۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
خطر جدی هکرها برای آمریکا

ایسنا نوشت: مقام‌های آمریکایی اخطار داده‌اند که یک عملیات بزرگ هک سیستم‌های کامپیوتری که این هفته کشف شد "خطری جدی" را متوجه دولت، زیرساخت‌های حیاتی و بخش خصوصی آمریکا می‌کند.

 وزارت خزانه‌داری و بازرگانی از جمله سازمان‌هایی بودند که هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند. سازمان امنیت سایبری و تاسیسات زیربنایی آمریکا (سیسا) گفت که خنثی کردن این حمله "بسیار پیچیده" خواهد بود.

بسیاری در آمریکا دولت روسیه را مظنون اصلی این حمله می‌دانند، اما مسکو این ادعاها را "بی پایه" خوانده است.

به گزارش بی.بی.سی، سیسا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که سازمان‌های دولتی، زیرساخت‌های حیاتی و بخش خصوصی هدف حمله "یک بازیگر پیشرفته با تهدیدی دایمی" قرار گرفته، حملاتی که گفت حداقل از ماه مارس ۲۰۲۰ شروع شده است.

این سازمان گفت که مسئول این هک در طول حمله "صبر، امنیت عملیاتی، و مهارت پیچیده را به نمایش گذاشت."

سیسا از عامل این حمله، این که کدام سازمان‌ها و موسسات هدف قرار گرفته‌اند، یا اینکه چه اطلاعاتی به سرقت رفته یا در معرض دید قرار گرفته است، نام نبرد.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، گفت که امنیت سایبری را از "اولویت‌های اصلی" دولت خود قرار خواهد داد.

او گفت: "ما باید در درجه اول رقیبان خود را از دست زدن به حملات قابل توجه سایبری منصرف و عملیات آنها را مختل کنیم. از جمله می‌توانیم با اعمال هزینه‌ای سنگین بر مسببان این حملات شرورانه چنین کنیم، کاری که باید با کمک متحدان و شرکایمان انجام دهیم."

گزارش می‌شود که چندین سازمان دولتی آمریکا در این عملیات که "قابل توجه و مستمر" توصیف می‌شود، هک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز معلوم شده است که عاملان این هک، اطلاعات وزارتخانه‌ها از جمله وزارت خارجه، دفاع، امنیت داخلی، خزانه داری و بازرگانی را زیر نظر گرفته‌اند.

وبسایت خبری پولیتیکو به نقل از مقام‌های آشنا با این موضوع گزارش داد که وزارت انرژی و سازمان امنیت تاسیسات هسته‌ای هم شواهدی از دسترسی هکرها به شبکه‌های خود یافته‌اند.

سیسا گفت که عاملان این حمله با استفاده از نرم افزار مدیریت شبکه که شرکت فناوری انفورماتیک "سولار ویندز" در تگزاس تولید کرده، موفق به نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری این سازمان‌ها شدند.

هزاران مشتری این شرکت نسخه روزآمد نرم افزار این شرکت را که حاوی منفذی بود که به هکرها اجازه رسوخ می‌داد، پیاده کرده بودند.

در پی این هک از همه سازمان‌های دولتی فدرال درخواست شده "سولار ویندز" را از سِروِرهای خود پاک کنند.

سیسا در بیانیه روز پنجشنبه خود گفت که درحال تحقیق درباره شواهدی از دسترسی به شبکه‌های کشور به شیوه‌هایی غیر از سولار ویندز است.

سیسا و اف بی آی هیچ یک علنا نگفته‌اند چه گروه یا کشوری را مسئول این حملات می‌دانند، اما شرکت‌های امنیتی و مقام‌های آمریکایی که با رسانه‌ها در این کشور صحبت کرده‌اند به نقش روسیه اشاره می‌کنند.

سفارت روسیه در آمریکا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد گفت که روسیه "در قلمرو سایبری دست به عملیات تهاجمی نمی‌زند."

311312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =