گلایه میرمحمد صادقی از اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری /مردم هنوز از ردصلاحیت برخی کاندیداها قانع نشده اند

میرمحمد صادقی می گوید: برخی مردم هنوز درباره رد صلاحیت بعضی کاندیدا به علت رجل سیاسی یا مذهبی نبودن قانع نشده اند.

حسین میرمحمد صادقی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با بیان اینکه اکنون از مجلس انتظار می رود تعقل و برنامه ریزی بر اساس منافع ملی را در نظر بگیرند، نه طبق آنچه ممکن است در درازمدت تعدادی را راضی کند، تصریح کرد: در رابطه با موضوع نامزدهای ریاست جمهوری اصل اینکه مجلس به آن ورود کند نکته خوبی است چون به غیر از قید رجل مذهبی_ سیاسی ابهامات مختلفی وجود دارد و گاهی وقتها سبب می شود که مقداری نظرات و تصمیمات سلیقه ای اتخاذ شود.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> میرمحمدصادقی: مجلس در بررسی قانون انتخابات اسیر جو تبلیغاتی شد

وی خاطر نشان کرد: برخی مردم هنوز نسبت به رد صلاحیت بعضی افرادی که با این عنوان که شاید رجل مذهبی و سیاسی نبودند، قانع نشدند که این رد شدن درست بوده یا برعکس، یعنی کسانی که تایید شدند واقعا و به مفهوم واقعی کلمه آنچنان شناخته شده بودند و تجربه داشتند که به عنوان رجل مذهبی و سیاسی می توانستد تایید شوند یا خیر. بنابراین برای پرهیز از این برخوردهای سلیقه ای اینکه ما ابعاد مساله را در قانون عادی مشخص کنیم، چنانچه در مورد خیلی از اصول دیگر قانون اساسی هم لازم است که حدود و ثغور آن اصول مشخص شود و امری مفید و ضروری است.

معاون سابق قوانین مجلس در این باره گفت: اما در این ارتباط اولا باید منافع ملی در نظر گرفته شود و نباید شعارهایی که هر از گاهی ممکن است بر زبانها بیفتد و بعد از مدتی از مد بیفتد و شعار مخالف آن بر سر زبان مردم قرار گیرد. دوما باید در محدوده اصل مربوطه به قانون اساسی باقی بماند و چیزی فراتر از آن ایجاد نکند چون اگر این اتفاق بیفتد طبعا با سایر اصول قانون اساسی مغایرت پیدا می کند.

مفهوم رجل سیاسی همچنان ابهام دارد

به گفته میرمحمد صادقی، مفهوم رجل همیشه ابهام دارد و هنوز معلوم نیست که آیا رجل به معنای لغوی یعنی مرد مورد نظر است یا به معنی شخصیت است و آیا این شامل زنان هم می شود یا خیر و اینکه رجل مذهبی به چه معناست، یعنی آیا باید دانش مذهبی داشته باشد یا باید مقید به مسائل مذهبی باشد و رجل سیاسی به چه معناست، یعنی آیا باید سیاست خوانده باشد یا باید سیاست ورزی کرده باشد و شغل های قبلی او با مسائل سیاسی مرتبط باشد و اصلا سیاست به چه معنا است.

وی تاکید کرد: همه این موارد باید روشن شود و ابهامات در این قضیه زیاد است اما اینکه چیزهایی فراتر از این بگذارند به نظر من با قانون اساسی مغایرت دارد، اینکه مثلا شرط سنی بگذاریم اگر این کار لازم بود، قانون اساسی این شرط را می گذاشت، بنابراین وقتی فراتر از آن اصل شرطی را می گذاریم به نظر من خلاف است ضمن اینکه برخی از این شرایط اسیر شدن مجلس به مسائل شعاری است مثل اینکه هیچ کسی اقامت خارج نداشته باشد یا فرزندانش تابعیت خارجی نداشته باشند.

نباید با قوانین شکلی از داشتن افراد مفید محروم بمانیم

این حقوقدان یادآور شد: همه می دانند در بعضی از کشورها سیستم خون و در بعضی از کشورها سیستم خاک برای گرفتن تابعیت است، همینکه کسی در خارج دانشجو باشد و فرزند او در آنجا به دنیا آید خود به خود بر اساس سیستم خاک فرزند او تابعیت آنجا را پیدا می کند مثلا ممکن است پدر او در این پست فرد مفیدی برای جامعه باشد و ما خودمان را از داشتن او با مسائل شکلی، محروم می کنیم یا اقامت دائم گرفتن یک شرایط ظاهری دارد، یعنی حتی کسی که در یک کشوری دانشجو باشد بعد از مدتی اقامت او دائم می شود و بعد هم در کدام کشور باشد هم مهم است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =