۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۸

مصری ها نخستین گام برای تبدیل شدن به میانجی منصف در مناقشه صلح خاورمیانه را برداشتند

مصر بعد از حسنی مبارک نخستین گام در تبدیل شدن به دوست جدید فلسطینی ها را با موفقیت برداشت. در شرایطی که هویت دولتمردان جدید در قاهره بعد از وداع حسنی مبارک با قدرت هنوز بر هیچ کس مشخص نیست و تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمام امور در اختیار نظامیان است، با این همه مصر در مسیر احیای قدرت از دست رفته خود در جهان اسلام گام برمی دارد. نخستین شاهد بر این ادعا هم حضور نمایندگانی از فتح و حماس در قاهره و توافق بر سر امضای پیش نویس توافقنامه آشتی ملی در فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، موسی ابومرزوق فرد شماره دو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در کنفرانسی مطبوعاتی در قاهره در این خصوص گفت: مجموعه گروه‌های فلسطینی قرار است چهارشنبه آینده در مصر توافق‌نامه آشتی بین فلسطینی‌ها را امضا کنند.
این مقام حماس که در گفتگوهای این جنبش با جنبش فتح به رهبری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در قاهره شرکت داشت گفت رایزنی‌ها برای تشکیل یک دولت جدید فلسطینی پس از امضای این توافق‌نامه آشتی آغاز خواهد شد.

گروه های فلسطینی حماس و فتح 24 ساعت پیش در قاهره در مورد تشکیل یک دولت انتقالی به توافق رسیدند. مصر پیشتر اعلام کرده بود در نظر دارد از همه گروه های فلسطینی بخواهد در نشستی که در روزهای آینده در قاهره برگزار می شود، یک توافق آشتی امضا کنند.
بنابه اعلام عزام الاحمد سرپرست هیئت اعزامی از طرف جنبش فتح این دولت جدید ظرف یک سال، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار خواهد کرد.

همزمان منابع فلسطینی اعلام کردند محمود عباس به زودی به نوار غزه سفر خواهد کرد . منابع فلسطینی دیشب و پس از توافقات اولیه میان مقامات فتح و حماس در قاهره درباره آشتی ملی و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین تاکید کردند محمود عباس به منظور گفتگو با مسئولان حماس در آینده نزدیک به غزه خواهد رفت .

منابع فلسطینی از زمان دقیق دیدار عباس از غزه خودداری ولی پیش بینی کردند به احتمال زیاد این دیدار هفته اینده صورت خواهد گرفت . دیدار اینده محمود عباس از نوار غزه در واقع اولین سفر او به این منطقه از زمان کنترل جنبش حماس بر نوار غزه خواهد بود .

انتظار می رود شماری از مقامات دیگر کشورها از جمله نبیل العربی وزیر خارجه مصر و ژنرال عمر سلیمان رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر عباس را در سفر به نوار غزه همراهی کنند .
51

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =