همه‌گیری کرونا و ژئوپلیتیک جدید انرژی

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی به بررسی تأثیرات همه گیری ویروس کرونا بر بازار انرژی و رویکرد کشورها در مواجهه با آن پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، فارن پالیسی نوشت:سقوط قیمت نفت که به واسطه همه گیری کرونا ایجاد شد، اتحادهای جدید و قطعیت های قدیمی را تهدید کرد و نه تنها پایه های یک کارتل نفتی ۶۰ ساله را برهم زد، بلکه بنیان های اقتصاد مدرن را نیز متزلزل کرد.  

در این میان چین، بزرگترین آلاینده جهان، بزرگترین و مهم ترین وعده را در مورد تغییرات آب و هوایی داد، در حالی که هند، که مدتها در پاک سازی بخش انرژی خود عقب مانده بود، به عنوان یک قهرمان سبز شگفت آور ظاهر شد.

در این بهار، تولیدکنندگان نفت در جهان تلاش کردند تا با مقیاس و دامنه همه گیری که تازه در حال ظهور بود، مقابله کنند. روسیه و عربستان سعودی، که برای اداره بازارهای انرژی جهان، شراکتی بعید ایجاد کرده بودند، ناگهان وارد تنش شدند. اختلاف آنها فقط پیرامون قیمت نفت نبود، بلکه احتمال بازگشت روسیه برای بازسازی نفوذ خود در دوران جنگ سرد در منطقه خاورمیانه را کاهش داد.

سپس با عدم حضور آمریکا، چین به احتمال زیاد رهبری دیپلماسی جهانی آب و هوا را بر عهده گرفت و متعهد شد تا سال ۲۰۶۰ میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را به صفر برساند. اکنون، برای اولین بار، کره زمین به دنبال همکاری کشورهای در حال توسعه است تا راه حل هایی برای شرایط اضطراری آب و هوایی پیدا کنند.

توپ اکنون در زمین جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده است. وی متعهد شده است که تولید سوخت فسیلی را کاهش دهد و وظیفه مبارزه با تغییر آب و هوا را در شورای امنیت ملی در شخص جان کری وزیر خارجه سابق تعریف کرده است. این شاید به معنای پایان یافتن نفت نباشد، اما از یک سیاست انرژی با سوخت نفت حکایت دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =