۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
برای صدور چک چه نکاتی باید رعایت شود؟

شرایط جدید صدور و وصول چک و همچنین وضعیت چک‌های برگشتی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داود محمد بیگی،مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در این نشست خبری در مورد ویژگی‌های قانون جدید چک توضیح داد: در قانون جدید سامانه و سیستم‌های جدیدی برای ثبت اطلاعات چک دیده شده است. همچنین روی تعاملات بین دستگاهی، از جمله تعاملات بین بانک مرکزی و قوه قضاییه برای رسیدگی به شکایات تاکید بیشتر شده است، از سوی دیگر محدودیت برای دارندگان چک برگشتی سخت‌گیرانه تر شده است.

نحوه ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

وی با اشاره به سامانه صیاد اظهار کرد: در اینده ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد اجباری خواهد شد. برای این‌ منظور صادر کننده چک باید با مراجعه به اپلیکیشن‌ها بارکد چک را اسکن کند و با وارد کردن اطلاعات بانکی، احراز هویت شود سپس مبلغ، تاریخ و اطلاعات گیرنده را وارد کند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: دریافت کننده نیز باید بارکد را اسکن کند و با شماره کارت احراز هویت شود. سپس می تواند اطلاعات چک را مشاهده کند و حتی می تواند چک را به شخص دیگر انتقال دهد.

چک‌های قدیمی و فعلی نیاز به ثبت در صیاد ندارد

محمدبیگی تاکید کرد: چک‌های قدیمی که درحال حاضر در گردش هستند،چه صادر شده باشند چه نشده باشند، مشمول این قانون نمی شوند. چک های جدید از ۲۰ دی ماه از سوی بانک ها با مردم ارائه می شود و حتی پس از ان هم الزامی در ثبت در سامانه صیاد نیست، زیرا این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.

محمدبیگی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا در سطح اطلاعات چک در سامانه صیاد برای افرادی که اینترنت دسترسی ندارند راه‌حل دیگری دیده شده یا نه، توضیح داد: دو کانال دیگر به غیر از اپلیکیشن برای افراد دیده شده است. کانال اول کانال شعبه بانک است که چندان بهینه نیست، زیرا ما ترجیه می‌دهیم فرد حضوری به بانک مراجعه نکند کانال دیگر که در حال فراهم آوردن زیرساخت‌های آن با سازمان فناوری هستیم پیامک است در واقع افراد می‌توانند با ارسال پیامک به یک سرشماره خاص اطلاعات چک را وارد یا دریافت کنند. از سوی دیگر از بانک‌ها درخواست کردیم تلفن بانک‌های خود را برای این منظور فعال کنند.

وی تاکید کرد: مشتریان باید به این نکته توجه داشته باشند که ثبت در سامانه صیاد پشت‌نویسی چک را بی‌نیاز می‌کند. در پشت‌نویسی چک حتما باید شماره ملی و نام و نام خانوادگی ثبت شود اما در سامانه صیاد نیاز به چنین کاری نیست.

وضعیت چک‌های برگشتی در قانون اصلاح قانون صدور چک

در ادامه این نشست محبوب صادقی مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در مورد وضعیت چک‌های برگشتی در قانون جدید توضیح داد: چنانچه چک برگشت بخورد روی گواهینامه عدم پرداخت ثبت می‌شود. همچنین قضات می‌توانند کد رهگیری چک برگشتی را استعلام کنند، از سوی دیگر بانک مرکزی برای همه بانک‌ها دسترسی ایجاد کرده و اطلاعات افراد ورشکسته در سامانه‌ای ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: براین اساس هر فردی که چک برگشتی داشته باشد نمی‌تواند تسهیلات بگیرد البته این موضوع ممکن است برای برخی شرکت‌ها اخلال ایجاد کند که برای این منظور آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران مصوب شده و شرکت‌ها می‌توانند در شورای تامین مصوبه دریافت کرده و تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کنند.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی با تاکید بر این‌که همه حساب‌ها و کارت‌های فردی که چک برگشتی داشته مسدود می‌شوند، گفت: همچنین این امکان فراهم شده زمانی که چک برگشت خورد از سایر حساب‌ها و کارت‌های فرد مبلغ مورد نظر برداشت می‌شود.

به گفته محبوب صادقی، طبق آخرین آمار میزان چک‌های برگشتی در مهرماه سال جاری حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار چک بوده که نسبت به چک‌های وصولی کاهش داشته است.

لزوم رعایت اعتبار در چک‌ها

همچنین حسین معصومی - رییس گروه بررسی و تطبیق مقررات اداره مطالعات و مقررات بانکی - در این نشست با اشاره به رعایت سقف اعتبار چک اظهار کرد: دسته چک‌هایی که قرار است از بیستم دی‌ماه در اختیار مشتریان قرار بگیرند حداکثر تا سه سال اعتبار دارند و گیرنده چک باید اطمینان حاصل کند که این موضوع رعایت شده است. در واقع گیرنده چک می‌تواند از طریق استعلام پیامکی از وضعیت صادرکننده چک مطلع شود.

وی با بیان این‌که چک بدون در وجه حامل نمی‌تواند صادر شود، اظهار کرد: همچنین چک باید کد رهگیری داشته باشد.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1465358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =