داود فتحعلی‌بیگی

من با جواد ذوالفقاری همکاری نزدیک نداشتم، اما کارهای او را دنبال می‌کردم. یکی از آخرین کارهای او نمایش «سمک عیار» بود که در تالار مولوی بدون او به صحنه رفت.

ذوالفقاری از افرادی بود که  بیشتر در عرصه نمایش عروسکی فعال بود، اما بیش از این‌که در صحنه باشد کتاب‌های مهمی را عرصه تئاتر عروسکی از خود به جای گذاشت؛ کتاب‌هایی چون «علی بابا و چهل دزد»، «هنر عروسکی»، «حرفه من»،«بازی پسر و گرگ» و بسیاری آثار دیگر در زمینه تئاتر عروسکی آثار هستند که از او به یادگار مانده به این جهت نمی‌توان نقش او را در تئاتر عروسکی ایران و تلاش‌هایی که او در این عرصه داشت از خاطر برد.

او در کنار آثار ارزنده‌ای که خلق کرد یکی از افراد موثر این حوزه بود که در معرفی این هنر تلاش‌های زیاد کرد و اطلاعات بسیاری را به آن‌چه از قبل داشتیم افزود.

ذوالفقاری در عرصه تدریس نیز بسیار فعال بود و در یاد دادن این هنر به نسل‌های بعدی گام‌های اساسی برداشت. او همچنین در معرفی هنر خیمه‌شب بازی ما به دنیا بسیار موثر بود.

شاید کارهای اجرایی این کارگردان بسیار کم بود، اما او با آثار خود در حوزه تئاتر تاثیرات فراوانی به جا گذاشت و اطلاعاتی که در این عرصه باقی گذاشت همیشگی است. او از معلمانی بود که در رشته نمایش عروسکی تدریس می‌کرد و جزو کسانی بود که در این عرصه دلسوزانه کار کرد.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =