پاسخ جوکار به شائبه‌های طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/ آن را به نفع قالیباف ننوشته‌ایم

جوکار درباره طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: الگوی ما رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی است. این اظهارنظرها غیر کارشناسی است. تعارض منافع یکی از مشکلاتی است که داریم. برخی چون این قانون منافع آنها را تامین نمی کند، انتقاد می کنند. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنایه‌ها به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کم نیست؛ رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات می‌نویسد «در این طرح فقط ننوشته‌اند آنان که عکس با کت و شلوار سفید دارند می‌توانند کاندیدا شوند» تاجزاده می‌گوید: «کم مانده در این طرح بنویسند آنان که اول اسم‌شان «م» است می‌توانند کاندیدا شوند» همه طعنه‌ها حکایت جانبدارانه بودن این طرح به نفع «محمدباقر قالیباف» را گوشزد می‌کند. 

در این رابطه «محمد صالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم، در رابطه با "حاشیه های طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری 1400" به برنا  گفت: مسئولیت اثبات مغایرت یا عدم مغایرت طرح های مجلس با قانون اساسی، بر عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان تفسیری از قانون تشخیص رجل سیاسی و مذهبی دارد مبنی بر سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت ها و مدیریت های کلان و سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری؛ در این صورت اگر تفسیر قانون که متولی آن شورای نگهبان است، عین قانون باشد سوال پیش می آید که در قوانین عادی آیا نمی توانیم این موارد را لحاظ کنیم؟ مشخص است که می توانیم. اینکه شورای نگهبان در تفسیر خود آورده سن متناسب، این سن متناسب چه سنی است باید مشخص شود. 

رییس کمیسیون شوراها ادامه داد: قانون کلی و برای منافع مردم نوشته شده است لذا کسانی که اشکال و اعتراض دارند این  افراد مرجع رسیدگی به این موضوعات نیستند،  نظر گروه های سیاسی که کفایت نمی کند، باید منافع مردم را در نظر گرفت. قانون  برای عده ای خاصی نوشته نشده است بلکه برای اشخاص واجد صلاحیت است تا کسانی برسر کار بیایند که منافع و حقوق مردم را در نظر بگیرند و در چهارچوب قانون اساسی، عمل کنند. به دنبال این هستیم که افرادی بیایند که تراز انقلاب اسلامی باشند و قانون کلی و برای شخص، فرد و گروه و حزب و جناح سیاسی نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با توجه به انتقادات و مخالفت ها تبصره ای برای محدودیت سنی ایجاد شود، گفت: پیشنهادهایی را نمایندگان مطرح می کنند و این ها رای گیری می شود، ایجاد تبصره بر عهده نمایندگان است.  کسانی که در سنین پایین واجد شرایط ریاست جمهوری هستند این افراد سابقه کافی برای تصدی این جایگاه را ندارند. کمیسیون نقطه نظرات مرکز پژوهش ها، مرکز تحقیقات قم، پژوهشکده شورای نگهبان و اعضای شورای نگهبان و نمایندگان دولت را گرفته است. 

نماینده مردم  یزد در مجلس در رابطه با شایعه تمایل او به ریاست هئیت نظارت بر انتخابات شوراها مطرح کرد: این ها تهمتی بیش نیست، مسئولیت کمیسیون شوراها را به عهده دارم  و نمی توانم، در جایگاه ها و مسئولیت های دیگر فعالیت کنم. اینکه بتوانم در این  همین جایگاه به وظایف خود عمل کنم جای اهمیت دارد، ضمن اینکه کمیسیون نظارت عالیه خودش را دارد. عنوان کمیسیون، امور داخلی کشور و شوراها است، کمیسیون نظارت عالیه خود را در انتخابات دارد و نیاز به مسئولیت جدید ندارد. افرادی که در فضای رسانه ای، تخریب کردند تکلیفشان با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است؛ هیئت نظارت به این موضوع ورود پیدا کرده است. 

رییس کمیسیون شوراها در پاسخ به برخی انتقادات و اینکه آیا مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را برای تسهیل، رییس جمهور شدن قالیباف و به نفع او طراحی و تهیه کرده است، گفت: خیر اینگونه نیست. الگوی ما رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی است. این اظهارنظرها غیر کارشناسی است. تعارض منافع یکی از مشکلاتی است که داریم. برخی چون این قانون منافع آنها را تامین نمی کند، انتقاد می کنند. 

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =