شاه سعودی برای امیرقطر دعوتنامه فرستاد

ایرنا نوشت: پادشاه عربستان سعودی با ارسال دعوتنامه‌ای به امیر قطر از وی خواست تا در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حضور پیدا کند.

به گزارش رویترز، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی با ارسال نامه‌ای به شیخ «تمیمم بن حمد آل ثانی» از وی خواست تا در اجلاس ریاض که در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، شرکت کند.

بنا به این گزارش، نایف فلاح الجحرف دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با شیخ تمیم در کاخ دوحه این دعوتنامه را تقدیم او کرد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان، ‌ نایف فلاح مبارک الحجرف را مکلف کرد که سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را برای شرکت در چهل و یکمین نشست مجلس عالی این شورا که قرار است ۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی)  در ریاض برگزار شود، دعوت کند.

هنوز مشخص نیست که با توجه به ادامه بحران قطر، شیخ تمیم به دعوت ملک سلمان پاسخ مثبت دهد و در اجلاس پنجم ژانویه در ریاض حاضر شود.

در حالی که قطع روابط میان عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر وارد چهارمین سال خود شده، و در این مدت برخی کشورها از جمله کویت تلاش های زیادی برای رفع این اختلافات انجام دادند، ولی این موضوع تاکنون محقق نشده، اما در عین حال در روزهای اخیر رسانه های منطقه در خبری اعلام کردند که شاه سعودی به صورت رسمی امیر قطر را برای شرکت در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، به ریاض دعوت کرده است.

حران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی که وی پنجم خرداد ماه همان سال، جمهوری اسلامی ایران را «هژمونی» (قدرت برتر) منطقه و دو جنبش «حزب الله» و «حماس» را نیروهای مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی خوانده بود، آغاز شد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

 کشورهای تحریم کننده قطر در ادامه ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با این کشور اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور در خاک قطر یکی از این شروط می باشد، اما دولت دوحه این شرط ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است.

با این حال قطر به کویت و آمریکا که درباره این اختلاف گفت وگو می کنند، اعلام کرده است هرگونه حل و فصل باید مبتنی بر احترام متقابل باشد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1471335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =