شهاب حسینی در اجرای «همرفیق» موفق است؟

روزنامه جوان نوشت: از «همرفیق» انتظار می‌رود درباره رفاقت باشد، اما نیست چرا که انگار این برنامه اتاق فکر ندارد و کسی نیست که به حسینی بگوید باید چگونه از مهمانش سؤال بپرسد و چالش ایجاد کند.

برنامه‌های تاک شو یا گفت‌وگومحور همیشه برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارند، این گونه از برنامه‌ها سال‌هاست در صدا  سیما به طور زنده یا تولیدی پخش می‌شود و چند سالی است با وجود پیدایش پلتفرم‌های مختلف این گونه از تاک شوها دیگر محدود به برخی خط قرمزهای مرسوم تلویزیون هم نیستند. برخی مهمانان تاک شوهای پلتفرمی کسانی هستند که بعضاً دعوت حضور در برنامه‌های تلویزیونی این مدلی را رد می‌کنند. تا به حال چهار قسمت از برنامه «همرفیق» پخش شده است. نکته مهم و اساسی هر تاک شوی موفقی مجری آن است. اگر مجری توانمندی‌های ویژه‌ای نداشته باشد، محبوب‌ترین و مشهورترین مهمانان هم ممکن است نتوانند بار جذابیت آن برنامه را جبران کنند.

شهاب حسینی به عنوان یک بازیگر محبوبیت بسیاری میان دوستدارانش دارد و محبوبیت او بعد از دریافت جایزه کن چند برابر بیشتر شده است، اما حسینی به موازات این خوب بودن و محبوبیت نمی‌تواند اجراکننده خوبی برای «همرفیق» باشد. هیچ دلیل مشخص و استانداردی وجود ندارد که الزاماً یک بازیگر بتواند مجری خوبی هم باشد یا برعکس مجری بتواند بازیگر خوبی باشد.

حسینی در اواسط دهه ۷۰ کارش را با اجرای برنامه «اکسیژن» شروع کرد، اما بعد از آن دیگر در اجرا دیده نشد. شکی نیست که او چارچوب‌ها و روش اجرا را می‌داند، اما دانستن علم اجرا با آن چیزی که جلوی دوربین رخ می‌دهد فرسنگ‌ها تفاوت دارد. چگونگی اجرا و نگه داشتن ریتم برنامه و پرهیز از رد و بدل شدن دیالوگ‌هایی که ربطی به موضوع ندارد از جمله نکات ابتدایی در اجراست. در این چهار برنامه‌ای که پخش شده ورود ابتدایی حسینی به سِن را دوباره نگاه کنید، مالیدن چند دقیقه‌ای دستانش به هم که می‌تواند نشانی از استرس باشد و جملاتی که میان حرف‌های مهمانان می‌زند، به شدت آزاردهنده است، حتی جملات سیاسی‌اش که چندان مناسب با فضای برنامه نیست، این را اضافه کنید که حضور گروه موسیقی بمرانی چه نقشی می‌تواند در گیرایی برنامه داشته باشد، همچنین حضور آن گروه باعث شده که حسینی بیشتر مواقع دوربین و مخاطبان حاضر در سالن را گم کند و حرف‌هایش را به آن گروه بزند، خنده‌های بی‌دلیل حسینی و ذکر خاطره وسط حرف‌های مهمان هم کمکی به اجرای بهتر برنامه نمی‌کند.

از سوی دیگر ما فقط می‌دانیم نام این برنامه «همرفیق» است و گفتگو باید درباره رفاقت باشد، اما نیست چراکه انگار این برنامه اتاق فکر ندارد و کسی نیست که به حسینی بگوید باید چگونه از مهمانش سؤال بپرسد و چالش ایجاد کند. در قسمت اول حضور نوید محمدزاده با آن خنده‌های بلندش و خاطره‌گویی‌هایی که ربطی به مخاطب ندارد به شدت کلافه‌کننده بود. انگار در برنامه قرار بر گپ سه نفره میان حسینی و محمدزاده و جلیلوند بود، البته این مدل در سه قسمت بعدی هم تکرار شد که در برنامه اول محمدزاده آنقدر حرف زد که حسینی نتوانست او را کنترل کند و منفعل بود. در بیش از ۹۰ درصد برنامه مهمانان خودشان حرف می‌زنند و حسینی دخالتی در گرداندن برنامه نمی‌کند.

در برنامه دوم خاطراتی از هوتن شکیبا و بهرام افشاری گفته شده که قبلاً هم شنیده بودیم. در برنامه آخر هم «همرفیق» تبدیل به مهمانی دورهمی شده بود که خانم برومند هر گونه که دوست داشت توانست حرف‌های خودمانی‌اش را جلوی دوربین بزند یا سام درخشانی و پژمان جمشیدی شوخی‌هایی با مهمان برنامه می‌کنند که به شدت مبتذل است و این وظیفه مجری است که قدری بار فرهنگی فضای برنامه را بالا ببرد.

در لابه‌لای برنامه هم یک شبکه پرداخت اینترنتی که اسپانسر برنامه است سبب خلل در ریتم برنامه می‌شود، ساختار و فضاسازی برنامه هم کپی دست‌چندم از برنامه‌های ماهواره‌ای است و اینکه چرا ما نمی‌توانیم برنامه‌ای با فضای ایرانی بسازیم، مسئله قابل تأملی است.

۲۴۱۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    41 42
    متن نویسنده مصداق " هر کسی از ظن خود شد یار من " هستش این برداشت شماست .که نمیدونید سازنده همرفیق چرا این اسم رو انتخاب کرده و چرا شهاب جان حسینی چنین اجرایی داره .
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      52 25
      بهترین گزینه واسه اجرای این برنامه مهران رجبی بود
    • ساناز IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      13 4
      بازیگری خوب و مجری متوسط
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    73 37
    خداییش من خوشم اومد از اجرای شهاب سوالات کلیشه و تکراری نیست فرمون رو میده دست مهمان و از این مجری ها ک عشق حرف زدن هست نیست در کل قطعا جای پیشرفت داره ولی تا اینجا خوب بوده
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    56 20
    برنامه باید نوآوری داشته باشه نه اینکه دقیقاً از برنامه های ماهواره کپی شده باشه تو این چند ساله از این قبیل برنامه های کپی شده زیاد داشتیم.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    32 38
    سلام از نظر من هم برنامه جذاب هست و اتفاقا مجری های کلیشه ای خسته کننده هستند
  • reza IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    17 12
    تو یک ماه اخیر دومین باریه که اجرای شهاب حسینی رو میکوبید سایتتون مشکلی با آقای حسینی داره؟؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    29 17
    دوست عزيز بذار چند مدت پخش بشه بعدا نظر سنجي كن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    53 7
    ایرادای فنی که نویسندۀ متن گرفته خیلیاش درسته.نمونه ش همین استرس شهاب حسینی که باعث میشه دستاشو به هم بماله و آزار دهنده ست.ولی کلیت برنامه رو مردم دوست دارن.چون حداقل چیزی که داره اینه که مهمون برنامه راحته،خط قرمزها هم کمتره.
  • زهرا IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    43 27
    حسود هرگز نیاسود. شهاب حسینی هر چی هم بد اجرا کنه از این مجری های دستوری صدا و سیما بهتره
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      9 0
      اکسیژن ...برنامه شهاب حسینی تو تلوزیون بود...
  • محمد US ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    13 8
    دیگه یه سفره ای پهن و دوستان هم دارن حالی به حولی می کنن دیگه حالا ،کیفیت ، تسلط ، موضوع ، متن ، توانایی ،محتوا ، و ..... که مهم ‌نیست. بزارید دو زارم گیر دوستان بیاد نه . آررررررره بابا سخت نگیرین دنیا دو روزه
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    34 15
    علیرغم ارتباطاتش که توانست سوپر استارهای سینما از ابتدا دعوت نماید ولی در مقایسه با برنامه های شبیهش خیلی سرد و ضعیف است
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    46 14
    اجراي شهاب حسيني تصنعي و ضعيف هست . به همين دليل قوت برنامه به قوت مهمانها بستگي دارد.
  • نیکان CA ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    15 4
    خنده های بلنو و طولانی مصنوعی جهت شاد نشون دادن برنامه... کلا موضوع و محتوای برنامه مسیر خاصی رو طی نمیکنه و مشخص هست که کلی هزینه شده تا صرفا تبلیغ اپلیکیشن آپ انجام بشه
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 6
    خوبه که
  • شاهین IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    11 3
    هر کسی را بهر کاری ساختن اگه سرجاش نباشد همون هنری هم که داره خراب میشه
  • TR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 5
    ... برنامش عالیه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 13
    اقای شهاب حسینی خوب اجرامیکنه برنامه روهم جذاب هم خنده داروباهیجان عالی
  • DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    14 11
    تقلید بی شرمانه و مضحکی از برنامه سینا ولی الله حتی در دکور ، آنهم با قیافه تلخ و خنده های مصنوعی شهاب حسینی...
    • آسو IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      4 0
      خود سینا ولی الله گفت" این برنامه شباهتی به برنامه من نداره و خود برنامه من تقلید سبک برنامه هایی با هفتاد سال قدمته"،یه مقدار ظاهر بین نباشیم خوبه،این برنامه ها همه جای دنیا هست و این کپی ها عادیه،
    • پرستو IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      7 2
      چه تقلید بی شرمانه ای.. برنامه ی سینا ولی اله کپی برنامه های مشابه خارجی مثل برنامه ی جیمی فالون هست. خود سینا هم گفته برنامه های ما کپی هست..
    • DE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      0 2
      چناب آسو سینا ولی الله آدم مؤدبیست و نمی خواهد با امثال شهاب حسینی دهن به دهن بشود . ضمنا صداو سیما با آنهمه برنامه ریز و متخصص و نخبه ! و بودجه کلان ،آیا برایش شرم آور نیست که از برنامه های خارج ازکشور تقلید بکند آنهم از ضدانقلاب ها !! و آمریکا و غرب منفور ؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    16 3
    بیشتر میخنده تا اینکه مجری گری کنه! تسلط نداره
    • ندا IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      3 2
      اون موقع که آقا شهاب مجری بود خیلیا تو قنداق بودن یا داشتن از حسادتش ناخن میجویدن لصفا اظهار نظر بیخود نکنین
  • ژیلا طهماسبی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 1
    کاملا نظرتون در مورد برنامه درست بود. هر چند شما از نکاه یک حکومتی نظر دادید، ولی جاهایی نظرتان واقعا درست بود. مثل چند دقیقه اول هر برنامه مالیدن دستانش به هم که کلا حرکتروی مخی هستش، بعد عدم توانایی حسینی در اجرا وبرخلاف ادعای گرم بودن و پراز انرژی مثبت بودن برنامه، اصلا جو صمیمانه ای حاکم نیست. حسینی بر برنامه مدیریت واشراف ندارد. همه چیز، حتی دوستی بین میهمانان هم، مصنوعی است.
  • ستاره IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 4
    شهاب حسینی تکه خداییش لنگه نداره بازیگریش که عاااالیه مجری گریشم من میپسندم و هروز که میگذره بعتر میشه حالا خواهید دید که بعد از گذشت چندماه چطور مجری های دیگه بهش درس پس خواهند داد. وقتی یه نفر بیسته فرصتش بدید تو همه چی بیست میشه.
  • smafzaly IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    وقتی بازیگری وارد مجری گری می شه نوع اجراش شبیه بازیش می شه نمونه های قبلیش مهران مدیری و رامبد جوان بودن که توی سری اول برنامه هاشون از استقبال چندانی برخوردار نشدند اما رفته رفته بیشتر شبیه مجری ها شدند. اگر به شهاب حسینی هم فرصت داده بشه شاید این اتفاق بیفته اما من نمی دونم این تهیه کننده ها و کارگردان ها چه گیری دارن که بازیگرا بشن مجری به جای این کارا برید سراغ استعداد یابی
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    1 0
    حسود هرگز نیاسود
  • پرستو IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    شهاب حسینی هر چی باشه از مجری های بله قربان گو و سفارشی شبکه های مضحک تلویزیون مثل افق، امید و ... بهتره. برنامه اش میتونه خیلی بهتر باشه و خلاقانه تر ولی باز هم عالیه. هر چند بهتر بود مجری برنامه فرزاد حسنی باشد چون مسلط تر و با تجربه تر از شهاب حسینی در عرصه ی اجراست. ولی باز هم هم رفیق از برنامه های سفارشی تلویزیون خیلی خیلی بهتره
  • حسام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    0 0
    شاید شما با ایشون مشکل دارید.به نظر مخاطب برنامه باید همینجور باشه.خسته کننده نباشه.چیه والا برنامه های تلوزیون چند سالیه فک کنم کسی دیگه تلوزیونم نمیبینه.واقعا دمش گرم با این برنامش. شما میخوایید برنامه ای باشه ک به مهمونتون بگید این حرفو بزن اینو نگو.ولی این برنامه به نظر من ک دنبال کنندش هسم عالیه عالی
  • مجید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    نظرتون برا خودتون محترمه نه برای بقیه. ای کاش خود را همه ندانیم.
  • ...... IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    چرا باید همیشه تمام کارها کلیشه ای باشه اتفاقا جناب حسینی بسیار مسلط و روان و بدون هیچگونه خود بزرگ بینی و لودگی که بعضی ها دارند در برنامه همرفیق کارشون رو انجام میدن