ملاک عمل بهزیستی در قبال کودکان بی سرپرست به قوانین سال 53 مربوط می شود، بازنگری و اصلاح این قانون لازم و ضروری به نظر می رسد.

بعد از اعلام خبر شکنجه  هانیه کودک 8 ساله توسط ناپدریش این موضوع مطرح شد که چرا امکان سپردن کودکان بدسرپرست  به متقاضیان فرزند خوانده وجود ندارد؟ سئوالی که حمیدرضا الوند معاون دفتر توانمندسازی خانواده، زنان و کودکان سازمان بهزیستی کشور این گونه پاسخ گفت: با توجه به قانون امکان واگذاری کودکان بدسرپرست به متقاضیان فرزند خوانده وجود ندارد، ملاک عمل بهزیستی در قبال کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به قوانین سال 53 مربوط می شود، بازنگری و اصلاح این قانون لازم و ضروری به نظر می رسد.

بعد از قضیه شکنجه هانیه توسط ناپدریش عده ای مطرح کردند که کودکان بدسرپرست باید به متقاضیان فرزند خوانده واگذار شود. آیا بهزیستی این امکان را دارد؟

خیر با توجه به قانون امکان واگذاری کودکان بدسرپرست به متقاضیان فرزند خوانده وجود ندارد، و متاسفانه تعداد زیادی از کودکان تحت پوشش بهزیستی، بدسرپرست هستند .

اما مطابق ماده 20 کنوانسیون جهانی حقوق کودک دولت های عضو مکلف شده اند برای کودکان فاقد سرپرست قانونی، خانواده جایگزین مناسب بیابند و با توجه به این که قانون قبلی پاسخگوی این نیاز نبود بازنگری قوانین در دستور کار قرار گرفته؟

قانونی که امروز به آن عمل می شود متعلق به 35 سال قبل است و طبق آن امکان واگذاری کودک به تمام متقاضیان وجود ندارد .اما  در صورتی که لایحه فرزندخواندگی بازنگری و تصویب شود، شرایط واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی تسهیل می شود و امکان حضور حدود یک هزار کودک بی سرپرست به خانواده های واجد شرایط  وجود خواهد داشت.

  در حال حاضر ملاک عمل بهزیستی در قبال کودکان بی سرپرست به قوانین سال 53 مربوط می شود، البته روند رو به رشد کودکان فاقد سرپرست قانونی موجب شد تا اصلاح و بازنگری در قوانین جدید این حوزه با جدیت بیشتری پیگیری شود.

دلیل افزایش کودکان در بهزیستی چیست؟

از جمله دلایل افزایش کودکان بدسرپرست و بی سرپرست مشکلات اقتصادی اینگونه خانواده ها است. وصلاحیت نداشتن والدین  از موارد اصلی حمایت سازمان از این کودکان است که 16 درصد به دلیل جدایی والدین، 3 درصد به دلیل مفقودالاثر بودن والدین، 9 درصد به دلیل زندانی شدن والدین و 9 درصد نیز به دلیل سوء رفتار والدین تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند. 20 درصد از این کودکان نیز به دلیل فوت والدینشان و 3 درصد با توجه بیماری های صعب‌العلاج والدین خود در خانه های کودک و نوجوان بهزیستی نگهداری می شوند.

23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    1 0
    بیچاره بچه های ما که در دام کودک ازار بیفتن