تجارت ۸ ماهه ایران با کشورهای اکو به بیش از 5.7 میلیارد دلار رسید

تجارت خارجی ایران ومجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو طی ۸ ماه سال ۹۹ به بیش از ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای عضو اکو در ۸ ماه اول سال ۹۹ بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزارو ۵۰۰ دلار برابر با ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۷۲۷ تن کالا بوده است.

لطیفی افزود: سهم صادرات کشورمان به کشورهای عضو اکو بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزارو ۴۹ دلار و برابر با ۷ میلیون و ۴۳۰ هزارو ۴۲۳ تن کالا است.

وی در ادامه گفت: گاز مایع، مشتقات نفتی، ماهی، میگو، رب گوجه فرنگی، انواع سبزیجات، میوه تازه و خشک، انواع گل و گیاه، زعفران، خشکبار محصولات صادراتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: میزان واردات کشورمان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو نیز بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۴۵۱ دلار معادل ۳ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۰۴ تن کالا بوده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید، نخ، پنبه، جو، دانه کتان، عدس، لوبیا، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه صنعتی، انواع اسید، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و...کالاهای وارداتی کشورمان از کشورهای عضو اکو است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: اعضای اکو مشتمل بر ۱۰ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان هستند که کشورمان با تمامی این کشورها دارای تجارت است.

لطیفی افزود: بیشترین حجم صادرات کشورمان در بین کشورهای اکو با افغانستان با یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزارو ۲۱۷ دلار و پس از آن با ترکیه و آذربایجان بوده  است. 

وی در ادامه در خصوص شرکای اول تامین کالا برای کشورمان در این اتحادیه گفت: در بین اعضای این اتحادیه اقتصادی، بیشترین واردات را  از کشور ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و۴۸۱ هزار و ۸۲ دلار داشتیم که پس از آن از کشورهای پاکستان و ازبکستان قرار دارند.

223229

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =