۹ نفر
۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کرونا فعلا هست، ورزش را فراموش نکنید

شیوع بیماری کرونا همه ابعاد زندگی انسان را متاثر ساخته است. آنچه که شاید در طی یک سال از پیدایش این بیماری کمتر مورد توجه واقع شده است؛ مساله تاثیر بیماری بر مقوله ورزش است. کرونا را همگان با موضوعات بهداشتی و سلامت می شناسد و اینکه این بیماری با نفوذ به ریه ها و دستگاه تنفسی بدن، فرد مبتلا را کام مرگ می کشاند. تشویق افراد به ماندن در خانه، اجتناب از حضور در بیرون از منزل و مکان های پر شلوغ مسلما یک پیامد بزرگ دارد. بی تحرکی پیامد اجتناب ناپذیر بیماری کروناست. تعطیلی باشگاهها و اماکن ورزشی در کنار ماندن در خانه همگی باعث شده که ناخواسته مساله ورزش و نرمش عمومی به ورطه فراموشی سپرده شود.

پیامد مستقیم بی تحرکی و کم تحرکی، افزایش چاقی، فشار خون و سایر بیماری مرتبط در جامعه است و امروز یکی از نگرانی بزرگ نظام بهداشتی در سراسر دنیا، افزایش بیماری های چاقی است. باید در نظر گرفت که افراد بی تحرک در معرض افسردگی ها و بیماری های روحی و روانی هم قرار دارند. وقتی بدن تحرک ندارد و تنبلی بر جسم و جان حاکم می شود، طبیعی است که ذهن و روان هم برآشفته می شود. افزایش امار خودکشی ها بی ارتباط با این مساله نیست. تنهایی و ناامیدی زمینه ساز خودکشی و دگرکشی است. اقتضای جامعه امروز افزایش نشاط و شادی است و مکانیسم این نشاط در توجهی افزون تر به ورزش و سلامتی عمومی است. 

در رسانه ها و برنامه های صدا و سیما باید روی این مساله به صورت هدفمند و جدی کار شود و این موضوع برای مردم تفهیم شود که کرونا نباید به بی توجهی به امر مهم ورزش بینجامد. اتفاقا ورزش و نشاط باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری می شود. یافته های پزشکی گویای این واقعیت است که ورزش و نرمش بدن به صورت مداوم و با برنامه، بهترین داروی کروناست و باعث بازتوانی افراد در برابر بیماری می گردد. از این جهت یکی از توصیه های بخش اطلاع رسانی وزارت بهداشت و صدا و سیما توصیه افراد به ورزش در دوران قرنطینه است. البته مساله ورزش در شرایط کرونایی فراتر از افراد مبتلا به بیماری است. باید همه افراد جامعه متوجه اهمیت ورزش در سلامتی بدن شان باشد و این روزها شاهد این هستیم که کسانی که ورزش منظم در طول روز و هفته داشتند با تعطیلی باشگاهها و اماکن ورزشی به از ورزش دور افتاده اند. اینجانب به عنوان کسی که در حوزه پرورش اندام کار می کنم و سالها در این عرصه فعالیت هدفمند داشته ام، از نزدیک نظاره گر مورد غفلت قرار گرفتن ورزش از سوی افراد اتفاقا علاقه مند به ورزش هستم و این مساله جای نگرانی دارد. برای همین باید توصیه به ورزش و تشویق احاد جامعه به انجام حرکات ورزشی حتی در داخل خانه می تواند باعث ایمنی عمومی جامعه از بیماری گردد و به ایجاد جامعه ای سالم و پرنشاط کمک می کند.  در این مسیر سرگرمی‌های همراه با تحرک، انجام ورزش و نرمش، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، تحرک در حین کار، تحرک در حین انجام کارهای منزل یا مثلا باغبانی، همه نوعی از فعالیت بدنی به شمار می‌آیند. باید در نظر داشت که فعالیت جسمی فقط ورزش نیست: بازی، رقص، گردگیری خانه یا حتی حمل کیسه‌های خرید از فروشگاه تا منزل، همگی باعث می‌شوند بدن در حال فعالیت باشد. در شرایط کنونی که امکان انجام ورزش در بیرون خانه کم شده است، فعال بودن تا حد امکان، اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی دیگر از راهکارها در شرایط کرونایی این است که پس از مدتی نشستن از جا برخیزیم و حدود ۵ دقیقه در منزل قدم بزنیم. همین کار کمک می‌کند فشار از روی یک سری خاص از عضلات برداشته شود و برعکس، عضلات دیگر که بی‌حرکت بودند به فعالیت بپردازند. مقصود کلام اینکه باید برنامه مناسب ورزشی در شرایط کرونایی داشته باشیم و از هر گونه روش برای افزایش تحرک و شادابی بدن ولو با انجام حرکت های کوچک و نرم ورزشی استفاده کنیم.

*کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و مربی  پرورش اندام

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =