زنی از نینوا به روایت یک مسیحی

گزارش خبرآنلاین از حرف های محقق مسیحی که طی 25 سال تحقیق درباره عاشورا، کتابی درباره حضرت زینب (س) نوشت.

گفت، درست است که من مسیحی ام اما این شخصیت، متعلق به همه ادیان است.
گفت، از اقیانوس بی کرانی که مملو از گوهرهای انسانی است، سخت است که راحت بگذریم و راحت بنویسیم و بگوییم.
گفت، صد بار کتابش را بازنویسی کرده است تا کتاب «زینب فریاد فرمند» به ثمر رسیده است.
گفت، هر چه بیشتر این زن را شناخته بیشتر با عمق مفاهیمی چون استقامت و پایداری و صبر آن هم درشخصیت یک «زن» آشنا شده است.
گفت: هرچه عمیق تر درباره این زن تحقیق کنی، بیشتر پیامبری را در «زینب» می یابی.

یاد آن غزل مرحوم قیصر امین پور می افتی که سروده است:

حلول روح او، درجسم زینب
علیِ دیگری با اسم زینب

زنی عاشق، زنی این‌گونه عاشق
زنی، پیغمبر قرآن ناطق

زنی، خون خدایی را پیمبر
زن و پیغمبری؟ الله اکبر!

حقیقت این است که او از آیین ما نیست. یک مسیحی است. می گفت: «از من پرسیده‌اند که چرا تحقیقاتم درباره عاشورا، 25 سال طول کشیده است؟ من بیش از 100 بار کتابم درباره حضرت زینب(س) را بازنویسی کرده ام. زیرا هر بار که با پایان می‌رسید، اسناد و منابع، معانی تازه‌ای پیش رویم می‌گذاشت و مجبورم می‌کرد تا برگردم و کتاب را کامل کنم. »

دکتر «آنتوان بارا» نویسنده و پژوهشگر مسیحی، مرد جالبی است و حال و هوای نگاهش در تحقیقات و کتاب هایش متفاوت است.


درباره شخصیت «زینب س» پرسیدیم و جواب داد: برایم سخت است تا از شخصیی مانند زینب (س) بگویم. او اقیانوس بیکرانی است که مملو از گوهرهای نبوی و انسانی است و نظیری در جهان انسانیت ندارد. او شریک برادرش در حادثه عاشورا است؛ حادثه‌ای که در تاریخ انسانیت نظیر ندارد و آن برای من یک قضیه نیست بلکه یک شور بزرگ است که در تاریخ بی‌نمونه است.

این نویسنده مسیحی می گوید: « شخصیت زینب (س) برای من همانند برادرش است که حامل خصلت‌های والای مادرشان است. آیا تاریخ خواهری مانند وی را دوباره به خود خواهد دید؟ خواهری که نهضتی مانند عاشورا را با آگاهی از همه مشکلاتش ادامه دهد کسی که با شناخت، قدم به وادی شهادت بگذارد؟ »

نگاه «بارا»ی مسیحی به این بانوی مسلمان حاصل عمق تحقیقات او درباره عاشورا است که  ادامه می دهد: « زینب (س) به تنهایی به یاری برادرش نشتافت. دو فرزند خود را نیز به همراه برد و هیچ اشکی نیز در شهادت آنها نریخت. او به مسیری رفت که بسیاری سعی داشتند امام حسین (ع) را از رفتن در آن بازدارند در حالی که این حرکت در نزد خداوند نهاده شده بود و خود امام نیز در موردش گفته است که خداوند خواست که من و یارانم را شهید ببیند و خانواده‌هایمان را اسیر. او گفت که نه از روی سیری بلکه برای اصلاح امت جدش قدم به این وادی نهاده است و اینجاست که می‌فهمیم اگر زینب (س) همراه با او نبود این حادثه در چهارچوب جنگی محصور می‌ماند و آنطور که یزید می‌خواست در تاریخ روایت می‌شد. این زینب (س) بود که حقیقت قیام عاشورا را فاش کرد. »

کتاب «زینب فریاد فرمند» نوشته آنتوان بارا نویسنده مسیحی ساکن کویت
با ترجمه غلامحسن انصاری از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

بارا گفت: «عنوان کتاب من بیانگر همان نقشی است که زینب (س) در کربلا داشت و فریادی که اگر بلند نمی‌کرد، نهضت از میان می‌رفت. او به واقع مکمل راه برادرش بود. اگر گفته شود که اسلام با محمد (ص) آغاز شده و استمرار علوی داشته است، حادثه عاشورا نیز با حسین (ع) شروع شده و امتدادش با زینب (س) بوده است. شاید برخی مانند ابن تیمیه حادثه عاشورا را فتنه‌ای در اسلام بدانند اما امروز که به واقعه‌ای مانند راهپیمایی اربعین نگاه می‌کنیم، می‌توانیم بفهمیم که حرف زینب (س) وقتی به خانواده‌اش در عصر عاشورا گفت که امروز این مصیبت زمینه ساز جاودانه شدن ماست، چگونه تفسیر شده است؟ »

او می افزاید: « سعی کردم در کتاب «زینب فریاد فرمند» به روی موضع‌گیری‌هایم تمرکز زیادی داشته باشم و به همین خاطر این عبارت از زینب (س) را که گفت در کربلا جز زیبایی ندیده است، در قالب فصلی مجزا به نگارش درآوردم تا بگویم چگونه چنین دیدنی ممکن می‌شود.»

زینب (س)، زنی است که از دل آتش و خونِ نینوا بیرون آمده است؛
زنی در اوج صبوری و استقامت و پایداری بر سر اصولی که بر دوش کشیده است تا در قلب یک دشمنیِ خشونت بار از کوفه تا شام و از شام تا مدینه، فریاد آزادی خواهی انسان سرداده است که دست آخر حتی حسرت یک «آه» را بر دل دشمن بگذارد و بگوید: در میان این همه رنجِ ایستادگی، چیزی جز زیبایی ندیده است.

کتاب «زینب فریاد فرمند» آنتوان بارای مسیحی، روایتی است از این استقامت در راه در قلب ستم های بسیار.

این گزارش خبرآنلاین به مناسبت روز میلاد بانوی شکوهمند کربلا را 
تقدیم می کنیم:
به شیرمرد دشت های شرف و انسانیت که با استقامت و پایداری در مقابل ستم های عصر ما، ایستادگی کرد

تصویر بالا لحظه باز کردن درب حرم مطهر حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) توسط شهید حاج قاسم سلیمانی است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =