باز شدن یخ روابط ترکیه و اسرائیل؛ هدف ایران است؟

پایگاهی تحلیلی در مطلبی انتصاب سفیر احتمالی ترکیه در اسرائیل را مطابق با منافع ترکیه تلقی کرد و نوشت انتظار می رود در سال 2021 از تنش ها بین آنکارا و تل آویو کاسته شود.

به گزارش خبرآنلاین، ساموئل رامانی، طی یادداشتی برای پایگاه تحلیلی ریسپانسیبل استیت کرافت نوشت:

نهم ماه دسامبر بود که المانیتور گزارش داد ترکیه قصد دارد سفیر جدیدی را برای اعزام به اسرائیل تعیین کند. انتظار می رود سفیر احتمالی افوک اولوتاش رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در وزارت امور خارجه ترکیه باشد. وی به زبان عبری مسلط بوده و دانش آموخته دانشگاه عبری در اورشلیم است. او همچنین یکی از حامیان سرسخت سیاست های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و  تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک ستا بوده و در زمینه مناقشه بین اسرائیل و فلسطین حامی فلسطین است.

تعیین سفیر جدید پیشنهادی ترکیه در اسرائیل به عنوان یکی از دیپلمات های آینده دار این کشور، غیرمنتظره بود چرا که روابط هر دو در پایین ترین سطح تاریخی قرار دارد. به هر روی این نشان دهنده سیاست دومرحله ای اردوغان در قبال اسرائیل است. این سیاست به احساسات ضد اسرائیلی در داخل متوسل می شود واز تهدید بالقوه اسرائیل برای منافع ترکیه در خارج از کشور محافظت می کند.

اردوغان برای تقویت پایگاه حزب عدالت و توسعه، با محکوم کردن توافق آبراهام، تعامل با حماس و انتقاد از اسرائیل در سازمان ملل، تنش ها را با اسرائیل افزایش داده است. با وجود این سخنان خصمانه، ترکیه می خواهد ضمن توسعه روابط اقتصادی مانع گام های تهاجمی اسرائیل و جاه طلبی های ژئوپلیتیکی آن شود

در آغاز تصدی نخست وزیری اردوغان در سال ۲۰۰۳، روابط ترکیه و اسرائیل صمیمانه بود. علی رغم نگرانی اسرائیل در مورد گرایش های اسلام گرایانه اردوغان، اسرائیل و ترکیه تمرینات نظامی مشترک داشتند و در زمینه فناوری های نظامی به تبادل اطلاعات پرداختند.

در ژانویه سال ۲۰۰۵، اردوغان با نخست وزیر اسرائیل وقت یعنی موشه کاتساو ملاقات کرد و هشدار کاتساو را درباره برنامه هسته ای ایران به اشتراک گذاشت. در نوامبر ۲۰۰۷، شیمون پرز با تأکید بر تقویت روابط  بین ترکیه و اسرائیل در آن زمان، اولین رئیس جمهور اسرائیل بود که در پارلمان ترکیه سخنرانی کرد.

در موضوع فلسطین، اردوغان بعضی اوقات از سیاست اسرائیل بسیار انتقاد می کرد. این انتقادها شامل توصیف اردوغان از اسرائیل به عنوان یک کشور تروریستی در سال ۲۰۰۴ و محکومیت شدید ترور اسرائیل علیه شیخ یاسین، رهبر حماس بود. با این حال، این اختلافات به حوزه های مختلف افزایش یافت و در یک مقطع زمانی زودگذر روابط این دو را تحت تأثیر قرار داد.

در حالی که افکار عمومی ترکیه در قبال اسرائیل پس از نبرد اسرائیل و حماس در غزه در جنگی سه هفته ای خدشه دار شد، موضع ضد اسرائیلی اردوغان به طور فزاینده ای تندتر شد. ترشی روابط ترکیه و اسرائیل از دو جهت با منافع اردوغان در داخل کشور همخوانی داشت.

نخست، به اردوغان اجازه داد تا ترکیه را به عنوان قهرمان اصلی آرمان فلسطین در خاورمیانه در نظر بگیرد. دوم، به اردوغان اجازه داد اسرائیل را به عنوان محرک اغتشاشات سیاسی و آشفتگی اقتصادی در ترکیه سرزنش کند.

این روایت ها سیاست ترکیه در قبال اسرائیل را بار دیگر با افکار عمومی متحد ساخت و حمایت داخلی از حزب عدالت و توسعه اردوغان را تقویت کرد. نظرسنجی موسسه "پیو" در بهار سال ۲۰۱۴ نشان داد که تنها ۲ درصد از مردم ترکیه از اسرائیل حمایت می کنند و ۸۶ درصد از آنها نگاه منفی به آن دارند. نظرسنجی سال ۲۰۱۸ دانشگاه "بیلگی" استانبول نشان داد که ۱۴ درصد مردم ترکیه اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیت ملی برای ترکیه می دانند، که دومین رقم پس از ایالات متحده است.

چرخش ترکیه به سمت یک موضع فعال و حامی فلسطین پس از حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی غزه در ماه مه ۲۰۱۰ تقویت شد. اردوغان کشتن ۱۰ نفر از نیروهای امدادی ترکیه توسط اسرائیل را اقدام تروریسم دولتی غیرانسانی توصیف کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۱ ، ترکیه سفیر اسرائیل را اخراج کرد تا اینکه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای این حادثه عذرخواهی کرد. هنگامی که این اختلاف در ژوئن ۲۰۱۶ حل شد ، ترکیه نقش بیشتری در توسعه اقتصادی نوار غزه بر عهده گرفت و متعهد شد که پروژه های زیربنایی را در قلمرو محاصره شده بسازد.

گسترش روابط غیررسمی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی باعث شد که ترکیه کنش گری های خود را در حمایت از فلسطین را افزایش دهد. در دسامبر ۲۰۱۷، اردوغان از کشورهای مسلمان خواست تا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند و قول داد سفارت ترکیه را در قدس شرقی افتتاح کند.

ترکیه همچنین مشارکت خود را در مذاکرات آشتی درون فلسطینی گسترش داد، که شامل میزبانی از نمایندگان حماس و فتح در ۲۲ سپتامبر بود. اردوغان همچنین بر مواضعش اصرار داشت که ترکیه به اسرائیل اجازه نمی دهد کرانه باختری را ضمیمه کند، حتی اگر آنکارا نتواند مانع توسعه طلبی اسرائیل شود.

حزب عدالت و توسعه علاوه بر برجسته کردن حمایت خود از آرمان فلسطین، افکار عمومی ترکیه را علیه اسرائیل به عنوان تهدیدی برای ثبات داخلی متحد کرد. بصیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه، اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ را عامل تبانی بین مهاجران یهودی و رسانه های خارجی دانست.

فعالان طرفدار حزب عدالت و توسعه، اسرائیل را به همکاری با ایالات متحده و انگلستان در زمینه تحریک کودتای ۲۰۱۶ ترکیه متهم کردند و فتح الله گولن را "پیاده نظام" این قدرت های خارجی توصیف کردند. طبق  اظهارات ادی کوهن رسانه های ترکیه مرتبا "لابی یهودی" را متهم  و مسبب کاهش ارزش لیر می دانند که اردوغان نیز در سخنرانی های عمومی خود به "لابی نرخ بهره" اشاره می کند.

در حالی که مواضع ضد اسرائیلی اردوغان با افکار عمومی ترکیه همسو است و حمایت داخلی از حزب عدالت و توسعه را تقویت می کند ، این مساله باعث ایجاد هشدار در دستگاه امنیتی اسرائیل شده است. در اوایل سال جاری، یوسی کوهن رئیس موساد، به مقامات اطلاعاتی مصر، عربستان سعودی و امارات گفته است که [قدرت ایران شکننده است!]، اما تهدید واقعی از طرف ترکیه است.

دلهره اسرائیل درباره رفتار اردوغان با ارزیابی نیروهای دفاعی اسرائیل از ترکیه به عنوان "چالش" در ژانویه ۲۰۲۰ برای اولین بار تأیید شد. اسرائیل همچنین نگران عملیات حماس در تأسیسات ترکیه برای حملات سایبری و ضد اطلاعات است.

ترکیه به همین ترتیب اسرائیل را به عنوان یک تهدید استراتژیک در حال رشد تلقی می کند. "مرو سبنم اوروچ" ، مفسر برجسته ترک، ۲۰ آگوست طی مقاله ای برای روزنامه دیلی صباح این استدلال را مطرح کرد که ترکیه هدف واقعی توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات است. وی تاکید کرد که اسرائیل و امارات متحده عربی از زمان بهار عربی در برابر تلاش های ترکیه در خاورمیانه همسو هستند. توافق ۱۳ نوامبر اسرائیل برای تقویت همکاری های امنیتی سه جانبه با یونان و قبرس نمونه ای از تمایل برای محدود کردن نفوذ ترکیه در شرق مدیترانه است.

اختلافات بلندمدت و ژئواستراتژیک بین ترکیه و اسرائیل بر خلاف منافع آنکارا است، زیرا معاملات تجاری سودآورو توانایی های نظامی ترکیه را در شرق مدیترانه را به خطر می اندازد. در ماه می ، شورای تجارت ترکیه و اسرائیل در مورد افزایش تجارت دوجانبه به دنبال همه گیری بیماری کووید ـ ۱۹ ابراز خوش بینی کردند.

صادرات مواد غذایی و آشامیدنی ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۰ گسترش یافت. ترکیه و امارات متحده عربی همچنین برای خرید بندر هایفا رقابت می کنند، در همین حال مجتمع ترکی ایلدریم با یک رقیب اماراتی که با کشتی سازی اسرائیل همکاری می کند درگیر می شود. علاوه بر این، از آنجا که ارتش ترکیه درعملیات های نظامی مانند شمال سوریه، لیبی و عراق و قره باغ حضور دارد، توانایی ایجاد تعادل و توازن در برابر قابلیت های نظامی اسرائیل در شرق مدیترانه را ندارد.

از آنجا که اردوغان می خواهد حجم مبادلات تجاری ترکیه و اسرائیل از حداکثر ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ فراتر رفته و از درگیر کردن بیش از حد ارتش ترکیه جلوگیری کند، انتصاب احتمالی اولوتاش به عنوان سفیر طبق منافع ترکیه خواهد بود. بی اعتمادی طولانی بین ترکیه و اسرائیل اطمینان می دهد که بازگشت به روابط دوجانبه همکاری سالهای نخست اردوغان تنها خیال است. با این حال، تحولات اخیر حاکی از آن است که روزنه امیدی برای کاهش تنش های ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

>>> بیشتر بخوانید:

ترکیه و عربستان در آینده عراق چه نقشی بازی می‌کنند؟
ترکیه:اسرائیل چراغ سبز بدهد سفارتخانه باز می‌شود

اردوغان چیزی برای ارائه به الکاظمی ندارد

منبع: ریسپانسیبل استیت کرافت/ مترجم: ابوالفضل خدائی/22 دسامبر 2020

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    90 29
    نمیشه شما چهل سال رابطتتونو با جهان بد نگه دارید. بعد چهل سال هر دو کشور که با هم رابطشون بهتر شدبگید هدف ایران هست!!! این همه سال فرصت داشتید به فکر بهبود روابط باشید!
    • مهدی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 1
      دقیقا. یک عمر بدی کردی و دیدی ثمرش را / خوبی چه بدی داشت که یک بار نکردی
    • مهدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 0
      اسرائیل شر محض لست وترکیه هم نیابتی یه جای اسرائیل وبا ریا کاری خواست آمریکا واسرائیل را انجام میدهد . یکی داعش را آموزش میدهد. دیگری مجروحین داعش را بستری می کند. و نخست وزیرش به ملاقات آنها میرود . یعنی با جنایت کاران تاریخ بسازیم وریشه مظلوم رابکنیم . وبعد خودمان زهر دشمن را نوش جان کنیم ؟هفتاد سال رژیم کودک کش اسدائیل را نشناختید؟
  • کارن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    36 52
    بی تردید همانگونه که میدانیم ، ترکیه کشوری بشدت شووینیستی و نژاد پرست است و اهداف به غایت شومی در منطقه دارد.سرویسهای اطلاعاتی ترکیه هیچگاه ارتباط خود را با موساد قطع نکرده اند و چه بسا همکاری این دو دستگاه امنیتی و جاسوسی با باکو در آینده عمق و وسعت افزونتری پیدا کند .. به اعتقاد من علاوه بر اقدامات عاجل دستگاههای امنیتی کشورمان مبنی بر شناسایی و برخورد قاطع با عوامل داخلی که خواسته یا ناخواسته آتش بیار این نوع توهمات دولت باکو شده اند ، وظیفه نُخبگان غیور و وطندوست آذربایجانی است که بشدت در مقابل اظهارات این سنخ افراد جبهه گرفته و این افراد معدود را ارشاد و در غیر اینصورت به مراجع امنیتی معرفی نمایند.ذکر این نکته ضروریست که اگر خدایی ناکرده و به فرض محال تهدید این افراد فریب خورده مبنی بر یوگسلاویزه کردن کشور عملی شود، این نخبگان و عزیزان هموطن آذری ما چه آینده ای برایشان متصور خواهد بود؟ آیا این اتفاق توام و همراه با آرامش و پیشرفت میتواند باشد یا موارد دیگری که با مطالعه اتفاقات یوگسلاوی میتوان حدس زد که این افراد معدود فریب خورده چه اتفاقاتی را انتظار میکشد.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      6 3
      کارن جان شما دقیقا خصوصیات ارامنرو به ترکیه اطلاق کردید که این هم با توجه به تفکر نژادپرستانه و تروریستیتون قابل درکه .
  • من AU ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    58 12
    ما موندیم و حوضمون
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    69 10
    نوش جان ایران که تمام تخم مرغهایش را در سبد اردوغان گذاشت! و باز هم نوش جان اردوغان که با سیاست منافع کشورش را بر اساس زمان پیش میبرد
  • FR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    58 2
    به نظرم دستگاه دیپلماسی ایران باید با کشورهای همسایه یکسری مذاکرات فشرده داشته باشه و حداقل به سمت عادی سازی روابط با همسایه های خودمون بریم ، یدمون نره یکی از عللی که توانایی دور زدن تحریم ها رو برای ما سخت تر کرده همکاری کشورهایی مثل ترکیه و امارات با آمریکا هست . حالا هم با باز شدن پای اسرائیل به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه و پاکستان باید نگران باشیم ، اینکه اسرائیل تمام سی خودش رو برای تحریک ایران به جنگ نظامی خواهد کرد تا بتونه یک ائتلاف عبری -عربی 0 آمریکایی بر علیه ایران راه بیندازه . درسته در زمینه نظامی قوی هستیم ولی فراموش نکنیم هر جنگی نیاز به منابع مالی و منابع انسانی با روحیه بالا داره ! و در حال حاضر ما حداقل از لحاظ مالی در فشار هستیم و بودجه نظامی و صنایع دفاعی ما 1/100 بودجه کشورهای آمریکا و رژیم غاصب و عربها هست . برای جنگ با چندین کشور نیاز به متحد داریم و اشتباه هست اگر فکر کنیم که چین و روسیه کمکی خواهند کرد . زنده باد ایران
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    12 15
    هارت و پورت های افندی، همه کشککی بود
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    12 24
    هدف ایران نیست! اینقدر خودبین نباشید بیماری خطرناکی است. در روابط ترکیه و اسرائیل اشتراک منافع و تضادهایی وجود دارد که تعیین کننده سمت و سوی حرکت دو کشور برای گونه روابطشان با یکدیگر خواهد بود ایران یکی از این مسائل است ولی مهمترین نقشی که ترکیه برای خود قائل است رهبری بخشی از جهان اسلام است که باید بتواند تناقض رابطه با اسرائیل و این جایگاه را حل نماید. ترکیه دارای روابط قوی با جریانات فلسطینی و اخوان المسلمین است.
    • NO ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      5 4
      هدف ترکیه شکستن پشت ایران هست و بس. ترکیه نماینده مسلمین نیست نماینده جریان یهودی ترکان خزری هست.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 2
      اگر نیت ایران شکستن پشت ایران بود با تحریمهای اعمال شده علیه ایران مخالفت نمیکرد و ایرانو برای دور زدن تحریمها کمک نمیکرد خلق بدنک ترکیه بخاطر کمک به دور زدن ایران توسط آمریکا تحریم شد ، فکر کنم سرنخهای نیت شما نژادپرستها برای تیره کردن روابط ترکیه و ایرانو باید اونور آب تودستهای اربابهای آمریکاییتون حست
    • مهدی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      ترکیه برای پول ومنافعش تحریم ها رو محکوم می کند. درجنگ سوریه به خاطر پول داعش را به سوریه ولیبی فرستاد . اکثر مردم سوریه وکروهای عراق همه اهل تسنن هستندو از سیاست پولکی تر کیه در امان نماندند. .
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    55 3
    شما حساب کن ایران بخاطر تحریم نتوانست گاز به پاکستان و هند بفروشد با اینکه کوتاهترین مسیر بود و پاکستان از همسایگان ما است.ولی روس ها جدایدا قرار است جایگزین ایران شوند.ترکیه هم بزودی گاز خود را از دولت باکو می خرد و عراق هم قرار است کم کم برق خود را از سعودی ها تامین کند...همه کشورها بفکر منافع اقتصادی خود هستند فقط بحث موشک نیست.کشور برای پیشرفت اقتصادی نیاز به یارگیری بین المللی دارد.اردوغان با همه اختلاف دارد ولی هم بهترین سلاح و جنگنده دارد و هم در پیمان های مهم بین المللی است.
  • NO ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    33 15
    آب شدن یخ؟؟ ترکیه فقط در ظاهر برای تحمیق مسلمانها و گرفتن امتیاز از غرب و اسرابیل فیلم بازی میکنه، الان سطح روابطشون 8 میلیارد دلار هست. جالب اینکه جمهوری باکو میخاد میانجیگری کنه، بالاخره دو کشور صهیونیستی ترکیه و آذربایجان باید جواب اسراییل عزیزشون رو بدند. هدف کل ماجرای قره باغ هم ایران بود، آقایونی که با تحریک عوامل نفوذی ترکیه در ایران به ارمنستان خنجر زدن منتظر جوابش باشند.
    • US ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 0
      کاملترین و صحیح ترین کامنت
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      2 1
      آقا از موتوری جنس نگیر توهم فانتزی بهت بخشیده ماشالله .
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 1
      میشه بفرماید رفتار ما شبیه چیه با ادعای سردمداری جهان اسلام !! درحالی که درقبال جنایت چینیها نسبت به مسلمانان چین و به رسمیت نشناختن کوزووی مسلمان و ندید گرفتن چچن و .... چی هست ؟! ما بخاطر چین و روسیه علنا به اسلام خیانت کردیم .
    • NO ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 1
      . آقای پانترک عشق اردوغان ساعت 11:54، متاسفانه مثل روال عادی پانترکها کم سوادی و آسمان ریسمان بافتن شما معلومه. ایران مخالف هر روند تروریستی هست چه از طرف مسلمان چه غیر مسلمان. با منطق شما ما باید حامی القاعده و داعش هم باشیم. ایران با تروریستهای ایغور و چچن که عضو داعش بودند جنگیده و شهید داده حالا بره از تروریسم ایغوری و چچنی حمایت کنه؟ در مورد کوزو هم سیاست ایران بر عدم تجزیه طلبی هست. تازه شما عزیزان پانترک چرا به ترکیه نمیگید در حمایت از چچن و ایغور با چین قطع رابطه اقتصادی کته؟؟ سطح روابط اقتصادی ترکیه و روسیه شش برابر ایران هست و با چین مساوی با ایران، چرا اردوغان نمیره به حمایت عملی و فقط هارت و پورت میکنه. پانترکیسم ملغمه ای از دروغ و خیانت هست
  • RU ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    32 13
    سیاست های خصمانه و بی منطق سبب شده که کشورمان نه تنها انزوا شود بلکه سبب نزدیکی کشورهای منطقه به اسرائیل شد ‌
  • کمال IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    25 7
    این اقای اردوغان یک وطن پرست واقعی هست و از هر کدوم کشور سود خوبی بیاد سریع میره به طرفش.این ایران هست که داره بازارهای جهانی از دست میده.هر روز نقش کشورهای منطقه پر رنگ میشه و نقش ایران در منطقه تضعیف میشه .
  • نادریان IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 3
    سیاست خارجی ترکیه شببه رفتار روسپی ها است و به جایی نخواهد رسید اگر اسراییل باور داشت که ترکیه دارای ظرفیت است مطمنا نمی گذاشت کار به یخ زدن روابط برسد. سیاست نزدیکی به غرب در فرجام نشان داد مولفه های قدرت است که تعیین کننده است نه وا دادگی.
    • NL ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      2 3
      چرند محض نوشتی دوست کاسب ساندیس ! هنوز هیچی از ژئوپولیتیک منطقه متوجه نمیشی و اهمیت ترکیه !
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 4
    ایران بااین طرزتفکرهمیشه بایددرانزواباشه،همه دنیابدهستندفقط ماخوبیم وبرحق هستیم؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    عاقبتِ چوب حراج به منافع ملی۱
  • بربادرفته IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    هرچی مردم ایران پول داشتن رفتن کشور ترکیه اقتصادترکیه رو بردن بالا بفرما اینم جوابمون
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    یکبار برای همیشه باید با همسایگان اتمام حجت کنیم که هر کشوری در این منطقه با رژیم غاصب صهیونیستی مذاکره ای کند از گزند موشک های دشمن شکن ما امان ندارد.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    اقتصاد ایران فلج شده و داره ازبین میره.مسولین که فقط خودشون تصمیم میگیرن و نظر ملت براشون مهم نیست و الکی دشمن تراشی میکنن با دیگر کشورها و فقط جنگ و جهاد به ملت خودش آموزش میده. غیر متخصص ها برای متخصص ها تصمیم بگیرن ٖمحکوم به شکست میشویم
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    همه زرنگ کار خودشون هستند ودنبال منافع ملی هستند بجز یک کشور.اون کجاست
  • مجید IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    اردوغان فقط فکر منافع مردم و کشورشه انگار.
  • آراد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 1
    بعضیا میدانید و بعضیا بر اساس تفکر نژادپرستی خود را به کوچه علی چپ میزنند طبق شواهد معلوم ترکیه ،ایران را بزرگترین رقیب و دشمن خود می داند و اقدامات جنگ طلبانه ترکیه به گروه خاصی محدود نمی شود و با همه ی کشور ها درگیر است از طرفی با زیرکی تمام هم از ایران سود می برد و از اسلام سو استفاده می کند هم از کشور ها دیگر اما متاسفانه ما خلاف جهت آب شنا می کنیم و بحث یک کشور نیست امیدوارم امیدوارم امیدوارم تصمیمات مسئولین به سمتی برود که ایران عزیز هر روز مقتدر تر شود ما بخاطر ضعف در روابط خارجی اقدامات ترکیه در منطقه را تحمل می کنیم و این کاملا معلوم است تفکر نژاد پرستانه ترکیه کاملا مشهود است و این را می توان از نسل کشی های سالیان نه چندان دور و امروز ارایه نقشه حکومت عثمانی توسط خود مسئولین ترکیه و تصرف کشورهای منطقه به بهانه های واهی دید در حال حاضر هر کشوری باید بفکر توسعه و خدمت به مردم خود باشد