کلاف پیچیده آلودگی هوای اصفهان/نصف جهان قربانی صنایع بزرگ و کوچک!

آلودگی هوای اصفهان سالهاست که در میان قوانینی که هرگز عملیاتی نمی شوند، به کلاف پیچیده‌ای مبدل شده است که دیگر، با مسکن های مقطعی مانند تعطیلی ادارات و اجرای قانون زوج و فرد، گشودنی نیست.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان: تداوم چند ماهه آلودگی هوای اصفهان موجب شده است تا این روزها نصف جهان به عنوان آلوده ترین شهر ایران شناخته شود.

در چنین شرایطی در روزهای گذشته  مه دود ناشی از آلودگی هوای اصفان تا سطح زمین پایین آمده است و روز گذشته میزان آلایندگی‌ها به اندازه‌ای افزایش یافت که امروز ادارات استان تعطیل اعلام شدند.

طرح های پژوهشی که اثری برای کاهش آلودگی هوای اصفهان ندارد/بهانه‌ای برای دریافت بودجه

نکته مهم این است که تاکنون هیچ طرحی نتوانسته است به داد مشکل آلودگی هوای اصفهان برسد؛ از طرح جامع کاهش آلایندگی که چندین سال استان را منتظر نگه داشت و در نهایت توسط دانیالی مدیرکل محیط زیست آن زمان به عنوان طرحی بی اثر در کاهش آلودگی هوای اصفهان  معرفی شد تا طرح هایی که هر چند سال یک بار بودجه پژوهشی دریافت می کند و در نهایت با وجود اینکه منابع رسمی کارخانه ها و صنایع را آلاینده اعلام می کنند مشخص نیست در نهایت چگونه مقصر اصلی خودروها اعلام می شوند و این در شرایطی که تمامی کارشناسان اذعان دارند که صنایع مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند.

در این ارتباط کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت: در وهله نخست این بری رسانه ها بودند که آلایندگی خودروها را بر سر زبان انداختند.

وقتی رسانه ها موجب مقصر شناخته شدن خودروها شدند!

منیره صادقی افزود: در واقع محیط زیست اعلام کرده بود که در میان وسایل موتوری، خودروها آلاینده ترین هستند اما رسانه ها به اشتباه در مجموع تمامی عوامل آلاینده ها خودروها را قصر اعلام کردند و در نهایت مسئولان با توسل به این اخبار اشتباه نکم کم این موضوع را بر سر زبانها انداختند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که با در نظر گرفتن مجمع تمام آلاینده ها صنایع به عنوان آلاینده ترین شناخته می شوند، صنایعی که به دلیل نفعی که کشور از وجود انها می برد مسئولان اصفهان برای نام نبردن از آنها به عنوان آلاینده ترین تحت فشار هستند.

به گفته محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان در سال جاری در روزهایی که میزان تردد خودروها تا ۹۰ درصد کاهش یافت میزان آلایندگی اصفهان کم نشده است.

صنایع حتی در میزان آلودگی خودرویی نیز نقش عمده ای دارند

صادقی در این ارتباط گفت: نباید فراموش کنیم حتی در میزان آلایندگی خودرویی نیز صنایع نقش دارند چراکه در سالهای گذشته  در کنار این کارخانه جات شهرک هایی برای سکونت کارگران ایجاد شدند اما متاسفانه اصفهانی ها به این شهرک ها مراجعت و به جای آنها کارگران صنایع در اصفهان ساکن هستند و به اذعان خود اداره کل محیط زیست اصفهان تردد مداوم روزانه کارگران و مسئولان توسط خودروهای بعضا آلاینده موضوعی است که جای تامل دارد.

وی تاکید کرد: کارشناسان امر معتقدند آلودگی هوا حتی در میزان بارش نیز موثر است، سال گذشته در بسیاری از روزهایی که به دلیل آلایندگی میزان فعالیت کارخانه جات حتی تا میزان کمی کاسته شد شاهد بارش های خوبی بودیم اما امسال متاسفانه هنوز شاهد کاهش مطلوب فعالیت صنایع نیستیم و این در حالی است که در این فصل سال به دلیل سکون هوا لازم است در روزهای آلاینده از میزان فعالیت این صنایع کاسته شود؛ البته مسئولان استانی از سوی مسئولان کشوری تحت فشار هستند اما نباید سلامت مردم  با هیچ چیز معاوضه کنیم.

در شرایطی که کرونا سلامت مردم ایران را تهدید می کند، آلودگی می تواند در مضاعف شدن مشکلات این بیماری موثر باشد چراکه سلامت ریه ها در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این در حالی است که تداوم آلودگی چند ماهه برای سلامت شهروندان خطرآفرین است و نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به آلودگی فزاینده کلانشهر اصفهان اظهار داشت: «قانون هوای پاک» فصل الخطاب است چرا که این قانون در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و دستگاه های ذی ربط را مکلف به اجرای این قانون شده اند.

قانون هوای پاک چاره ساز هوای اصفهان می شود؟!

وی افزود: در صنعتی بودن آلودگی هوای اصفهان جای شکی نیست و لازم است اقدامی جدی منطبق با «قانون هوای پاک» در بخش صنایع اصفهان اجرا شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف در پیگیری جدی «قانون هوای پاک» در صنایع اصفهان تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان اصفهان موظف هستند نظارت دقیق تری بر این موضوع مهم داشته باشند البته هنوز تحلیل دقیقی از مناطق آلاینده توسط اداره کل محیط زیست استان اصفهان ارائه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه کلی گویی در موضوع مهم آلودگی هوا که با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد، جایز نیست، بیان داشت: موضوع آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مقوله پیچیده ای است و باید با نگاه دقیق ونقطه ای نسبت به کانونهای آلاینده برخورد قاطع داشت.

طغیانی با اشاره به اینکه کاهش تردد شهری بر صنعتی بودن جنس آلودگی در کلانشهر اصفهان صحه می گذارد، گفت: در حال حاضر گزارشهای دقیق وجزیی می تواند بر روند نظارتی بر مبنای «قانون هوای پاک» موثر باشد تا پیگیری موارد تخلف انجام پذیرد.

عدم توسعه صنایع آلاینده و آب بر

وی افزود: در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان، نباید صنایع آلاینده و آب بر توسعه یابد و لازم است سازمانهای مجری «قانون هوای پاک» با جزئیات منابع آلاینده را اعلام کنند.

آلودگی هوای اصفهان سالهاست که در میان قوانینی که هرگز عملیاتی نمی شوند، به کلاف پیچیده ای مبدل شده است که دیگر با مسکن های مقطعی مانند تعطیلی ادارات و اجرای قانون زوج و فرد باز نمی شود بلکه نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است،این نکته نیز قابل تامل است که بنا بر شواهد و ازذعان کارشناسان بسته بودن آب زاینده رود در راستای برهم خوردن تعادل آب و هوا در اصفهان در سالهای گذشته تاثیر بسزایی داشته است.

48 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =