خرده فروشیها هم می توانند اعتباری بفروشند

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، بنگاه های اقتصادی و یا به اصطلاح همان خرده فروشان بر اساس امتیاز و گزارش اعتباری اشخاص اقدام به صدور کارت های خرید اعتباری می کنند. با این اقدام، درواقع مشتریان اعتباری نیز به دامنه مشتریان آن بنگاه اقتصادی اضافه شده و موجب رشد هرچه بیشتر درآمد بنگاه اقتصادی خواهد شد.

در حال حاضر روشهای متفاوتی برای فروش اعتباری خرده فروشیها در ایران نیز استفاده می شود که در همه فروشگاه ها نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد. در ادامه دو روش متداول و یک روش نوین معرفی می شود.

روش اول)

برخی از فروشگاه ها مشتریان را به بانکها معرفی نموده تا بانک اعتبار مورد نظر را تامین نماید و  مشتری پس از تامین اعتبار، وجه نقد را به فروشنده و اقساط را به بانک پرداخت می کند. در این حالت فروشگاه هیچ نقشی در اعطای اعتبار  نداشته ،خرید برای فروشگاه نقدی صورت می گیرد و فروشگاه نقشی را در شناسایی و اعتبار سنجی مشتری ندارد. اما دریافت وام به دلیل داشتن مراحل اداری فرآیندی زمان بر است و اگر مشتری شرایط دریافت وام را نداشته باشد از خرید منصرف می شود.

روش دوم)

برخی دیگر از فروشگاه ها نیز مستقیما با دریافت چک،سفته و یا دیگر وثایق،  اقدام به فروش اقساطی می نمایند. در این روش فروشگاه مستقیما اقدام به اعطای اعتبار نموده و نقش بانک و سایر موسسات حذف می شود.

در این روش به دلیل فقدان ضامن و همچنین کم شدن فرآیند اداری، مشتری تمایل بیشتری به خرید دارد. سود فروشگاه به دلیل فروش اقساطی افزایش می یابد اما اعتبارسنجی افراد و شناسایی افراد خوشحساب برای فروشگاه ها کاری دشوار و هزینه بر است. از اینرو احتمال عدم بازپرداخت اقساط زیاد است.

 روش نوین) استفاده از گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری

همان طور که ذکر شد پیش نیاز یک فروش اقساطی موفق به صورت مستقیم ، اعتبارسنجی دقیق افراد است. یکی از راهکارهای اساسی و کم هزینه برای شناسایی وضعیت اعتباری افراد بررسی گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری آنها می باشد. در صورتی که فرد از امتیاز  اعتباری مناسبی     برخوردار باشد. می توان اعتبار مورد نظر را برای آنها در نظر گرفت.

لازم به ذکر است، گزارش اعتباری، حاصل تجمیع اطلاعات مرتبط با رفتار اعتباری اشخاص شامل  نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات و تعهدات، چک‌های برگشتی، مبلغ باقی‌مانده تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و سایر اطلاعات مرتبط که بیانگر میزان تمایل  تسهیلات گیرندگان  به پرداخت تعهداتشان است می‌باشد. همچنین امتیاز اعتباری براساس تحلیل چند ساله اطلاعات موجود در گزارش اعتباری حاصل می‌شود و امتیاز به دست آمده به استفاده‌ کنندگان میزان خوش‌حسابی افراد را ابراز می‌دارد.

راهکار پیشنهادی برای ایجاد فروش اقساطی مستقیم توسط خرده فروشی ها

در ایران  شرکت مشاوره رتبه‌ بندی اعتباری ایران بر اساس آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار، سامانه اعتبارسنجی را برای اولین بار در کشور و تحت نظارت بانک مرکزی عملیاتی نموده است .  در همین راستا خرده فروشها ضمن عضویت در سامانه اعتبارسنجی ایران، پس از اخذ مجوز از مشتریانشان،  میتوانند گزارش و امتیاز اعتباری مشتریان را دریافت کنند. همچنین ،می توانند اطلاعات پرداخت اقساط مشتریانشان را در چارچوبهای قانونی تعریف شده به شرکت ارائه نموده تا این اطلاعات در سوابق اعتباری اشخاص درج و در امتیاز اعتباری فرد تاثیر گذار باشد.

شایان ذکر است، خرده فروشان بدون عضویت در سامانه اعتبارسنجی می توانند از مشتریانشان بخواهند که با مراجعه به سایت شرکت مشاوره رتبه ‌بندی اعتباری ایران به آدرس irancreditscoring.com و دیگر نمایندگان ارائه دهنده‌ی خدمات این شرکت، از جمله آیس (icescoring.com)، توانم (tavanam.com)، مای‌کردیت (mycredit.ir) و آی‌چک (icheckonline.ir) گزارش اعتباری‌شان را دریافت نمایند و در اختیار آنها قراردهند تا از اهلیت اعتباری آنها مطلع گردند.

همچنین علاقمندان میتوانند از طریق آیدی @irancreditدر اینستاگرام از دانستنیهای مهم حوزه اعتبارسنجی آگاه شوند. 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466642