پاشینیان: روسیه در صورت حمله باکو، از ایروان حمایت می‌کند

ایرنا نوشت: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: در صورتی که نیروهای جمهوری آذربایجان به ارمنستان حمله کنند، روسیه به حمایت از ایروان وارد عمل خواهد شد.

پاشینیان روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسری ارمنستان گفت: اگر جمهوری آذربایجان به استان سیونیک ارمنستان تجاوز کند، روسیه حتما وارد عمل خواهد شد.  

 

وی خاطرنشان کرد که تامین امنیت مناطق ارمنستان مهم ترین مساله است. با اقداماتی که در نقاط مرزی با جمهوری آذربایجان صورت گرفته است، از وقوع جنگ در منطقه سیونیک پیشگیری شد.  

 نخست وزیر ارمنستان گفت: در صورت دست درازی جمهوری آذربایجان به استان سیونیک، نه فقط نیروهای ارمنستان بلکه روسیه نیز وارد عمل می شوند.

به گفته وی، رویدادهای در استان سیونیک، امکان گفت و گو (با جمهوری آذربایجان) در مورد مسائل مرزی را ضروری می کند.

ارمنستان عضو پیمان امنیت جمعی است و روسیه در چارچوب این پیمان تعهدهایی را برای تامین امنیت این کشور قفقاز جنوبی پذیرفته است.  

ساکنان استان سیونیک ارمنستان هم مرز با جمهوری آذربایجان در هفته های اخیر چند بار بخاطر استقرار مقرهای بازرسی ارتش جمهوری آذربایجان در نزدیکی این منطقه دست به اعتراض های خیابانی زده اند.  

به گزارش رسانه ها، ساکنان این استان ازجمله شهر گوریس معتقدند که حضور ارتش آذربایجان در نزدیکی این مناطق، امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

در شبکه مجازی فیلم هایی از حضور نیروهای آذری در برخی مناطق ارمنستان ازجمله در نزدیکی دریاچه سوان این کشور و جاده گوریس- کاپایان منتشر شده است.

روز گذشته پاشینیان به استان سیونیک سفر کرد و صدها نفر از مخالفان وی در منطقه گوریس تظاهرات کردند.  

مخالفان دولت پاشینیان وی را بویژه در تامین امنیت مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان بی کفایت می خوانند و خواستار استعفای وی و روی کار آمدن دولت جدید شده اند.

نخست وزیر ارمنستان به دنبال گسترش فشار مخالفان و معترضان، شامگاه جمعه گفت که با تصمیم مردم آماده استعفا و کناره گیری هستم.

«نیکول پاشینیان» در پیامی در فیس بوک نوشت: من با تصمیم مردم آماده ترک پست نخست وزیری هستم. من همچنین آماده هستم که در صورت دریافت تأیید حکم مردمی، هدایت ارمنستان را در این شرایط دشوار ادامه دهم.  

حصول توافق‌ جدید آتش‌بس در قره‌باغ میان ایروان- باکو با میانجی‌گری روسیه، مردم ارمنستان را به خیابان کشانده و مخالفان پاشینیان اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور نباید این توافق‌ را امضا می‌کرد.

درگیری‌ها در قره باغ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان پایان یافت. حصول این توافقنامه امیدواری زیادی را برای توقف کامل درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس تمام عیار در منطقه قفقاز ایجاد کرد و به دنبال آن تحولات جدیدی در این دو کشور رخ داد.

جمهوری آذربایجان این توافقنامه را پیروزی بزرگ دانسته و در خیابان جشن برپا کردند اما در ارمنستان معترضان نسبت به امضای دولت ایروان پای این توافق ناراضی بوده و این موجب بروز سلسله  اعتراض‌هایی علیه پاشینیان نخست‌وزیر این کشور شد.

پاشینیان در حالی با اعتراض‌های مخالفان در ارمنستان روبرو است که در سوی دیگر مناقشه بلاتکلیف قره‌باغ همچنان برای وی یک چالش کاری محسوب می‌شود. اواخر آذر نیز به دنبال نقض توافق‌ آتش‌بس در قره باغ و اتهام‌زنی طرفین درگیر در مورد از سرگیری حملات، نگرانی‌هایی را در شروع جنگ در این منطقه مورد مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پی داشته است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1470585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =