اعتراف یک اصولگرا درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس یازدهم/ این طرح فراجناحی نیست

ایرنا نوشت: فعال اصولگرا گفت: مجلس تکالیفی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است که این شورا به لحاظ وقت و صلاحیت ذاتی امکان رسیدگی به آنها را ندارد.

ناصر ایمانی، با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این طرح هنوز از سوی نمایندگان مجلس در حال بررسی است و مواردی از این طرح در کمیسیون  مجلس تصویب شد، اما در صحن رای نیاورد و برای تبدیل شدن به قانون به تایید شورای نگهبان نیاز دارد.

این فعال اصولگرا با اشاره به در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها برای نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: برخی محدود کردن شرایط را از معایب طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند، اما اینگونه نیست. مدیریت کلان کشور موضوع مهمی است و باید شرایط به گونه ای باشد که جز چند نفر شرایط ثبت نام برای ریاست جمهوری را نداشته باشند.

مجلس تکلیف اضافه برای شورای نگهبان تعریف نکند

ایمانی با بیان اینکه نگاه این طرح فراجناحی نیست، گفت: در مجلس تکالیفی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است که این شورا به لحاظ وقت و صلاحیت ذاتی اصلا امکان رسیدگی به آنها را ندارد.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به برخی مواد طرح انتخاباتی مجلس، بیان کرد: در این طرح با در نظر گرفتن شرایط ویژه برای نامزد رییس جمهوری به نوعی در پی معرفی یک اسلام شناس است که این صفات در حوزه ضرورت‌های رییس جمهوری نیست.

ایمانی بیان کرد: تعیین شرط سنی و مدرک تحصیلی برای داوطلبان ریاست جمهوری قاعدتا بخشی از افراد جامعه را حذف می‌کند و در عرصه رقابت سیاسی این موضوع طبیعی است.

وی پیش بینی کرد که احتمالا بخشی از مواد طرح انتخاباتی مجلس از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

محدودیت انتخاب شوندگان تضعیف جمهوریت نظام است

ایمانی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات این طرح بحث جمهوریت نظام است نباید شرایطی گذاشت که مردم احساس کنند گزینه‌های آنها محدود می‌شوند و مجبورند به گزینه‌های خاص رای دهند. این محدودیت درست نیست و مردم باید احساس کنند که از هر سلیقه ای که بخواهند میان نامزدها موجود است و اگر اینگونه نباشد قطعا نوعی محدود کردن جمهوریت نظام است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که همه افراد دارای صلاحیت بتوانند آزادانه داوطلب ریاست جمهوری شوند، بیان کرد: نباید چون دوره قبلی هزار و ۵۰۰ نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند. این اقدام به نوعی وهن نظام و کشور است.

وی تاکید کرد: استادان دانشگاه باید بتوانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و این مساله بسیار مهمی است  اگر ما به جامعه بگوییم استادان دانشگاهها نمی‌توانند رییس جمهوری شوند این چه حسی را در افکار عمومی مردم ایجاد می‌کند؟ این تلقی ایجاد می‌شود که نخبگان کشور نمی توانند نامزد ریاست جمهوری شوند.این موضوع بازتاب خوبی در افکار عمومی ندارد.

مشارکت پر شور در انتخابات، خواسته رهبر انقلاب است

ایمانی با بیان اینکه خواسته رهبری نظام مشارکت حداکثری است، بیان کرد: رهبر انقلاب در مساله انتخابات بر مشارکت پرشور تاکید داشته و دارند این اصل بسیار مهمی است.

این فعال اصولگرا با اشاره به اظهارات برخی افراد که مشارکت حداقلی در انتخابات را عاملی برای پیروزی جناح خود می‌دانند، گفت: این اظهار نظرها با نظر رهبر انقلاب در مورد مشارکت حداکثری مغایرت دارد.

وی گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات مساله رجل سیاسی مشخص نشده و مجلس نمی‌خواهد تعریفی از رجل سیاسی داشته باشد. «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس یازدهم در این زمینه بیان کرد که نباید وارد این موضوع شویم زیرا مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است و باید شورای نگهبان تعیین کند که رجل سیاسی کیست.

رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ میان سردار سعید و سردار دهقان نیست

ایمانی با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: اصولگرایان و اصلاح طلبان در درون خود تنش‌ها و بحث‌هایی برای معرفی نامزد ریاست جمهوری دارند و هر دو هم به سختی می توانند به اجماع برسند مگر اینکه شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها به آنها کمک کند.

این روزنامه نگار افزود: غیر از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، در ۲۵ سال گذشته بیشتر اصلاح طلبان بر سر کار بودند و گلایه‌های هم در تایید صلاحیت نامزدهای خود نسبت شورای نگهبان دارند.

ایمانی گفت: وقتی شورای نگهبان از میان نامزدها ۴یا ۵ نفر را تایید صلاحیت کند اصولگرایان مجبورند یک نفر را انتخاب کنند و اگر دو نفر را معرفی کنند معلوم است که میان جبهه اصولگرایان اختلاف است و اصلاح طلبان هم اینگونه هستند.

وی با اشاره به گمانه زنی‌ها در مورد افراد مطرح در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: هنوز معلوم نیست که محمد باقر قالیباف بخواهد در انتخابات شرکت کند تا الان هم نگفته و سمتی که دارد مهم است و ترک آن به مصلحت نیست. تصور نمی‌کنم سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نامزد شود، اما سردار حسین دهقان نامزد می‌شود و معلوم نیست تا چه اندازه پایگاه رای مردمی داشته باشد اما دعوای انتخاباتی ۱۴۰۰ میان سردار دهقان و سعید محمد نیست و افراد دیگری نامزد خواهند شد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =