معرفی ۳۴ طرح  اولویت دار پژوهشی در استان چهارمحال وبختیاری

۳۴ طرح‌ اولویت‌دار پژوهشی در چهارمحال و بختیاری از میان ۱۳۸ طرح پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی این استان در سال ۹۹ تعیین و معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی استانداری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری  در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری این استان با بیان اینکه در اجرای طرح‌های پژوهشی توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی ضرروت دارد، گفت: نتایج این گونه طرح‌ها به ویژه در بخش آب و محیط زیست به عنوان شناسنامه‌ای برای آیندگان باقی خواهد ماند و با استناد به آن می‌توان از منابع استانی دفاع و برای اجرای طرح های کلان برنامه‌ریزی کرد.

 لیلا محمدیان افزود: دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۸ طرح پژوهشی پیشنهادی خود را به دبیرخانه کارگروه ارسال کرده‌اند که با تشکیل گروه کاری آموزش و پژوهش، ۳۴ طرح پژوهشی به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

وی برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های پژوهشی پیشنهادی را ۹۵ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: بر مبانی رویکردهای تعیین‌شده برای هزینه‌کرد اعتبارات، چهار راهبرد اساسی همچون کاربردی بودن طرح و پرهیز از پژوهش‌های نظری و تئوری، رفع یکی از مشکلات موجود در استان، تکراری نبودن پژوهش‌های پیشنهادی و انجام سریع فعالیت پژوهشی متناسب با مدت ‌زمانی که در دستورالعمل‌ها و قوانین وجود دارد، ۹۹ طرح از مجموع طرح‌های پیشنهادی کنار گذاشته شد و برای ۳۴ طرح باقی‌مانده نیز اولویت‌بندی صورت گرفت.

محمدیان با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، تصریح کرد: طرح‌های جامع نیاز آبی بخش‌های مختلف استان در حوضه کارون، توسعه و بهبود عملکرد بازار سرمایه و حمایت از رونق سرمایه‌گذاری و طرح آینده‌نگری راهبردی توسعه کسب ‌و کارهای خانگی خلاق روستایی در افق ۱۴۰۴ از جمله سه طرح پژوهشی پیشنهادی است که در صدر جدول اولویت‌بندی قرار دارند.

وی افزود: معاونت اجتماعی دادگستری استان نیز طرح‌هایی را برای قرار گرفتن در جمع طرح‌های اولویت‌دار پژوهشی استان ارایه کرده است که پس از بررسی در گروه کاری آموزش و پژوهش به مجموع ۳۴ طرح افزوده خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه اعتبار پژوهشی استان در سال ۹۹، پنج میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال است، اظهار داشت: با موافقت اعضای کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری و پس از بررسی دوباره نخستین طرح اولویت‌دار استان، بخش عمده‌ای از اعتبارات پژوهشی استان در سال جاری به ادامه اجرای طرح جامع نیاز آبی بخش‌های مختلف استان در حوضه کارون اختصاص می‌یابد.

محمدیان یادآور شد: به توجه به محدود بودن اعتبارات حوزه پژوهشی استان تلاش می‌شود تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی که امکان جذب اعتبارات ملی را در این حوزه دارند، بخشی از نیاز مالی طرح‌های پژوهشی تأمین‌شده و در صورت امکان با اختصاص اعتبارات از دیگر منابع نیز برای اجرای تمامی طرح‌های اولویت‌دار برنامه‌ریزی شود.

وی در ادامه بابیان اینکه تمامی ۱۳ طرح پژوهشی مصوب شورای برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در سال ۹۸ به مرحله عقد قرارداد رسیده و وارد فرایندهای اجرایی شده‌اند، افزود: مجموع اعتبارات این طرح‌ها چهار میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال است.

محمدیان اظهار داشت: طرح‌های مصوب شده به‌زودی تکمیل می‌شوند و نتایج آن‌ها در تدوین برنامه‌های اجرایی استان استفاده خواهد شد.

گفتنی است، در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان، کارشناسان دانشگاه شهرکرد گزارشی از مراحل اجرای طرح جامع تعیین نیاز آبی بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری در حوضه آبریز کارون ارائه کردند.

همچنین اعضای حاضر در این کارگروه درباره ضرورت تأمین اعتبار موردنیاز برای اجرای طرح‌های پژوهشی از منابع استانی، توجه به طرح‌های پایه و تحول‌آفرین، بررسی درخواست نیاز فن آورانه از ستاد آب و خشکسالی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجه به سند تحول در اجرای طرح‌های پژوهشی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی سازمان‌های مردم‌نهاد و ضرورت اتخاذ رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در اجرای طرح‌های پژوهشی کلان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =