اسماعیل میرفخرایی، مهدی زارع، علی بندری و کیوان میرهادی؛ برگزیدگان پنجمین دوره جایزه چراغ

هیات داوران پنجمین دوره جایزه چراغ با انتشار بیانیه‌ای برگزیدگان این دوره را معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پنجمین دوره جایزه چراغ با انتشار بیانیه‌ای و معرفی برگزیدگان در آخرین شب پاییز به کار خود پایان داد.
بیانیه هیئت داوران جایزه چراغ ۱۳۹۹ به شرح زیر است:
با افتخار به پنجمین دوره جایزه چراغ رسیدیم. در طولانی‌ترین شب سال، یکی از عجیب‌ترین و سخت‌ترین دوره‌های زندگی اجتماعی را تجربه می‌کنیم. اکنون بیش از هر زمان، چشم انتظار پایان این شب تاریک هستیم و بیش از همیشه به روشنایی بخشیِ علم برای پایانِ این دوران سخت، دل بسته‌ایم. در این میانه، باور داریم که مروجان علم، جزء مهمترین بازیگرانِ این میدان هستند. چرا که چنین بزنگاه‌هایی فرصتِ بروز بیش از پیشِ خرافات و شبه علم را فراهم می‌کند. 
داوری و انتخاب برگزیدگان چراغ سال جاری به دلیل شرایط پاندمیک کرونا دستخوش دشواری و تغییراتی شد. دبیرخانه جایزه، در پاییزی که گذشت جستجو برای یافتن نامزدهای صاحب صلاحیت را طبق روال سال‌های قبل و با دعوت از «دیدبانان ترویج علم در ایران» آغاز کرد. پس از گردآوری فهرست نامزدها و اطلاعاتی درباره آنها داوری به صورت غیر حضوری آغاز شد و در نهایت پس از دریافت و شمارش آرا، برگزیدگان جایزه چراغ ۱۳۹۹ انتخاب شدند.
جایزه چراغ سه بخش دارد، اما با توجه به اهمیت موضوعِ سلامت و پزشکی و ضرورت آگاهی‌رسانی درباره آن در سال جاری، تصمیم گرفتیم استثنائا امسال بخشی با عنوان «چراغِ سلامت» به فهرست جوایز اضافه شود تا کوشش و نقش مروجان علم در این کارزار نادیده نماند. بر این اساس، با افتخار اعلام اسامی برگزیدگانِ جایزه چراغ را با معرفی برگزیده جایزه چراغ سلامت آغاز می‌کنیم.
جایزه چراغ سلامت به پزشکی اهدا می‌شود که با احساس مسئولیت در روزگار سخت پاندمیکِ کرونا کوشید با استفاده از در دسترس‌ترین رسانه‌ غیر تخصصی؛ ولی تاثیرگذارِ اینستاگرام، عموم مردم را درجریان آخرین دستاوردهای علمی در حوزه کرونا قراردهد و از دیگر سو بدفهمی‌ها، خرافه‌ها و اخبار جعلی را به سهم خود اصلاح کرده و به زبانِ ساده درباره آنها توضیح دهد. کیفیت محتوا و میزان بازنشر محتوای تولید شده توسطِ او نشان از تاثیرگذاریِ فعالیت‌های او در مقایسه با دیگر رسانه‌ها دارد. خانم‌ها آقایان! جایزه چراغ۱۳۹۹ در بخش چراغ سلامت با افتخار تقدیم می شود به دکتر کیوان میرهادی که با عنوان «دکتر کی» شناخته می‌شود.

پنجمین جایزه چراغ برای یک عمر ترویج علم به مردی تعلق می‌گیرد که آغازگرِ یک دورانِ تازه در ترویج علم ایران بوده است. شخصی که سال‌ها فعالیتِ رسانه‌ایِ موثر، از او چهره‌ای ماندگار و یگانه ساخته است. صدا و تصویر آراسته او همراه با دانایی و وفاداری به علم، همچنین سختگیری و نکته‌سنجی‌اش باعث ارایه تصویری معتبر، جذاب و متفاوت از علم و فناوری در رسانه‌های عمومی شده است. به گونه ای که بسیاری از مروجان علم امروز و دانشگران و علاقمندانِ علم، به گواه روایت مشترکشان با برنامه‌های او خاطره دارند و حتی دلبسته دنیای علم شده‌اند. خانم‌ها آقایان! جایزه چراغ برای یک عمر ترویج علم با افتخار به اسماعیل میرفخرایی تقدیم می‌شود.

پنجمین جایزه چراغ برای دانشگر مروج علم تعلق می‌گیرد به استادی که برخلافِ سنتِ رایجِ استادی در ایران -که مجالی برای ایجاد ارتباط با جامعه نمی‌یابند- عمل کرده است. شخصی که با حضور در اکوسیستم ترویج علم در ایران، همچنین رسانه‌های عمومی اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و رسانه‌های جدید کوشیده است اطلاع رسانیِ مبهم درباره پدیده‌های زمین‌شناختی مخصوصا موضوع زمین لرزه را اصلاح کرده و مفاهیم این پدیده‌ها را با زبان ساده به عموم مردم منتقل کند. پیوستگی تلاش او برای ارتقاء شیوه‌های بیانِ اثرگذار در ترویج علم از نقاط درخشان فعالیت‌های اوست. خانم‌ها آقایان! جایزه چراغ در بخش دانشگر مروج علم به مهدی زارع تقدیم می‌شود.

می‌رسیم به جایزه مروج علم سال چراغ ۱۳۹۹ . پاندمیِ کرونا در سال گذشته شرایط سختی را برای فعالیت‌های رایج ترویج علم ایجاد کرد و گاهی آن را ناممکن ساخت. با این حال افرادی بودند که با کمک فناوری‌های دیجیتال و خلاقیت‌هایشان چراغ ترویج علم را فروزان نگاه‌داشتند. به همین دلیل جایزه چراغ، دایره بررسی فعالیت‌های ترویج علمی را کمی وسیع‌تر دید و دست به انتخاب زد. به این ترتیب هییت داوران، جایزه سال چراغ ۹۹ را اهدا می‌کند به رسانه‌گری جدید که محبوب، اثرگذار و مورد اقبال فراوان است و بخش قابل اعتنایی از تولیدات خود را به علم و فناوری و تصویرسازیِ آینده اختصاص داده و با تداوم تولید، سهم زیادی در افزایش شوق مطالعه کتاب و دانستن مخاطب داشته است. خانم‌ها آقایان! جایزه مروج علم سال ۱۳۹۹ با افتخار تقدیم می‌شود به علی بندری برای تولید و نشر پادکست «بی‌پلاس».

سال گذشته چهره محبوب و موثر ترویج علم را به دلیل ابتلا به کویید۱۹ از دست دادیم. سیروس برزو که سال‌ها تلاش وافر در ایجاد علاقه و اطلاع‌رسانی درباره دانش و فناوری فضایی داشت. جایزه چراغ بر خود واجب می داند مراتب تاسف و احترام خود را به نمایندگی از داوران و بانیان جایزه تقدیم او و خانواده ترویج علم ایران کند.
راهتان روشن و یلدا مبارک
۲۵۸۲۵۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افسانه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    عکسش کو