واحد مرکزی خبر نوشت:

طوفانهایی که در روزهای اخیر مناطق جنوبی امریکا را در نوردید طبق اخرین اماری که مقامات امریکایی منتشر کرده اند سیصد و بیست و چهار کشته و هزاران زخمی برجا گذاشته است.

امار سنگین تلفات و خسارات طوفانهای اخیر در امریکا در هشتاد سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که این بلای طبیعی بخشهای گسترده ای از ایالتهای جنوبی امریکا را به ویرانه تبدیل کرده است. الاباما در میان ایالتهای امریکا بیشترین لطمه را از طوفانهای اخیر متحمل شده است.

بر اساس اعلام منابع محلی،‌ طوفان در این ایالت دویست و بیست و هشت قربانی گرفته است.

این پدیده در ایالت تنسی سی و چهار کشته، در می سی سی پی سی و چهار کشته،‌در جورجیا پانزده کشته، در ارکانزاس هشت کشته و در ویرجینیا پنج کشته برجا گذاشته است. اگر بخواهیم اماری مشابه از تلفات طوفان در تاریخ امریکا پیدا کنیم باید به سال هزار و نهصد و سی و دو برگردیم. شرکت امریکایی ایککات که در زمینه بیمه فعالیت می کند، اعلام کرد طوفانهای شدید چند روز گذشته در جنوب امریکا بین دو تا پنج میلیارد دلار به شرکتهای بیمه خسارت وارد کرده است. باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز جمعه برای بازدید از مناطق طوفانزده و اعلام همبستگی با ساکنان این مناطق به ایالت الاباما سفر کرد.

اوباما در شهر توسکالوسا که با نود هزار نفر جمعیت در غرب الاباما قرار دارد، اعلام کرد من هرگز چنین خسارات و خرابیهایی ناشی از طوفان ندیده بودم.

اوباما که در پایان بازدید از خرابیهای طوفان در کنفرانسی مطبوعاتی در حضور رابرت بنتلی، فرماندار ایالت الاباما سخن می گفت ضمن اعلام همبستگی با مصیبت زدگان، افزود دولت برای کمک به ساکنان منطقه که همه چیز خود را از دست داده اند از همه تلاش و امکانات خود استفاده خواهد کرد. بر اساس اعلام منابع محلی الاباما، طوفان در این ایالت بیش از یک هزار و هفتصد نفر را زخمی کرده و نزدیک به یک میلیون نفر را از برق محروم کرده است.

در این میان شهر توسکالوسا بیشترین خسارت را در ایالت الاباما دیده است. رز لیوینگستون، از ساکنان توسکالوسا که خانه و فروشگاهش بر اثر طوفان به کلی نابود شده است، در این باره گفت من هرگز تصور نمی کردم یک طوفان بتواند خرابیهایی به این وسعت و شدت به بار اورد.

توماس هیگینز نیز که یکی دیگر از ساکنان توسکالوسا است نگران این است که اشفتگی و هرج و مرجی که پس از طوفان در منطقه حاکم شده است زمینه را برای فرصت طلبانی که به دنبال سرقت و غارت اموال دیگران هستند فراهم کند.

هیگینز چند تخته بزرگ را به جای دیوار خراب شده خانه اش قرار داده است تا به این ترتیب شاید تا اندازه ای مانع از ورود فرصت طلبان به خانه اش شود.

هیگینز گفت من اشیا قیمتی زیادی در داخل خانه ام دارم که باید به هر قیمتی از انها مراقبت کنم، همه می دانند شبها در چنین شرایطی چه اتفاقهایی ممکن است بیفتد. شمار زیادی از مردم امریکا از جمله توماس هیگینز صحنه های غارت و دستبرد به خانه های طوفانزده را پس از طوفان کاترینا در ایالت نیواورلئان در سال دو هزار و پنج به خاطر دارند.

هیگینز برای جلوگیری از غارت شدن خانه اش، پارچه بزرگی به دیوار خانه اش نصب کرده و روی ان هشدار داده است: به خانه نزدیک نشوید و گرنه هدف گلوله قرار خواهید گرفت. فرماندار ایالت الاباما به شهروندان قول داده است که برای تقویت امنیت منطقه به ویژه توسکالوسا تدابیر موثری اتخاذ خواهد کرد.

وی در همین رابطه از دولت فدرال خواسته است حضور نیروهای گارد ملی را در منطقه تقویت کند. اما برخی از شهروندان منطقه پس از طوفان اخیر چیزی برای از دست دادن ندارند.

یکی از این افراد ماکوله محمد است که در هشتاد کیلومتری توسکالوسا زندگی می کند.

وی گفت خانه ام درست در مرکز طوفان قرار گرفت و به کلی نابود شد و طوفان هر انچه را که در خانه داشتم با خود برد. طوفانهای اخیر در جنوب امریکا در سالهای اخیر از همه شدیدتر بوده است.

از سال هزار و نهصدو هفتاد و چهار، طوفان اخیر در جنوب امریکا در نوع خود شدیدترین طوفانها بوده است.

طوفان ان سال سبب کشته شدن سیصد و پانزده تن شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه / طی روزهای قبل شهر اسمیتویل در ایالت می سی سی پی تحت تاثیر یک طوفان قوی و بسیار نادر که گاهی سیصدو سی کیلومتر در ساعت سرعت داشت، قرار گرفت.

این احتمال وجود دارد که شمار تلفات این فاجعه در امریکا افزایش پیدا کند اما مسلما طوفان سال هزار و نهصد و بیست و پنج که هفتصد و چهل و هفت قربانی در امریکا برجا گذاشت، شدیدترین و مهلک ترین طوفان تاریخ امریکا است.
/56

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =