مروری بر اخبار اجتماعی روز یکشنبه

این فکر که برای حل مشکل آلودگی هوا کاری از دست شهروندان برنمی‌آید و وظیفه پیشگیری و حل این بحران صرفا بر دوش مسوولان است، تصور اشتباهی است که وجود دارد؛ اگرچه بخش عمده رفع این مشکل بر عهده مسوولان است اما نمی‌توان منکر نقش و سهم بسزای مردم در این میان شد. دیروز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هم به این سهم اشاره کرده و گفته انجام معاینه فنی تمام خودروهای تهران 23 درصد از آلودگی هوای پایتخت می‌کاهد. به گزارش مهر، وحید نوروزی خبر داده که ساعات کار سه مرکز معاینه فنی بیهقی، سراج و نیایش با راه‌اندازی شیفت دوم کاری تا ساعت 12 شب افزایش یافته و به این ترتیب، توان مراکز معاینه فنی روزانه 1500 دستگاه خودرو افزایش پیدا کرده است.

یکی از موارد دیگری که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، این است که خودروهای تک‌سرنشین کمتری در شهر تردد داشته باشند و به جای آن از دوچرخه در سفرهای روزانه استفاده شود که هم به نوعی ورزش به حساب می‌آید و برای سلامتی مفید است، هم کم‌هزینه‌تر است و هم هوا را آلوده نمی‌کند؛ کاری که سال‌هاست کشورهای دیگر انجام می‌دهند و حالا شهرداری منطقه 8 به فکر اجرای چنین طرحی افتاده است. بر اساس نظرسنجی‌ای که شهرداری منطقه 8 به عمل آورده، بیش از 80 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی «استفاده از دوچرخه در سفرهای روزانه» اعلام کرده‌اند که از اجرای این طرح استقبال می‌‌کنند.‌ به گزارش فارس، مجتبی یزدانی، شهردار منطقه 8 به آماده بودن مسیرها و ایستگاه‌های مورد نظر برای اجرای این طرح در سطح منطقه اشاره کرده و گفته استفاده از این دوچرخه‌ها رایگان بوده و قرار است با صدور کارت‌هایی این دوچرخه‌ها به صورت روزانه در اختیار شهروندان قرار ‌گیرد.

اهمیت دادن به زندگی سالم و سلامتی فقط جنبه جسمی ندارد و باید به جنبه‌های روانی نیز توجه شود. در همین راستا وزیر بهداشت، درمان و خدمات پزشکی خبر داده بهداشت روان جزو مقولات مورد توجه در نظام مراقبت سلامت است و ایران در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورهای جهان نقاط قوت زیادی در نظام مراقبتی دارد. به گزارش ایرنا، دکتر کامران باقری لنکرانی دیروز در سفر یکروزه به اراک با بیان این که میزان بیماری‌های اعصاب و روان در ایران در حد شیوع متوسط این بیماری در دنیا است، همچنین گفته «پارسال پنج میلیون دانش‌آموز در کشور در بحث سلامت روانی پایش شدند و برنامه‌های جدی در زمینه اعتیاد و کنترل آسیب‌های روانی و اجتماعی آن در حال انجام است.»

 هر روز اخباری درباره زیان‌های سیگار کشیدن منتشر می‌شود و به نوعی می‌توان گفت دیگر تازگی ندارند اما محققان آلمانی به تازگی به نتایج تازه‌ای درباره مضرات سیگار کشیدن رسیده‌اند.   به گزارش ایسنا، بر مبنای مطالعات این محققان معلوم شده سیگار کشیدن خطر اقدام به خودکشی را در افراد بالا می‌برد. بر این اساس ارتباط میان سیگار کشیدن و افکار مربوط به خودکشی در میان افرادی که واقعا دست به عمل خودکشی می‌‌زنند، بیشتر است.

و اما خبر آخر که اگر می‌خواهید پلیس راهور ناجا جریمه‌تان نکند، بهتر است آن را بخوانید. به گزارش ایرنا، سردار رویانیان خبر داده بر اساس آمار موجود طی 8 ماه گذشته 9/ 13 درصد تصادفات مربوط به ساعات 18 تا 20 است بنابراین با رانندگانی که در مواقع لزوم اقدام به روشن کردن چراغ خودروهای خود نکنند، برخورد می‌‌شود. به گفته او مطابق بند 1034 جدول اخذ جرایم، خودروهایی که هنگام غروب، برودت هوا، مه، باران و برف،‌ عبور از تونل و موارد دیگر چراغ خود را روش نکنند، طبق این جدول در شهرهای بزرگ و جاده‌ها مبلغ 40 هزار ریال و در سایر شهرها 30 هزار ریال جریمه می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =