از اهدای ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر به ایران تا روز بدون فوتی در استان‌ها

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد میزان فوتی در بیماران بستری کرونایی به زیر ۲ درصد رسیده است. یعنی حدودا از هر ۱۰۰ بیماری که بستری می‌شوند، تنها یک نفر فوت می‌کند که نشان دهنده کاسته‌شدن از قدرت مرگبار این ویروس است.

امید سلیمی بنی: گویی شیب بیماری کرونا در شرایط نزولی قرار گرفته است و در برخی استانها، روز بدون فوتی کرونا جشن گرفته شده است.

در یکی از اخبار مهم کرونایی امروز، رئیس جمهور درباره جنجال سازی خرید واکسن کرونا سخنان جالبی بیان کرد و گفت: دوقطبی شکل گرفته درباره واکسن، نه درست است و نه سازنده.

 روحانی با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح شده در جلسه سران قوا، گفت:  متاسفانه درمورد واکسن کرونا دو قطبی و بحث هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از چند طریق بدنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، گفت: مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه  دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان درحال فعالیت هستند و امیداریم موفقیت کامل را بدست آوردند.

 روحانی مسیر دوم را  ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم.

رئیس جمهور خرید واکسن از خارج را سومین اقدام دولت عنوان کرد و گفت:  برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده  و در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم مذاکره برای خرید واکسن تولید آنها درحال انجام است و مردم مطمئن باشند که خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم واکسن داخلی هم همه مراحل تولید را طی کرده و با اطمینان کامل در دسترس مردم قرار گیرد، افزود: مردم مطمئن باشند که مسئولان کشور سلامت آنها را به عنوان مهمترین و اصلی ترین موضوع مورد توجه قرار می دهند.

رئیس قوه قضاییه نیز پس از این جلسه عنوان کرد مهمترین مشکلات مردم، معیشت و بحران کرونا است و باید برای حل این مشکلات همه قوا با یکدیگر همکاری کنند. در این نشست همچنین رایزنی رئیس دولت و رئیس مجلس برای بودجه خرید واکسن و کمک به معیشت مردم در دوران کرونا، ادامه یافت.

یک مقام نظامی و مشاور فرمانده کل قوا هم درباره دعوا و هیاهو بر سر ساخت واکسن کرونا گفت: نیازی به این همه جنجال نیست، هم واکسن می خریم هم واکسن می سازیم. سردار دهقان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏نیازی به این همه دعوا و هیاهو نیست. هم ‎واکسن می‌خریم هم ‎واکسن می‌سازیم و با اتکا به دانش و توان متخصصان خودمان، در تولید واکسن هم پیشرو خواهیم بود. ما مسوولان باید یاد بگیریم مسائل را بدون تقابل، درگیری و نگران کردن مردم حل و فصل کنیم.»

با وجود مرگ ۱۲۱ نفر از هموطنان در اثر بیماری کرونا و اعلام وضعیت نارنجی این بیماری در ۱۰۸ شهر کشور، به نظر می رسد شیب کاهش کرونا در کشور از قله حدود ۵۰۰ نفر در روز، به سراشیبی رسیده است که این خبر خوبی است.

در یکی از خبرهای خوش امروز، دکتر زالی، فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونا در تهران، اعلام کرد میزان مرگ و میر در اثر کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است و آمارها حاکی از آن است که حدودا از ۲۰۰ نفری که به دلیل کرونا بستری می شوند، میزان مرگ و میر به کمتر از ۲ نفر کاهش یافته است، یعنی مرگ و میر کرونا نسبت به بستری های این بیماری ۱.۴ درصد رسیده است که خبر بسیار خوبی است و نشان از موفقیت اقدامات برای کنترل آسیبهای این بیماری دارد.

در برخی از استانها مانند آذربایجان غربی، امروز روز بدون فوتی بیماران کرونایی بود که نشان دهنده اثربخشی اقدامات انجام شده در مناطق مزبور است.

سعید نمکی وزیر بهداشت هم در جلسه ای که با حضور فرماندهان سپاه برگزار شد اعلام کرد تعداد مرگ و میر به دلیل کرونا تا ۷۰ درصد کاهش یافته است و امید می رود با غربالگری تعداد بیشتر مبتلایان بی علامت و تداوم اقدامات کنترل کننده، از تعداد مبتلایان و مرگ و میر در اثر این بیماری به طور چشمگیری کاسته شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت هم با ارائه مطلبی آموزشی از خانواده هایی که در اثر بحران کرونا دچار بی حوصله‌گی و افسردگی شده اند درخواست کرد با رعایت نکات بهداشت روان، تاب آوری خود برای تداوم حالت کرونا و قطع زنجیره انتقال را افزایش دهند.

واکسن در راه است

همچنین درباره واردات واکسن کرونا به کشور هم هلال احمر اعلام کرد تا بهمن ماه بیش از یک میلیون دوز از واکسن این بیماری مرگبار وارد کشور می شود و طبیعتا با اولویت بندی انجام شده، به مصرف تزریق بین گروه های آسیب پذیر و حساس خواهد رسید.

البته اینطور که از سوی وی عنوان شد، شرکت داروسازی فایزر ۱۵۰ هزار دوز واکسن به ایران هدیه داده که در راه انتقال به ایران است.

در عین حال از مراحل تهیه واکسن ایرانی هم خبر جدیدی رسید. محمد علی محسنی بندپی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان امروز اعلام کرد تا اواخر خردادماه امکان دسترسی شهروندان به واکسن کرونای ایرانی وجود ندارد. به بیان دیگر ۶ ماه تا ساخت واکسن ایرانی کرونا هنوز فاصله داریم.

با این حال، علی ربیعی سخنگوی دولت اظهار آمادگی کرد واکسن کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی روی او تست شود. این مسئول در مقابل سئوالی که از او پرسیده بود چرا در بین داوطلبان آزمایش واکسن کرونا هیچ مدیری وجود ندارد، این پاسخ را داد.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =