکه مشخص شود وی به چه خاطر نتوانسته بدهی خود را بدهد، نمی شود. باید مواردی مانند مشکلات این افراد و نوسانات بازار بررسی شود و نباید این مسایل با کسانی که کلاهبرداری کرده اند و به طور مشخص مفسد اقتصادی هستند، یکسان برخورد نمود. این موارد قابل پیگیری است و باز از دولت می خواهیم مستنداتشان را بفرستند و هر مورد رسیدگی شد، نتیجه اش را اعلام خواهیم کرد.

پرونده درگیریهای اطراف سنندج به کجا رسید؟

در ماه های اخیر استانهای غرب کشور خصوصا کردستان شاهد درگیریهای گروه های معاند و تروریست بوده است.

در روزهای اخیر به خصوص دیشب و امروز، دستگیری عوامل اقدامات تروریستی سال گذشته که منجر به شهادت و زخمی شدن افراد عادی و نیروهای انتظامی شده بود، اتفاق افتاد و برخی در درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند. عوامل اقدامات تروریستی در اهواز دستگیر شدند. عوامل سرقت مسلحانه زنجان دستگیر شد. عوامل ترور ماموستا برهان نیز دستگیر شدند. حضور فعال وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و نظامی باعث شناسایی افرادی شده است و امیدواریم به زودی آنها نیز دستگیر شوند. از تلاش سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات تشکر می کنم.

درباره آلودگی هوای اخیر غرب و جنوب کشور، آیا شما وارد شده اید؟

ریزگردهای شنی، زندگی را در برخی استانهای غرب و جنوب کشور مختل کرده، گفته می شود منشا این ریزگردها کشورهای عربی اطراف است.

ما باید از متولیان دولتی بخواهیم به وظایف خودشان عمل کنند. در بحث تخریب محیط زیست اول ما سراغ مسئولان این دستگاه می رویم و بعد به سراغ کسانی می رویم که متهم در موضوع هستند. درباره موضوعات غبار هنوز داریم بررسی و تعقیب می کنیم. کاملا مسئولان را مورد سئوال و جواب قرار داده ایم. موسسه استاندارد، محیط زیست و سایر دستگاه ها مورد پرسش قرار گرفته اند. در این نهادها، دادستانی کل کشور نمایندگی دارد و کسانی که به حقوق مردم تعدی و تخطی کرده اند، مورد سئوال قرار می گیرد. این گرد و غبار از بیرون مرزها می آید و نمی توان به سادگی جلوی آن را گرفت، ولی باید به هر حال به لحاظ اهمیتش کاری کرد. نماینده دادستان در کل جلسات شرکت می کند و از حقوق عامه دفاع می کند. اگر به قصور و تقصیر مسئولان در این مورد برسیم، اقدام خواهیم کرد. دولت واقعا دنبال این کار هست و تلاش خود را می کند. دستگاه قضایی نیز دنبال می کند تا آنها نیز تلاش بیشتری بکنند. هنوز ما به یک پیشنهاد کامل و قابل اجرا در این عرصه نرسیده ایم.

آیا گزارش تحقیق و تفحص از وزارت نفت به قوه قضائیه رسیده است؟

 

کمیسیون انرژی گزارشی را از تخلفات بالای 10 هزار میلیارد تومانی در وزارت نفت و عدم واریز وجوه درآمد نفتی به هیات رئیسه مجلس تقدیم و این گزارش متعاقبا به قوه قضائیه به عنوان شکایت ارجاع شده است.

شما رسانه ها می توانید به قوه قضائیه در این باره کمک کنید. دادستانی کل کشور و دستگاه های قضایی که نظارت می کنند، خیلی از زمان عقب تر هستند. مثلا در سال 90، درباره یک نهاد گزارشی تهیه می شود که مربوط به زمان 4 سال پیش است. برگشت و مستند کردن این مسایل به سالهای گذشته که نیاز به کارشناسی رسمی دارد، خصوصا درباره مسایلی که مربوط به اتهامات مالی است، باید به مستندات سالهای گذشته استناد شود. به دلیل فاصله ای که بین زمان تحقیق و تفحص و ارائه گزارش به دستگاه قضایی صورت می گیرد

گزارش کمیسیون انرژی به قوه قضائیه رسیده و هم اکنون کسانی که علیه آنها ادعا شده، به دادسرا دعوت می شوند و از آنها دفاعیات لازم اخذ می شود. به متهمان تفهیم اتهام صورت می گیرد و بعد از دفاع آنها می شود اظهار نظر کرد.

ضرورت تدوین حقوق بشر اسلامی از سالهای پیش مطرح بوده، چرا اقدام حقوقی برای این کار انجام نشده؟

در ماه های اخیر مقامات جمهوری اسلامی از دولت گرفته تا قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و انتظامی، توسط کشورهای مختلف غربی متهم به نقض حقوق بشر در ایران شده اند

ساختارهای بین المللی امروزه علیل است و به دلیل نفوذ کشورهای بزرگ در این سازمانهای بین المللی، کار به ثمر نمی رسد و اقدامات ما خنثی می شود. برخی از دولتمردان جمهوری اسلامی مطالبی را گفته اند و اینها در حال پیگیری است. از جمله اینکه گفته اند کشورهای عضو سازمان ملل متحد از نفوذ قدرتهای بزرگ در شورای امنیت جلوگیری کنند چون همه عضو نیستند و برخی از اعضا نیز اصلا موثر نیستند و رایشان وتو می شود. از نظر دین اسلام، بیش از همه به حقوق مردم احترام قائل شده است. چرا کشورهای اسلامی نمی آیند مبانی حقوق بشر اسلامی را تنظیم و تهیه کنند و بعد این مسایل را به سازمانهای بین المللی ارائه کنند؟ امروزه انگلیس و آمریکا و اسرائیل که بیشترین جنایت را به بشر روا می دارند، مدعی حقوق بشر شده اند. برای همین هم باید ساختارها تنظیم شود و هم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. ستاد حقوق بشر که در قوه قضائیه وجود دارد، اقداماتی را با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام داده اند و امسال امیدواریم ردیفی از بودجه به این مسئله اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مفید از 3 استان کرمانشاه، خوزستان و لرستان کلاهبرداری کرده، سرنوشت آنها چه شد؟همچنین خبر می رسد هومن پروین به خارج از کشور فرار کرده اند؟

در پرونده شکایت از شرکت تعاونی مفید، شاکیان فراوانی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرده اند. هومن پروین نیز در قاچاق کالا از بوشهر نقش داشته است

بعضا به شکات این پرونده اضافه می شود. در پرونده های اقتصادی، اگر همه شکات بخواهند متشاکی آزاد شود تا حقوقشان را بدهد، چرا شکایت می کنند؟ در صورت تعقیب نیز در هر مرحله ای، افراد رضایت بدهند، تعقیب متوقف می شود.  در پرونده ای که عنوان شد، همه شکات، درخواست عدم بازداشت ندارند. این فرد الان بازداشت است در اول اردیبهشت قرار به وی ابلاغ شده، چنانچه در 10 روز موعد قانونی اعتراض کرد و پذیرفته شد، ایشان آزاد می شود در صورتی که پذیرفته نشد، در بازداشت می ماند تا دادگاه درباره اش تصمیم بگیرد. درباره هومن پروین، وی با وثیقه آزاد شده و تا قبل از پایان حکم قطعی، فرار کند، وثیقه ضبط می شود. هنوز اقدام شده و برای قوه قضائیه نیز گزارش شده این متهم فرار کرده است. تا دو روز گذشته وی به دادگاه نرفته است، چنانچه فرار کرده باشد، نسبت به این فرد تصمیم می گیرند ولی هنوز قطعی نیست که متهم فراری است.

47/233                             

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبداله GB ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    دلیل چند بار عوض کردن طریقهٔ ارائه یک خبر( در مورد فائزه هاشمی‌) چیست؟؟؟؟ اینم روش مخصوص خبر آنلاین برای سانسور نظرات. در ارائه اول این خبر که برای مدتی‌ پر بیننده‌ترین خبر بود از موج نظراتی که انتخابی چاپ شد ۱۵ نظر مودبانه در حمایت از مظلوم بود. در نحوه دوم و بعد از سانسور نظرات فقط ۲ نظر نشان داده شد که هم لحن و با ادبیات مخصوص سابقه داران در فحاشی بود و در ارائه جدولی( نوع سوم ) همه نظرات حذف شد. به این میگن رویه دیکتاتوری نوین که با شیوهٔ‌های جدید هیچ نظری تحمّل نمی‌‌شود.
  • محمد IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    این طرز نحوه نوشتن رو میپسندم و ازتون خواهش میکنم از این به بعد نشست های خبری رو به همین روش بنویسید
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    ترا خدا به وضع امنیت رامهرمز در استان خوزستان رسیدگی کنید ایران فقط تهران نیست ما هم انسانیم
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    همه چی ارومه ....
  • بدون نام DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اگه یه نامرد تو روز روشن به دختر آقای دادستان فحش میداد ایشون هم با فائزه هم عقیده نبود؟
  • كاربر جديد IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    خوب عزيز دلم با اين وضع اقتصادي وهزينه هاي سرسام اور بيمارستان ها وووووووو وقوع چنين اتفاقاتي قابل پيش بيني هستش.
  • گلباز IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    لطفا هتاک به فائزه هاشمی راعلنی محاکمه کنید تا ما هم او را بشناسیم
  • بدون نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
    0 0
    ايشان و بيشتر همرزمانشان در قوه قضائيه و دولت متخصص امور يك بام و دو هوا مي باشند . بعضي اتفاقات به سرعت برق شناسائي محاكمه و مجازات ميشوند و بعضي ديگر آنقدر شامل مرور زمان مي شوند كه از دهن افتاده و ماستمالي مي شوند .