اختتامیه طرح‌های ملی داناب و سواد آبی در البرز برگزار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: در موضوع تونل انتقال آب کرج به تهران، سازمان‌های مردم نهاد و عموم مردم حساسیت خاصی نسبت به مسئله نشان دادند که البته نگرانی آن‌ها نیز درست و به‌جا بود. این اتفاق به متولیان تصمیم‌گیر در این زمینه نشان داد که حفظ محیط زیست استان، یک مطالبه مردمی است.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ مراسم اختتامیه طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) و گسترش سواد آبی  در استان البرز با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، معاونت آموزشی مقطع متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز و جمعی دانش‌آموزان و رابطین این طرح برگزار شد. رئیس جهاد دانشگاهی البرز و جمعی از فعالان این طرح نیز از طریق ویدئوکنفرانس به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، با اشاره به اهداف طولانی مدت و تاثیرگذار این طرح، گفت: در استان البرز حساسیت خوبی نسبت مسائل محیط زیست خصوصا آب ایجاد شده است و مردم دغدغه موضوعات این چنینی را دارند. هدف اصلی طرح ملی داناب نیز ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به موضوع مصرف بهینه آب بود که خوشبختانه این حساسیت در البرز به خوبی احساس می‌شود. به عنوان مثال در موضوع تونل انتقال آب کرج به تهران، سازمان‌های مردم نهاد و عموم مردم حساسیت خاصی نسبت به مسئله نشان دادند که البته نگرانی آن‌ها نیز درست و به‌جا بود. این اتفاق به متولیان تصمیم‌گیر در این زمینه نشان داد که حفظ محیط زیست استان، یک مطالبه مردمی است.


وی همچنین افزود: در طول ۲۰ سال گذشته آب شربی که در استان البرز از منابع آب سطحی تامین می‌شد، قریب به ۵۵ میلیون مترمکعب بود. سال گذشته طی مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که در این حوزه صورت گرفت و با در نظر گرفتن مطالبات مردمی، این رقم حدودا دو برابر شده که حائز اهمیت بسیاری است. امیدواریم با بهره‌ برداری از این منابع، کیفیت آب شرب توزیعی در استان بهبود پیدا کند.

حداکثر منابع آبی استان البرز مصرف شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: همچنین سال گذشته برنامه‌ سازگاری با کم آبی در البرز همسو با سایر استان‌های کشور که توسط یک کارگروه ملی مدیریت می‌شود، با حضور ۳۲ دستگاه اجرایی متولی بخش آب تدوین شد. در سند این برنامه، وظایف و راهکارهای تاثیرگذاری تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه آب به صورت کمی مشخص شده است. سرآمد و هدف اصلی این برنامه نیز ایجاد حساسیت بین مردم در موضوع مصرف بهینه و صحیح آب و گسترش سواد آبی است. مجری این طرح جامع نیز استاندار محترم خواهد بود.

نجفیان با بیان اینکه در طرح سازگاری با کم آبی، محدودیت‌های استان البرز در زمینه منابع آب شناسایی و اعلام شده است، عنوان کرد: اکنون به جایی رسیده‌ایم که حداکثر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه را مصرف کرده‌ایم و باید فکری برای منابع آبی بکنیم که بیش از ظرفیت‌شان از آن‌ها بهره برداری می‌شود. برای برداشتن این بار از روی منابع محدود استان، مشارکت و همکاری همه مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی، لازم است زیرا در حال حاضر عملا هیچ پتانسیل جدیدی برای افزایش کمی منابع آبی نداریم و باید روی باورسازی و اصلاح شیوه مصرف تمرکز کنیم.

ضعف منابع آبی استان در اثر رفتار غیراصولی

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز که به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه حضور داشت، با بیان این نکته که اهمیت آب با حیات و زیست اجتماعی و فردی ما گره خورده است، عنوان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که در کشوری خشک و کم آب قرار گرفته‌ایم. واقعیت این است که بیشتر کشورهای همسایه به لحاظ فضای سبز و زیست محیطی موقعیت خوبی دارند اما وضعیت کشور ما چندان خوب نیست. باید با نگاه کردن به نقشه خشک کشور، تلنگری به ما وارد شود که نسبت به نگه‌داشت آب تلاش بیشتری بکنیم.

احمدرضا فیروزی ضمن اشاره به صنعتی بودن البرز، افزود: استان البرز ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد. البرز یک استان صنعتی است و باید توجه داشته باشیم که صنعت ممکن است مشکلات و چالش‌هایی را در زمینه آب به وجود بیاورد. از طرفی تراکم جمعیتی نیز در البرز به ویژه مناطقی مثل کرج و فردیس زیاد است. این ویژگی‌ها به ما یادآوری می‌کند که باید هرچه بیشتر در مسئله حفظ و نگه‌داشت منابع آبی تلاش کنیم.

وی همچنین گفت: متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های منابع آبی استان به خاطر رفتارهای غیراصولی و مصرف بی‌رویه از بین رفته‌ است. همه ما موظفیم تلاش کنیم که منابع باقی مانده را طوری حفظ کنیم که در آینده دچار مشکلی در این حوزه نباشیم.

دانش‌آموزان ایده‌های خود را مطرح کنند
مهیار کرمی، معاونت آموزشی مقطع متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه اهداف طرح داناب باید ادامه دار باشند، گفت: شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه باعث شد که ناخواسته بخشی از مسیر آموزش و اجرای این طرح تغییر کند و به صورت مجازی و از راه دور پیگیری شود.

کرمی ادامه داد: نگاه و تلقی در مراقبت از آب، یک اصل در فرهنگ سازی است. فرهنگی که از رفتار مستمر و برخورد ما با منابع طبیعی برگرفته می‌شود. منابع آبی محدوداند و نگه‌داشت این منابع خدادادی یک اصل مهم و حیاتی است. در این طرح تلاش می‌شود دانش آموزان به عنوان یک سفیر در جامعه معرفی شوند و به گسترش فرهنگ حفظ منابع طبیعی کمک کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری قشر دانش آموز بر جامعه، افزود: دانش آموزان باید علاوه بر فرهنگ سازی در جامعه پیرامون خود، روی مسائل علمی و تحقیقاتی حوزه حفظ و نگه‌داشت منابع آب نیز فعالیت داشته باشند و پژوهش‌های خود را در قالب ایده‌ها و اختراعات مختلف هرچند کوچک و ابتدایی، به جامعه و مجریان این طرح ارائه دهند.

جامعه ۱۵هزار و ۷۰۰ نفری داناب در البرز

محمود شکریان، معاونت آموزشی جهاد دانشگاه البرز با اشاره به کیفی بودن طرح داناب و تاثیر درازمدت آن روی جامعه، گفت: داناب با استقبال خیلی خوبی از سوی دانش‌آموزان مواجه شد و فعالیت‌ آن‌ها قابل توجه بود. در جهاد دانشگاهی برای ۴۰ هزارنفر از دانش‌آموزان البرزی اقلام یادگیری طرح داناب آماده شده بود اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، مسیر آموزش در این طرح نیز دست‌خوش تغییراتی شد.

شکریان ادامه داد: با همکاری سایر دستگاه‌ها، آموزش اصول این طرح در بستر مجازی برای دانش‌آموزان از طریق برنامه شاد صورت گرفت و در طی این اقدام ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان، با این طرح آشنا شده‌اند. همچنین ۱۶ نفر از کادر آموزش و پرورش با عنوان رابطین، آموزش دیدند و موظف به فعالیت در راستای این طرح شدند.

در انتهای مراسم اختتامیه از دانش آموزان فعال در این طرح و رابطین طرح داناب در شهرستان‌های البرز به صورت حضوری و مجازی تجلیل به عمل آمد.

48

کد خبر 1469111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =