خودوروها یا صنایع کدام‌ یک مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند

گویی مسئولان اصفهانی هنوز با خود کنار نیامده‌اند که بالاخره صنایع و یا خودروها کدامیک مقصر آلودگی هوای اصفهان هستند و هر بار صحبت‌های متناقضی در این ارتباط از سوی افراد مختلف انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، در طول سالهای گذشته که گاهی میزان آلودگی هوای اصفهان به ویژه در روزهای سرد سال از تهران نیز بیشتر شد، مسئولان استانی از نهادهای مختلف هرکدام داعیه‌های مختلفی در ارتباط با این آلایندگی و روشهای رفع این آلودگی داشتند و با وجود اینکه کارشناسان مختلف در مصاحبه با رسانه‌ها از نقش بالای صنایع در این آلودگی، حکایت‌ها داشتند بسیاری از مسئولان استانی با برخوردهای تند در این زمینه از آلودگی بالای خودروها سخن گفتند و نقش صنایع را نسبت به خودورها بسیار کمتر دانستند.

سال گذشته همچنین اتفاقی که رخ داد قرار گرفتن شرکت فولاد اصفهان در لیست صنایع آلاینده بود که مسئولان این کارخانه این امر را ناشی از یک اتفاق دانستند و این در حالی است که به گفته مدیرکل محیط زیست اصفهان با وجود گذشت یک سال این کارخانه همچنان در لیست آلاینده قرار دارد و اگر این امر اتفاقی بود شاید باید تاکنون از لیست موردنظر خارج می شد.

به تازگی ظهرابی مدیر کل محیط زیست اصفهان طی سخنانی نقش صنایع در آلایندگی نصف‌ جهان را بسیار بیشتر از خودروها برشمرد و در این ارتباط به تسنیم گفت: در آلودگی هوا سهم صنعت بیش از خودرو است که با مثالی این مسئله قابل اثبات است.

وی افزود: در یک کوره آجر پزی طی یک فرآیند پخت آجر ریز گردهایی تولید می‌شوند که در این ریز گرد ها از پخت آجر گازهایی نیز تولید می‌شوند و در پایان برای حمل این مواد از وسایل نقلیه استفاده می‌شود که در آمار این گونه مسائل حساب نمی‌شوند.

ظهرابی بیان کرد: اگر مقصر خودروها باشند، پس هوای تهران با جمعیت چندین برابری خودرو نسبت به اصفهان در طول سال باید آلوده‌تر از اصفهان باشد اما اینگونه نیست و تهران در سال گذشته حدود 17 روز هوای پاک داشته است اما اصفهان حتی یک روز هم از هوای سالم بهره نبرده پس این نشان دهنده این است که آلودگی هوا در کمترین درصد به خودروها مربوط می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان در اصفهان درباره محیط زیست فرهنگ سازی و تبلیغ نکرده‌اند، تصریح کرد: اگر نگاهی به فرهنگ محیط زیست در تهران بیندازیم، می‌بینیم که از هر 4 یا 5 تابلو، یکی به فرهنگ محیط زیست اشاره کرده است. کنترل کیفیت در تهران انجام می‌شود ولی چنین برنامه‌ای به جز چند تابلو در اصفهان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: بارها گفته ام که وضعیت هوای اصفهان با توجه به میزان آلاینده‌ها بدتر از تهران است و امیدوارم شهردار بعد در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند.

این سخنان ظهرابی در حالی بیان می شود که مسئولان استانی در سال گذشته بارها با انتقاد از انعکاس اخباری توسط رسانه‌ها در ارتباط با آلایندگی صنعت، بر این موضوع تاکید کردند که نقش خودورها در آلایندگی هوای اصفهان بسیار بیشتر از صنعت است و برخی صنایع نیز با انتشار اخباری در ارتباط با قرار داشتن در لیست صنایع سبز سعی می کردند از آماج انتقاد دور بمانند.

این در حالی است که رسانه‌ها با استناد به سخنان کارشناسان این حوزه از موضع خود در ارتباط بن نقش بالای صنایع در آلایندگی هوای اصفهان نسبت به خودروها عقب نشینی نکردند و در نهایت امر ظهرابی مدیر کل محیط زیست اصفهان این مطلب را مورد تایید قرار داد.

 

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =