آینده روابط سازش در منطقه به روایت نیویورک تایمز

ایسنا نوشت: نیویورک تایمز می نویسد انگیره‌هایی که کشورهای عربی مقابل عادی سازی روابط با اسرائیل داشته‌اند احتمالا از سوی دولت منتخب آمریکا یا کنگره رد شوند به این ترتیب توافقات صلح با خطر روبه‌رو خواهند شد.

این روزنامه به نقل از مسؤولان مطلع از تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نوشت: توافقات صلح در خاورمیانه دستاوردی ویژه برای دولت دونالد ترامپ در سیاست خارجی است که برای برقراری روابط اقتصادی و دیپلماتیک بین تل‌آویو، امارات، بحرین، مراکش و سودان میانجی‌گری کرده است.

این روزنامه افزود: عمان و تونس احتمالا دو کشور بعدی باشند که منتظر پیوستنشان به این قطار عادی سازی هستند و توافقات می‌توانند تا زمان ترک کاخ سفید از سوی ترامپ در ژانویه گسترش یافته و شامل کشورهای آسیا و آفریقا در جنوب صحرا باشد.

در این راستا، رابرت مالی، مدیر اجرایی گروه بین‌المللی بحران و نزدیک به آنتونی بلینکن که بایدن او را به عنوان منصب وزیر خارجه تعیین کرده است، گفت، کاهش رسمی تنش‌ها بین اسرائیل و همسایگان منطقه‌ای "موفقیت" است و روسای جمهوری قبلی آمریکا چه جمهوریخواه و دموکرات برای تحقق آن همیشه تلاش کرده‌اند.

مالی افزود: دولت بایدن تلاش خواهد کرد از بخش‌هایی از توافقات عادی سازی روابط که قوانین بین‌المللی را به چالش می‌کشند، عقب‌نشینی کرده یا تغییراتی را در آن ایجاد کند. همچنین در مورد حاکمیت مراکش بر صحرای غربی یا به چالش کشیدن سیاست خارجه طولانی مدت آمریکا به عنوان مثال درباره فروش اف-۳۵ به امارات عقب‌نشینی‌هایی داشته باشد.

در این راستا نیویورک تایمز نوشت: اگر دموکرات‌ها بعد از انتخابات مجدد در جورجیا در ماه آینده کنگره را به دست بگیرند این گام‌ها از سوی دولت بایدن بازنگری خواهند شد تا درباره فروش این سلاح‌ها اطمینان پیدا کنند که برتری نظامی اسرائیل در منطقه را تضعیف نمی‌کنند.

این روزنامه افزود: حتی اگر بایدن و بلینکن با دیپلماسی انگیزه که ترامپ ارائه کرده، موافقت نکنند آن دو همچنین درباره ظهور نشانه‌های عقب‌نشینی در حمایت از اسرائیل هشدار خواهند داد؛ اسرائیلی که هم‌پیمان آمریکا در منطقه است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =