روسیه: تلاش‌های ضدایرانی آمریکا شکست خورد

ایرنا نوشت:معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد رویکرد ضد ایرانی واشنگتن را شکست خورده خواند و یادآور شد کاهش تعهدهای برجامی ایران نتیجه مستقیم سیاست غیرسازنده آمریکا بوده است.

دیمیتری پولیانسکی روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح اتمی و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد به تلاش آمریکا از ماه ژوئن تا کنون اشاره کرد و گفت: آمریکا کوشید ایران را به هرقیمتی مجازات کند.

وی افزود: این اقدامات کاملا بی پروایانه بود و هیچ عقلانیتی در آن وجود نداشت. او کوشید اعضای شورای امنیت را برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران جذب کند.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: آنها ادعا کردند که به طور یکجانبه می‌توانند تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند که از سال ۲۰۱۵ به دلیل توافق هسته‌ای لغو شد.

پولیانسکی اضافه کرد آمریکا و متحدانش پنداشتند که فشار حداکثری بر ایران تنها راه حل همه این مسایل است. اما این تلاش‌ها شکست خورد.

وی با اشاره به مخالفت اکثریت شورای امنیت سازمان ملل با ادعا و تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا در بازگرداندن تحریم ها و استفاده از مکانیسم ماشه، یادآور شد: اعضای شورای امنیت یک اتحاد قابل ملاحظه را از خود نشان دادند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنچه که واشنگتن دقیقا باید انجام دهد این است که برای اجرای قوانین بین‌المللی و تعهدات خود بایستد.

پولیانسکی با تاکید بر اینکه مکانیسم بازگشت ماشه محقق نشده است، گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر اساس زمان‌بندی خود در حال اجرا است. ما ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها را فاقد مشروعیت می‌دانیم همانگونه که ۱۳ عضو شورای امنیت آن را نشان دادند.

 وی افزود: رئیسان شورای امنیت در ماه اوت و سپتامبر و همچنین ریاست روسیه در ماه اکتبر بر این شورا تاکید کردند که هیچ اقدامی برای این ادعای آمریکا انجام نمی دهند و این مساله در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد هم آمده است.

 سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: آمریکا باید نظر اکثریت اعضای شورای امنیت را بپذیرد. محدودیت تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه پایان یافت.

پولیانسکی به تلاش آمریکا برای فشار آوردن در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کاهش بودجه کمیته‌های تحریمی، اضافه کرد: تنها دولتی که فکر می کند مکانیسم ماشه اجرا شده، آمریکا است و بقیه کشورها مخالف آن هستند.

وی با انتقاد از متوازن نبودن گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: شما نمی‌توانید تنها از یک طرف بخواهید به طور کامل به تعهدهای خود پایبند باشد بدون اینکه طرف دیگر اقدامی انجام دهد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که اجرا نکردن تعهدهای ایران نتیجه مستقیم  اقدامات غیرسازنده و تحریک‌آمیز آمریکا است. ما از شجاعت نداشتن دبیرخانه سازمان ملل متحد برای فراخواندن آمریکا به اجرای کامل تعهدهای خود متاسف هستیم.

پولیانسکی با اشاره به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده، از گزارش دبیرکل انتقاد کرد که چرا که هیچ گونه محکومیتی در آن وجود ندارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    درایت و صبر مردم ایران، عامل اصلی ناکامی آمریکا بود.