چرا بارشها هوای آلوده‌ترین شهر کشور را پاک نکرد؟!

اصفهان-با وجود بارشهای اخیر، هوای اصفهان که به عنوان آلوده ترین شهر کشور از نظر کیفیت هوا شناخته شده است، نه تنها پاک نشد بلکه پس از چند ساعت از مرز سالم به ناسالم برای گروه های حساس تغییر جهت داد.

طاهره دادخواه در گفتگو با  خبرآنلاین، با بیان اینکه  چرایی استمرار آلودگی هوای اصفهان در روزهای کرونایی و حتی پس از بارشهای اخیر را در فعالیت نیروگاه های اصفهان جستجو کرد و اظهار داشت: معضل آلودگی هوا با اصفهان گره خورده است و این کلانشهر به عنوان آلوده ترین شهر اصفهان مطرح می شود که عوامل عدیده ای در این آلودگی نقش دارند.

وی افزود: با اینکه خودروها متهم اصلی آلودگی هوا در اصفهان شناخته می شوند اما شیوع کرونا و کاهش تردد ها نشان داد که ریشه آلودگی هوای اصفهان عمیق تر از متهم اصلی است.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان؛ هر روز بدتر از دیروز

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه هر سال وضعیت آلودگی هوای اصفهان بدتر می شود، تصریح کرد: صنایع اطراف اصفهان به ویژه نیروگاه ها که از مازوت یا نفت کوره استفاده می کنند را می توان به عنوان عامل موثر در آلودگی هوای اصفهان برشمرد.

وی اضافه کرد: بهترین گزینه برای استفاده از مازوت، در حمل ونقل دریایی یا صنایع بسیار دور از شهرها با وزش باد مناسب است، اما در شرایط تحریمی نمی توان به راحتی این ماده را صادر کرد و  یا به کشتی ها فروخت و امکان ذخیره آن به علت تولید دائم، بسیار پرهزینه است و به امکانات و تجهیزات به روز نیاز است.

دادخواه با اشاره به مصاحبه ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به مناسبت روز «هوای پاک» گفت: تحریم های ناجوانمردانه از یک طرف باعث شده که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند از طرف دیگر انبار پالایشگاه ها مملو از مازوت شده و به ناچار نیروگاه ها به سمت سوزاندن مازوت روی آورده اند.

وی به نامه مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان خطاب به معاونت سازمان محیط زیست در تاریخ ۱اول آذرماه هم اشاره ای کرد و گفت: در این نامه آمده نفت کوره در اراضی اطراف جاده جهاد آباد (شمال وشمال غرب منطقه پالایشگاهی اصفهان) توسط شرکت نفتی واقع در منطقه بختیار دشت اصفهان تخلیه شده است که این اتفاق می تواند خاکهای اصفهان را آلوده کند.

گوگرد موجود در مازوت تولیدی ایران بیشتر از استاندارد جهانی است

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه گوگرد موجود در مازوت تولیدی ایران بیشتر از استاندارد جهانی است، گفت: این ماده ارزان ترین سوخت کوره هاست که در شرایط پایداری جوی آلودگی بسیاری را پدید می آورد و خودورهای سنگین هم به علت استفاده از گازوییل نقش مهمی در آلایندگی هوای اصفهان دارند.

وی علت پاک نشدن هوای اصفهان را علی رغم بارشهای اخیر در توسعه نامتوازن و بارگذاری های بیش از توان صنعتی در شهر اصفهان دانست و اظهار داشت: لازم است از توسعه صنعتی اصفهان جلوگیری کرد، گاز لازم را در اختیار صنایع قرارداد و با نظارت دقیق بر فیلتراسیون این صنایع اقدام کرد. ناوگان عمومی به روز با سوخت استاندارد را توسعه داد و منابع خانگی و تجاری را با فرهنگ سازی بر صرفه جویی انرژی ترغیب کرد.

جریان دایمی زاینده رود از سراب تا پایاب

دادخواه بر ضرورت جریان دایمی زاینده رود از سراب تا پایاب هم تاکید ویژه ای کرد و گفت: افزایش رطوبت گیاهان و عدم فعالیت کانونهای گرد و غبار نقش مهمی در کنترل آلودگی در آلوده ترین کلانشهر ایران دارد و ضروری است مسئولان با دانش و تکنولوژی به روز دنیا و به کارگیری راه حل های جهانی در روابط بین المللی این مسائل مهم که ارتباط مستقیم بر سلامت شهروندان دارد را با احساس مسئولیت رفع کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =