درخواست پوتین برای لغو تحریم‌ کشورها در دوران کرونا

ایرنا نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه گفت: تحریم ها و محدودیت تجاری علیه کشورهایی که در مواجه با کرونا با دشواری روبه رو هستند، باید لغو شود.

پوتین امروز (پنجشنبه) در نشست مطبوعاتی سالانه با خبرنگاران روس و خارجی که به خاطر شیوع ویروس کرونا وبیناری برگزار شد، خاطرنشان کرد: نظام بهداشتی روسیه نسبت به دیگر کشورها در مواجه با کرونا آمادگی بیشتری از خود نشان داد.

وی همچنین واکسیناسیون سراسری کرونا را ضروری دانست و گفت: واکسن روسی هم بی خطر و کارآمد است.

پوتین در قسمتی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ۷۰ درصد بودجه روسیه از درآمدهای غیرنفتی تامین می شود، تصریح کرد: روسیه بتدریج از وابستگی به درآمدهای نفتی می کاهد و از این مساله خلاصی می یابد. روسیه شروع به کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز می کند،  هرچند که وابستگی به این درآمدها همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: درآمدهای حاصل از کالاهای غیرنفتی و صادرات آن در روسیه در حال افزایش است.
 

رد ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

پوتین اعلام کرد که روسیه در انتخابات آمریکا مداخله نکرده است.

وی در ادامه سخنان خود این پرسش را که چرا هکرهای روس به دونالد ترامپ کمک نکردند سوال تحریک آمیز خواند.  

به گفته وی ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تصور واهی بود که برای تخریب روابط روسیه و آمریکا مطرح شد و مناسبات دو کشور گروگان سیاست های داخلی آمریکا شد.
 

تصمیم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه گرفته نشده است

ولادیمیر پوتین گفت که هنوز تصمیم نگرفته است تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به عنوان نامزد انتخابات شرکت کند.  

وی افزود: من هنوز تصمیم نگرفته ام که در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کنم یا خیر. اما آنچه که مربوط به ثبات سیاسی و توسعه کشور می شود این ارزش فراوان دارد. بطور رسمی اجازه برای شرکت من در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.  

پوتین گفت: از مردم روسیه چنین اجازه ای دارم اینکه در انتخابات شرکت کنم یا خیر امکان آن را بررسی خواهم کرد.  
 

هشدار در مورد مداخله خارجی در جمهوریهای شوروی سابق 

رئیس جمهوری روسیه در مورد مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای پهنه شوروی سابق گفت: دخالت خارجی همانند بمب یا نارنجک است و باید برای اینکه تحولات در این کشورها رخ دهد، صبر و پیشه اختیار کرد.

پوتین در همین حال تصریح کرد که مداخله خارجی در وضعیت بلاروس کاملا آشکار است.
 

طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ تکمیل می شود

پوتین گفت که طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ برای اروپا و آلمان سودمند است و در راستای منافع این کشورها قرار دارد.

وی افزود: این طرح تقریبا به پایان می رسد و امیدوارم کار تکمیل آن را برای آغاز بهره برداری به پایان برسانیم.

 خط لوله گاز جریان شمالی-۲ برای انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که ۱۲۲۲ کیلومتر است، سال ۲۰۱۱ به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.

هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.

اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر مسیر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو به عنوان موفقیت عاملی است تا خریداران بیشتری جذب کند.

آمریکا و اوکراین از مخالفان این طرح انرژی روسیه هستند.
 

لزوم خودداری از استفاده از حیله های سیاسی در مساله ناوالنی

رئیس جمهوری روسیه در مورد انتشار برخی گزارش ها در مورد مسمومیت الکسی ناوالنی فعال سیاسی روسیه گفت که باید در این مساله از حیله های سیاسی پرهیز شود و مدعیان در این پرونده باید شواهد معین برای اثبات ادعای خود مطرح کنند.

پوتین این  در پاسخ به سوالی در مورد ادعای شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت که مدعی شده بود چند نفر از ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه در مسمومیت ناوالنی شرکت کرده اند.  

رئیس جمهوری روسیه گزارش این شبکه آمریکایی را قانونی کردن فعالیت سازمان های اطلاعاتی امریکا خواند که تحقیقات محسوب نمی شود و خاطرنشان کرد که این به معنی آن است که ناوالنی از حمایت سازمان های اطلاعاتی آمریکا برخوردار است.

 ارتش روسیه از قدرتمندترین ارتش های جهان

پوتین در پاسخ به سوال دیگری گفت که ارتش روسیه امروز یکی از موثرترین و قدرتمندترین ارتش های جهان است.

وی یادآوری کرد که در دهه ۹۰ میلادی ارتش روسیه در شرایط خوبی قرار نداشت و برای شرکت در عملیات ضدتروریستی در منطقه قفقاز شمالی نیاز به ۵۰ هزار نفر نیروی نظامی وجود داشت که با وجود ارتش یک میلیون نفری فراهم آوردن چنین نیرویی برای رهبری روسیه کار بسیار دشواری بود.

پوتین اصلاحات و نوسازی ارتش روسیه را کار بسیار مهم خواند و افزود: برای هر کاری نمی شود از بمب اتمی استفاده کرد و ایجاد یک ارتش قدرتمند یک ضرورت و امر دولتی مهم بود.

نشست مطبوعاتی سالانه پوتین ساعت ۱۲ ظهر امروز به وقت محلی و با حضور حدود ۲۴۰ خبرنگار روس و خارجی از کشورهای مختلف در مرکز تجارت بین المللی مسکو، به خاطر شروع کرونا به وسیله ارتباط ویدئویی برگزار شد.

بیش از ۵۰۰ خبرنگار روس نیز از چندین شهر روسیه شامل تولا، سن پترزبورگ، راستف-نا-دانو، استاوروپول، نیژنی نووگراد، یکاترینبورگ، نووسیبیرسک و ولادی واستوک در محوطه های ویژه تعیین شده حضور یافته و از رئیس جمهوری روسیه سوالات مورد نظر خود را پرسیدند.  

تعدادی از سوالات هم از پیش با استفاده از سیستم آنلاین به پوتین ارسال شده بود.   

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =