اشاعه فرهنگ صلح و سازش، موجب کاهش ورود پرونده ها به مراجع قضایی خواهد شد

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: کمیته های "معتذرین" در کلانتری ها و پاسگاه ها فعال می شوند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ دکتر محمدرضا عدالتخواه در شورای معاونین دادگستری استان همدان اشاعه فرهنگ مودت و مهربانی را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: اشاعه فرهنگ صلح و سازش موجب کاهش ورود پرونده ها به مراجع قضایی، کلانتری ها و پاسگاه های انتظامی خواهد شد.

وی یکی از مهمترین اهداف اصلی و راهبردی این کمیته ها را مسئله صلح و سازش قبل از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی اعلام کرد و افزود: مجددانه پیگیر فعال ساختن کمیته های معتذرین در کلانتری ها و پاسگاه هستیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: با فعالیت این کمیته ها نه تنها فرهنگ صلح، سازش و رضایتمندی در جامعه اشاعه می یابد، بلکه از ورود بی مورد پرونده ها به مراجع قضایی نیز جلوگیری می شود.

عدالتخواه تصریح کرد: کمیته های معتذرین به عنوان کمیته های معین ستاد تالیف قلوب استان، عهده دار زمینه سازی برای عذرخواهی افراد زیان دیده ناشی از جرم یا اتهام است.

 رئیس کل دادگستری استان همدان تاکید کرد: سنت حسنه عذرخواهی به عنوان یکی از بایسته های اصیل و ریشه دار فرهنگ اسلامی _ایرانی جزئی از مصادیق عدالت است که طی آن فردی که از او شکایت شده یا به واسطه جرمی، محکوم شناخته می شود، داوطلبانه از بزه دیده عذرخواهی می کند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب زمینه شفاعت باطنی و رضایت درونی و قلبی زیان دیده از شاکی فراهم می شود و در بسیاری از موارد همین عذرخواهی منجر به احکام گذشت و رضایت از سوی شاکی شده و موضوع به بهترین نحو ممکن خاتمه می یابد.

لازم به ذکر است، تشکیل ستاد تالیف قلوب و کمیته های معین آن از جمله مصلحین و معتذرین از طرح های ابتکاری دستگاه قضایی استان همدان به ریاست محمد رضا عدالتخواه است که در زمینه ایجاد مودت در جامعه، جلوگیری از تشکیل پرونده و همچنین آزادسازی زندانیان و اجرای سیاست حبس زدایی فعالیت خود را از دو ماه پیش آغاز کرده است.

در همین خصوص می توان به مصالحه در ۱۵۰ پرونده قضایی در کمتر از دو ماه گذشته اشاره کرد، به طوری که در روند رسیدگی این تعداد پرونده با بهره مندی از ظرفیت کمیته های مصلحین و معتذرین، به بهترین شکل سازش نهایی بین طرفین رخ داد تا جایی که در مجموع نتایج این مصالحه ها شاهد گذشت یک میلیارد و ۴۷۸ میلیون تومان از سوی شاکیان نسبت به طرف مقابلشان بودیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =