عادل فردوسی‌پور؛ برنده دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای را مشخص کرد

اگرچه گزارش عادل فردوسی‌پور برای فینال لیگ قهرمانان آسیا، بار دیگر نام این مجری و برنامه‌ساز مطرح تلویزیون را در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای مطرح کرد، ولی برنده این دیدار مهم، صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی بود که با استفاده از نام و شهرت گزارشگر محبوب تلویزیون ایران، توانست آمار دنبال‌کنندگان خود را ۱۵ برابر کند.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: «عادل فردوسی‌پور از مدار خارج شده بود.» این آخرین اظهارنظر مدیر جوان شبکه سه درباره عادل فردوسی‌پور است؛ مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی با سابقه اجرا و تهیه طولانی‌ترین برنامه تخصصی تلویزیون که حالا نزدیک به دو سال از آخرین باری که روی آنتن تلویزیون رفت، می‌گذرد.

فردوسی‌پور که در دو روز گذشته به ستاره شبکه‌های اجتماعی بدل شده بود و گزارشش برای بازی پرسپولیس با اولسان هیوندای کره جنوبی، به پربازدیدترین لایو اینستاگرام فارسی و پنجمین لایو پربیننده دنیا تبدیل شد، حالا مدت‌هاست در مدار تلویزیون نیست و تلاش‌ها برای بازگشت او و برنامه‌اش به شبکه سوم سیما ناکام مانده است. عادل فردوسی‌پور اما در تمام دو سال گذشته در پاسخ به سوالاتی درباره چالشش با تلویزیون سکوت کرده و تلاشش، آرام کردن فضا بوده است.

او حتی همین روز گذشته، بعد از این‌که در قطر، مقابل دوربین خبرنگار یکی از رسانه‌ها قرار گرفت، در پاسخ به سوالی درباره تلویزیون گفت: «اجازه بدهید سکوت کنم» و در نهایت در مقابل اصرار این خبرنگار، هیچ حرفی درباره پیش‌بینی‌اش از بازخورد گزارش بازی فینال آسیا از اینستاگرام ای‌اف‌سی در ماجرای چالش میان او و مدیران سیما نزد؛ بازخوردی که با افزایش دقیقه به دقیقه دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی، برای بسیاری از کارشناسان قابل پیش‌بینی بود. رقم مخاطبان این صفحه اینستاگرامی که پیش از اعلام خبر پخش زنده بازی پرسپولیس و اولسان هیوندای، کمی بیشتر از ۱۶۰هزار نفر بود، در طول دو روز به بیش از ۲/۵میلیون نفر رسید و این سوال را در شبکه‌های اجتماعی و در میان کارشناسان رسانه مطرح کرد که آیا رفتار مدیران شبکه سه با عادل فردوسی‌پور، بزرگ‌ترین گل به خودی تمام دوران صداوسیما نبوده است؟ سوالی که پاسخ به آن از سوی مدیران جام‌جم، اگر تصمیم‌گیری‌شان بر مدار منطق باشد و نه آن‌چه لج‌بازی نامیده می‌شود، قاعدتا باید به تغییراتی در برخورد با عادل فردوسی‌پور منجر شود.

ماجراهای عادل فردوسی‌پور از چه زمانی آغاز شد؟

اولین چالش عادل فردوسی‌پور و مدیر شبکه سه، در زمان پخش ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ به وجود آمد؛ زمانی که از حضور کارلوس پویول در پخش زنده برنامه عادل فردوسی‌پور جلوگیری شد. عکس‌هایی از ظاهر مغموم مجری و تهیه‌کننده برنامه ۲۰۱۸ که به خاطر این اتفاق نمی‌خواست برنامه‌اش را جلوی دوربین ببرد، به سرعت در فضای مجازی وایرال و گمانه‌زنی‌ها درباره این اتفاق آغاز شد. برخی موی بلند پویول را از نگاه مدیران تلویزیون منشوری دانستند و برخی دیگر از رقم درشتی که برای حضور او در ایران و برنامه ۲۰۱۸ هزینه شده بود، نوشتند. در نهایت اما مشخص نشد که دلیل اصلی مخالفت مدیران شبکه سه با حضور این بازیکن پیشکسوت اسپانیایی در یک برنامه تلویزیونی چه بوده، اما آن‌چه واضح است، این است که همین اتفاق آغازی بود بر چالش میان عادل فردوسی‌پور و علی فروغی. چالشی که تقریبا یک ماه بعد به حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه‌های ویژه جام ملت‌های آسیا منجر شد.

مدتی بعد از جام ملت‌ها هم برای اولین‌بار در مهر ۹۷، برنامه «نود» با دو هفته تعطیلی روبه‌رو شد. حذف این برنامه از کنداکتور شبکه سه که گویا برای سنجش میزان اعتراض مردم نسبت به این اتفاق از سوی مدیران شبکه سه برنامه‌ریزی شده بود، دو هفته ادامه داشت و در نهایت با واکنش‌های تند اهالی رسانه و مخاطبان تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی، «نود» دوباره به کنداکتور تلویزیون برگشت.

برنامه‌ای برای حذف عادل

یا وجود بازگشت «نود» به آنتن، سناریوی حذف عادل فردوسی‌پور اما همچنان ادامه داشت و برای اولین‌بار در دی‌ ۹۷، نظرسنجی سازمان صداوسیما تفاوت عمده‌ای با نظرسنجی‌های قبل از آن داشت. براساس این نظرسنجی، پس از برنامه‌های «خندوانه»، «برنده باش» و «حالاخورشید»، «نود» که معمولا در بدترین حالت در جایگاه دوم بود، در رده چهارم برنامه‌های پرمخاطب قرار گرفت. این نتیجه عجیب با اعتراضات فراوانی روبه‌رو شد و برخی از صاحب‌نظران، انتشار این نظرسنجی را در ادامه راه حذف فردوسی‌پور و برنامه ۲۰ساله‌اش از شبکه سه دانستند.

در ادامه این روند، اتفاق عجیب دیگری رخ داد. این بار در نظرسنجی جشنواره جام‌جم که بهترین برنامه‌های تلویزیونی از سوی مردم انتخاب می‌شدند، درحالی‌که برنامه «نود» رتبه اول را داشت، به یک‌باره و با تغییری عیان، به رتبه دوم و پایین‌تر از برنامه «برنده باش» فرستاده شد؛ افتضاحی که خیلی زود، وزیر ارتباطات و پلیس فتا از آن به عنوان دستکاری در آرای مردمی نام بردند و با اعتراضات فراوان مردم به شکل قبل خود بازگشت و در نهایت هم این برنامه «نود» بود که عنوان بهترین برنامه تلویزیونی را از آن خود کرد.

بغضی که ترکید

در این جشنواره عادل فردوسی‌پور پس از دریافت دو تندیس بهترین برنامه تلویزیونی از سوی مردم و ساخت بهترین برنامه ترکیبی تلویزیون از سوی کارشناسان، روی صحنه رفت و برای اولین‌بار از سخت‌ترین سال کاری‌اش گفت: «خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ی خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند، بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.»

او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، گفت: «برای سختی‌هایی که امسال کشیدم، منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنارمی‌گذارم.»

بغضی که در روی صحنه جشنواره جام جم ترکید و واکنش‌های پس از آن که عموما انتقاد از عملکرد مدیر شبکه سه بود، در نهایت در بیستم اسفند ۹۷، در حالی که عادل فردوسی‌پور و تیم برنامه‌سازش در تدارک ساخت ویژه‌برنامه نوروزی این برنامه بودند، به تعطیلی «نود» منجر شد. تعطیلی‌ای که تا امروز، حدود ۲۰ماه است که ادامه دارد.

برنده فینال لیگ قهرمانان آسیا

دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای کره‌جنوبی حالا به پایان رسیده و برنده و بازنده آن در مستطیل سبز مشخص شده است. ولی بیرون از مستطیل سبز، این بازی برنده‌ای نداشت به جز صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی. درحالی‌که تلویزیون ایران طبق معمول، حق پخش این مسابقه مهم را خریداری نکرده بود، اینستاگرام فارسی ای‌اف‌سی، این بازی را به‌صورت زنده پخش و برای گزارش آن از عادل فردوسی‌پور استفاده کرد. این صفحه اینستاگرامی، با این کار، بردی تاریخی را نصیب خود کرد که تنها بخشی از آن، ۱۵ برابر کردن دنبال کنندگانش بود و هزینه‌اش، تنها به اندازه یک بلیت دوحه و چند روز میزبانی از فردوسی‌پور آب خورد.

اتفاقی که با هجوم مخاطبان به صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی و رکوردشکنی پربازدیدترین لایو اینستاگرام فارسی رخ داد، درس مهمی برای مدیران صداوسیما است که بفهمند دوران انحصار به پایان رسیده است؛ درسی که شاید منجر به تصمیم‌گیری‌های جدید در تلویزیون شود اما اگر هم نشد، مهم این است که آن‌چه در این دو روز مشخص شد در مدار بودن عادل فردوسی‌پور است، مداری که مردم تعیین کرده‌اند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    13 99
    به نظرم باخت عادل، مردم هم رکب خوردن. اون چیزی که معلوم و مسجل بود، ای اف سی هیچ وقت پخش مستقیم پولی رو از اینستاگرام انجام نمی داد. ای اف سی این وسط برد و اولسان هیوندای...
    • فهرجی کرمانی IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      7 18
      آخیییی... خبرآنلاین درکتون میکنم بالاخره بعد از اون همه فضاسازی رسانه ای شما و دوستان خارجیتون ... نشد دیگه نشد!!! تکلیف عادل که مشخصه تو بازی شما اپوزیسیون قرار نمیگیره..‌. عادل رو تا وقتی دوست داریم که درد مردم ایران رو بدونه... اما شماها باز هم ضایع شدید.... حالا اشکال نداره ۸۰۰هزار نفر هم بد نیست...‌ شاید برا منم اینقد تبلیغ میکردین همین حدودا میومد!... ولی شما روحیه تون رو نبازید برید سراغ جوسازی بعدی... که سر مردم رو گرم کنید و در کنارش دوستانتون قیمت تخم مرغ رو ببرن بالا!!!... راستی شجریان رو هم از دست دادید! حالا میخواهید چکار کنید؟! یه مشورتی از بی بی سی و وی او ای بگیرید کمکتون کنن... میدونم پیام رو نمیذارید، ولی خداییش امروز همگی باهم برید تو اتاق و به کارهای بدتون فکر کنید!!! دوستتون دارم ...
    • US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      6 0
      جناب کرمانی شما مصداق این مصرع هستی : قافیه که به تنگ آید ، شاعر به جفنگ آید . بیشتر از این هم ارزش نداره جواب جفنگیات شما رو بدم ! شما بدو برو تو مدار فروغی ، ...
  • سهیل IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    98 11
    چه میکنه این فردوسی پور!! چقدر خوبیم ما!!
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    18 83
    شوآف...شوآف...ای اف سی آل کثیر رو از مدار خارج کرد جاش...ایشون رو گذاشت...ای اف سی از داخل ایران خبر داره!!!!!!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    شما چرا فکر میکنید همه فردوسی پور رو دوست دارن؟؟؟
    • طاها IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      26 1
      همه عادل رو دوست دارن پس شما ساكت
    • امیر IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      25 1
      چون واقعا همه از ته قلب دوسش دارن فکر نکنم چیزی جزء این باشه !
    • NL ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      1 1
      طاها جان . این فقط لنگی ها هستند که فقط ناعادل پرسپولیسی پور را دوست دارند . بنابراین . خودت ساکت !!!!
  • ... IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    20 47
    کاش درد این روزامون فقط همین مساله بود
    • مهدی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      15 1
      این هم جزئی از دردهای بسیار ماست.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    106 9
    کاش کمی به خواسته مردم احترام بذارن
  • GB ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    20 3
    الان مدیران "مدارشناس" فهمیدند؟ یا خواهند فهمید کارشان اشتباه بوده است؟ مسئله فقط فهم اشتباه در حذف یک نفر یا یک برنامه نیست.. مسئله اینست که مدیران هیچگاه نخواهند فهمید با کژفهمی و نادانی هایشان ۴۰ سال و چند نسل از یک ملت را به ورطه نابودی کشاندند.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 24
    راستی چیزی نگفت که بهاربابش بر بخوره یه وقت عربستان نارحت نشه خاین وطن فروش
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    6 20
    خیلی کار بدی کرد رفت در خدمت بیگانگان
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    20 3
    مدار رو مردم تعیین خواهند کرد.یعنی همون که میگن خلایق هر چه لایق ! وبرای بر خورداری از لیاقت انسانی باید تلاش کرد وحتی از جان گذشت ، زنده باد عادل وعادل ها.
  • مهدی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    17 4
    ما نیز چون عادل از مدار خارج شده ایم.
    • NL ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      از مدار نه . از رده خارج شده ایم .
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 22
    پول چقدر از ای اف سی گرفت
    • US ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      1 0
      کمتر ار اختلاس های شما و خانواده هایتان
  • حسین ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    19 3
    با سلام به نظرم علی فروغی فقط یک مامور اجرایی است او کارش اجرای دستورات است خاطرات محمد سرافراز رئیس پیشین صدا وسیما ادرس این فرد را به شما میدهد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 26
    کاش عادل به احترام آل کثیر نمیرفت
  • مجتبی حمزه لو IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    17 4
    عادل وبرگردونین بزارین هم عدالت برگرده هم اعتباربه شبکه 3آخه چطوری میشه کسیکه هیچ اعتباری وهیچ شناختی مردم بهش ندارن میادیهومحبوب ترین مجری تاریخ ایران ومیزاره کنار...
  • عیسی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    16 4
    درود خدا بر ادمین این سایت که حرف دل ما رو زد عادل عشق همه ی ماست . هیچ کس نمیتونه اونو از مدار دل ما خارج کنه
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    16 6
    مگه شما میتونید تو دنیا منکر وجود انشتین،بشین مگه میتونید نوابغ دنیارو منکر بشید عادل فردوسی پور یه همچین انسانی هستش و فقط یه سیستم پاک و مدیریتی عاقل و با ایمان میتونه از یه همچین شخصی نفع ببره شما فوتبالو بدید دست عادل، سه سال بعدش لیگی تحویلتون میده که زبان زد بشه تو دنیا ولی حیف ...
  • محسن IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    6 13
    مرگ بر خائنان وطن فروش
  • Hadi IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    11 6
    همه میدونن عادل فردوسی پور بهترین گزارشگر ایرانه ... فروغی حیا کن،صدا و سیما رو رها کن
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    18 10
    واقعا عادل فردسی پور عالی بود و حرف نداشت چرا از نود حذفش کردید
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    17 6
    برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی متأسفم
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 17
    مخالفان جمهوری اسلامی که تعداد صفحات فیکشون هم بالاست برای زبون درازی به صدا و سیما این صفحه رو فالو کردن. تعداد مخاطبان اصلی همون ۸۰۹ هزارتای لایو الکی هم بهانه نیارید چونکه اینترنت قطع نشد
    • US ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      5 2
      یادمه زمان انقلاب یک نفر میگفت صدای اعتراض مردم و شعار ها نواره و الکیه که یکی از شعار ها این بود ، ازهاری بیچاره باز هم میگی نواره‌؟ نوار که پا نداره ! آره عزیزم ، شما هم برای حمایت از صدا سیما ، به مردم تهمت ضد انقلاب و وطن فروش و فیک بودن بزن ! جرات دارید به برنامه ۹۹ عادل که مجوز ندادید ، مجوز بدید تا ببینید چند نفر فیک هست ؟ آره عمو جون اینکه کسی طرفدار عادل باشه و به صدا و سیما اعتراض کنه ربطی به این نداره که اپوزیسیونه یاد گرفتید برای توجیه هر کاری موضوع رو امنیتی و سیاسی کنید یک موضوع خیلی ساده رو دارید سیاسی میکنید ! بدجوری احساس میکنید که پیغمبر و معصوم هستید و جوری داری میری بالا که صدای مردم رو نمیشنوی! پیاده شو با هم بریم !
  • NL ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 2
    چقدر حرص بعضی ها درآمد