مشاور امنیت ملی بایدن از اولین اقدام سریع دولت جدید آمریکا خبر داد

ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی جو بایدن می گوید دولت بعدی آمریکا سریعا در جهت تمدید آخرین معاهده عمده تسلیحات هسته‌ای باقی مانده با روسیه با وجود تلاش برای وادار کردن ولادیمیر پوتین به پرداخت هزینه از بابت بزرگترین حمله هکری انجام شده به شبکه‌های دولتی آمریکا اقدام می‌کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این در حالی است که مساله تمدید توافق هسته‌ای "استارت جدید"  با شرط بایدن مبنی بر اطمینان از  پرداخت تاوان از سوی مسکو به خاطر هک بیش از ۲۵۰ شبکه خصوصی و دولتی آمریکا، پیچیده خواهد بود.

 جیک سالیوان که در ۴۴ سالگی قرار است تبدیل به جوانترین مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته شود در مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان تصریح کرد، بعد از آن که دولت بایدن رسما تعیین کند چه کسی مسئول این حمله هکری بوده "ما پاسخ خواهیم داد احتمالا با مقابله به مثل پاسخ خواهیم داد".

اما این به معنی اقدام برای مجازات روسیه در ضمن تداوم حفظ معاهده استارت جدید – باقی مانده از دورانی که در آن مساله هسته‌ای بیشتر از مساله سایبری مساله غالب میان دو کشور بود -  در برابر منقضی شدن و جلوگیری از به راه افتادن یک رقابت تسلیحاتی جدید است.

سالیوان به مساله کنترل تسلیحات به عنوان یکی از معدود حوزه‌هایی که در آن مسکو و دولت جدید آمریکا می‌توانند همکاری داشته باشند اشاره کرد. تمدید این معاهده که نیازمند اقدام سنا نیست، اولین آزمون در خصوص ممکن بودن این همکاری خواهد بود.

ترامپ که آمریکا را در چهار سال گذشته از چندین معاهده دیگر با روسیه خارج کرده ابتدا تاکید داشت که چین هم باید به این توافق دوجانبه ملحق شود و در غیر این صورت آمریکا در زمان منقضی شدن معاهده در پنجم فوریه آن را تمدید نخواهد کرد. او بعدا از این درخواستش عقب‌نشینی کرد. اما در هفته های قبل از انتخابات نوامبر مذاکرات بر سر تمدید این توافق انرژی خود را یا به خاطر درخواستهای جدید آمریکا و یا به خاطر اینکه روسیه به این نتیجه رسید که ترامپ در انتخابات شکست خواهد خورد،‌ از دست داد.

سالیوان اظهار کرد: ما باید در راستای منفعت آمریکا تمدید این معاهده را در نظر بگیریم.

مقامهای تیم انتقال قدرت گفته‌اند تا کنون مذاکره‌ای بین نمایندگان بایدن و روسها درباره این معاهده انجام نشده که علتش به گفته سالیوان، سنت "یک رئیس جمهور در هر زمان" است.

گفتگوهای چهار سال پیش بین سفیر روسیه در آمریکا و ژنرال مایکل فلن، اولین مشاور امنیت ملی ترامپ منجر به تحقیقات اولیه درباره تعاملات دولت با روسیه شد. تیم بایدن گفته که با وسواس از تماس با خارجی‌ها در زمینه هر مساله مهم تا بعد از ظهر روز ۲۰ ژانویه اجتناب می‌کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1472889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =